پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
دو دیدار دیپلماتیک دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور و ویتنام نشان داد حل مسائل اختلافی بین طرفین به سهولت و آسانی بدست نخواهد آمد.
شعارسال: قبل از آغاز دور جدید مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی، دونالد ترامپ از خوش بینی نسبت به این دور از گفت‌وگوها سخن گفته بود و وعده داد اگر کیم جونگ اون برنامه هسته ای را کنار بگذارد به سرعت این کشور به یک غول اقتصادی تبدیل خواهد شد.

اما مشوق‌های اقتصادی و تلاش ترامپ برای اغوای کیم جونگ اون جواب نداد و صرفاً در پایان دیدارِ ویتنام، دونالد ترامپ اعلام کرد کره شمالی قول داده آزمایش های موشکی و هسته ای خود را متوقف نگه دارد. همچنین قرار شد دفتر نمایندگی دو کشور در آینده بازگشایی شود.

اما برخلاف تصور، روزنامه لس آنجلس تایمز خبر داد زرادخانه هسته ای کره شمالی هر روز در حال بزرگ تر شدن است. در این راستا منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده اند پیونگ یانگ حدود ۲۰ تا ۶۰ سلاح هسته ای دارد و در سال گذشته میلادی ۵ تا ۷ سلاح هسته ای دیگر تولید کرده است. همچنین پیونگ یانگ هنوز مشغول ساخت موشک های جدید است.

به نظر می رسد با توجه به تجربیات گذشته مذاکرات دو کشور، خروج واشنگتن از پیمان موشک‌های میان برد هسته‌ای با روسیه و برجام، پیونگ یانگ تمایلی ندارد تا پیش از اینکه تحریم های آمریکا به طرز محسوسی کاهش یابد اقدامی جدی انجام دهد.

دونالد ترامپ از زمانی که به قدرت رسید تلاش بسیاری انجام داده تا پرونده هسته ای کره شمالی را به یک سرانجام مثبتی برساند. قرار بود ترامپ با رسیدن به یک توافق با پیونگ یانگ علاوه بر اینکه چالش چند دهه ای کره شمالی را حل نماید آن را به مثابه یک توافق مطلوب در مقابل برجام که در زمان باراک اوباما و جان کری بدست آمده بود به رخ رقبای دموکرات و حتی جمهوری خواه خود بکشد.

همچنین احتمالاً ترامپ تصور می کرد با حل مشکل کره شمالی، برخورد با ایران یا حداقل تحمیل شروط ۱۲ گانه به تهران نیز ساده تر خواهد شد.

اما کیم جونگ تا به حال ثابت کرده حاضر نیست در مقابل وعده های نه چندان مهم ترامپ که همراهی و حمایت چندانی نیز در ساختار رسمی ایالات متحده ندارد کره شمالی را در مقابل واشنگتن خلع سلاح نماید.

بر این اساس باید گفت با توجه به فضای بی اعتمادی و زیاده خواهی آمریکا بسیار بعید است در کوتاه مدت و حتی میان مدت اتفاق جدی در روابط دو کشور بوجود آید اگرچه ممکن است دونالد ترامپ به نمایش و دیدارهای خود ادامه دهد. از این رو احتمالاً‌ این سیاست کج دار و مریز تا پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ ادامه خواهد داشت.

اگر چه مایک پمپئو در نشست خبری بعد از دیدار کیم جونگ اون و دونالد ترامپ عنوان کرده بود بزودی خلع سلاح هسته ای کره شمالی محقق خواهد شد اما چند هفته قبل مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز عنوان کرده بود کره شمالی بدلیل آنکه بمب اتم دارد و می تواند خاک آمریکا را هدف قرار دهد بنابراین نمی توانستند همانند ایران با آن رفتار کنند و از این رو از هر گونه شرط گذاری برای آن عقب نشینی کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1397 ، کدخبر: 3971212042 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین