پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
ایستگاه راه آهن بندرعباس به عنوان مرکز تردد هزاران مسافر در انزوای امکانات رفاهی و زیرساختی واقع شده که با وجود تاکیدات مکرر بر رسیدگی به وضع موجود اقدامی به خود ندیده است.

شعارسال: ایستگاه راه آهن بندرعباس به عنوان مرکز تردد هزاران مسافر در انزوای امکانات رفاهی و زیرساختی واقع شده که با وجود تاکیدات مکرر بر رسیدگی به وضع موجود اقدامی به خود ندیده است.

موقعیت خاص جغرافیایی، سیاسی هرمزگان و اهمیت دسترسی همسایگان شمالی و آسیای میانه به آبهای خلیج فارس ، فرصت طلایی برای حمل بارهای ترانزیتی از مسیر ایران بشمار می رود که با اتصال قطب های مهم معدنی کشور به شبکه ریلی موجب درآمدزایی کلان می شد از این رو احداث راه آهن در هرمزگان از دهه شصت آغاز شد که با شروع جنگ تحمیلی روند احداث این محور به تعویق افتاد سپس از سال ۱۳۶۸ این حرکت ادامه یافت تا اینکه در ۲۶ اسفندماه ۱۳۷۳ محور بافق _ بندرعباس توسط ریاست جمهوری وقت و با حضور سران چندین کشور از جمله کشورهای تازه استقلال شوروی سابق ، افتتاح و راه اندازی شد.

حمل بارهای کانتینری از بنادر شهید رجایی بندرعباس، ایستگاه فولاد هرمزگان، گلهر سیرجان، ایستگاه مانوری و دهها ایستگاهها مهم و استراتژیک کشور با محوریت راه آهن بندرعباس صورت می گیرد که نقش بسزایی در درآمدزایی ملی دارد.

روزانه پنج رام قطار از بندرعباس به مقاصد تهران، یزد، مشهد و اصفهان تردد دارد که نرخ قابل توجهی از حمل مسافر را بر عهده دارد که بنا به اعلام مدیر کل راه آهن هرمزگان در۱۱ماهه سال ۹۷ شاهد افزایش ۱۰ درصدی جابجایی مسافر هستیم.

تردد مسافر به هرمزگان بوسیله ۲۴۰ رام قطار بصورت رفت و برگشت صورت گرفته که تعداد یک میلیون و ۶۸هزارو ۴۶۱ نفر مسافر از مبادی تهران، اصفهان ،یزد و مشهد انجام گرفته است.

میزان نفرکیلومتر طی شده در سال جاری یک میلیارد و ۴۶ میلیون و ۴۵۴هزار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

نقش بارز راه آهن هرمزگان در حمل بار و تردد مسافر قابل تایید است و موجب رونق بخش های گردشگری و اقتصادی می شود لذا با توجه به جایگاه مهم ناوگان ریلی و گذشت چند دهه از آغاز فعالیت این بخش شاهد گسترش فعالیت ها در ابعاد حمل ترانزیت هستیم و در مقابل به نقش مسافری کمتر توجه می شود.

ایستگاه راه آهن بندرعباس به عنوان پیشانی تردد هزاران مسافر در طول روز در انزوای امکانات رفاهی و زیرساختی واقع شده که با وجود انتقادات و تاکیدات مکرر بر رسیدگی به وضع موجود اقدامی به خود ندیده است.

قرار گرفتن ایستگاه در حاشیه شرقی بندرعباس موجب شده تا تپه های خاکی و شوره زارهای لم یزرع اولین مناظری باشند که به چشم مسافر بیایند هرچند احداث منازل بلند مرتبه مسکن مهر حوالی راه آهن گوشه ای از بافت نو شهری را به رخ می کشد اما احداث هراران واحد بر روی ارتفاعات و عمق دره ها موجب می شود تا مسافر انگشت حیرت به دهان بگیرد.

اوایل سال ۹۵ فضای ایستگاه راه آهن بندرعباس به بهانه بازسازی و بهسازی تخریب و قرار شد ظرف مدت ۱۸ماه یکی از بی نظیرترین سازه های ایستگاهی در بندرعباس احداث شود حال اینکه چه تعداد درخت قربانی نگاه مدیریتی شدند بماند اما گلایه ها از وضع موجود و انتظارات برای بازسازی مکان فعالی موجب شد تا بندری ها به امید فردایی بهترصبر پیشه کنند که اکنون در آستانه سه سالگی وعده ها خبری از ایستگاه فوق مدرن راه آهن نیست و محوطه شخم زده ایستگاه موجب بروز مشکلات برای مسافران می شود.

نبود پارکینگ مناسب برای توقف خودرو، ازدحام خوروهای شخصی و مسافربرها مقابل درهای ورودی ایستگاهها و سروصدای فراوان رانندگان برای جذب مسافر تم ثابت چندسال اخیر راه آهن جنوب کشور است که با وجود افزایش میزان تردد مسافر همچنان به قوت خود باقی است.

جاده های وصله خورده و چاله چوله های فراوان الگوی تمام خیابان های بندرعباس است که در محورمنتهی به راه آهن به دلیل حجم بالای تردد خودروها عمیق تر شده و احداث چند دست انداز غیراصولی برتکان و پرش های مسافرین در طول مسیر می افزاید.

اتوبان شهید رجایی بندرعباس که از قسمت ورود شهر در ضلع شمالی آغاز شده و تا بخش هایی از مسکن مهر بندرعباس در محلات حاشیه نشین مرکز را در بر می گیرد موجب تردد آسان از شما به جنوب شده که بخشی از مسیر به سمت ایستگاه راه آهن و دهها هزار مسکن مهر منطقه ختم می شود از این رو حجم ترافیک ها در مسیر بالاست و خودروهای سنگین و کشنده های کانتینربر همیشه در این محور تردد دارند لذا سرعت بالا این خودروها نوید حوادث جبران ناپذیری می دهد که قطعا باید مورد بازنگری قرار گیرد.

شرایط و قرائن موجود حکایت از وضعیت ورودی شهر در محدوده ایستگاه راه آهن دارد و تنها تابلوی زنگ زده و زوار در رفته خوش آمد گویی نیز دیگر حرفی برای گفتن ندارد که این مساله نیز با ورود اداره راهداری قرار بود حل و فصل شود اما تاکنون حرکتی به خود ندیده است.

طبیعتا دست اندازهای پروپیمان، چاله چوله های عمیق، ترافیک شدید خودروهای سنگین و جاده های غیراستاندار منتهی به راه آهن در کنار محیط شخم زده ایستگاه نمی تواند جلوه مناسبی از داشته های فرهنگی و تاریخی شهر بندرعباس باشد که می طلبد در آستانه سال نو و موج جدید سفرها به بندرعباس تغییر و تحولاتی به وضع موجود داده شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 12اسفند 1397 ، کدخبر: 1464318،www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین