پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۵۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که تراز آبی دریاچه ارومیه در 11 اسفند سال 96، ۱۲۷۰.۵۸ بود، گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در ۱۱ اسفندماه امسال به ۱۲۷۰.۸۳ رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۵ سانتی متر و نسبت به اول مهرماه امسال ۵۶ سانتی مترافزایش یافته است.

شعارسال: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که تراز آبی دریاچه ارومیه در 11 اسفند سال 96، ۱۲۷۰.۵۸ بود، گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه در ۱۱ اسفندماه امسال به ۱۲۷۰.۸۳ رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود ۲۵ سانتی متر و نسبت به اول مهرماه امسال ۵۶ سانتی مترافزایش یافته است.

‌خلیل ساعی  اظهار کرد: بارش‌های مطلوب امسال و اقدامات چهارساله‌ی دستگاه‌های اجرایی و متولیان احیا، باعث شده آب زیادی به پیکره‌ی دریاچه ارومیه منتقل شود.

وی با بیان این‌که امسال وسعت دریاچه ارومیه حدود ۲۸۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است، گفت: امسال وسعت دریاچه ارومیه دو هزار و ۳۷۹ کیلومتر مربع ثبت شده است؛ در حالی که سال گذشته وسعت آن دو هزار و ۹۳ کیلومتر مربع بود.

وی بیان کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در ۱۱ اسفند سال ۹۷، دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب ثبت شده ولی در مدت زمان مشابه سال گذشته، یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب گزارش شده بود، اکنون میزان حجم آب دریاچه ۵۶۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

ساعی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه را به دلیل افزایش بارش‌ها و اقدامات انجام شده توسط ستاد احیا مطلوب دانست و گفت: طی پنج سال گذشته تاکنون تراز آبی دریاچه به ۱۲۷۱ نرسیده است، اگر بارش‌های بهاری محقق شود، قطعاً می‌توانیم ترازآبی دریاچه را به ۱۲۷۱ سانتی‌متر برسانیم.

وی با اشاره به پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: اگر پروژه‌های میان مدت از جمله انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه تا پایان سال آینده به اتمام برسد، سالانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب به پیکره‌ی دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه انتقال پساب تصفیه شده تبریز نیز تا اوایل سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسد که ۱۲۳ میلیون مترمکعب آب از این محل به دریاچه منتقل می‌شود، روان آب‌ها نیز امسال از طریق لایروبی مسیل‌ها جزو برنامه‌ی کاری ستاد احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

ساعی با بیان این‌که حمایت‌های مردمی در بخش مصرف بهینه می‌تواند سهم زیادی در احیای دریاجه ارومیه داشته باشد، گفت: کشاورزان منطقه تاکنون برای تغییر الگوهای کشت در حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه تلاش زیادی کردند و محصولاتی از نوع کم آب بر کاشته‌اند، توسعه و ترویج گیاهان دارویی نیز در منطقه جزو برنامه‌های ستاد احیا است که در این راستا مکان‌هایی برای تغییر الگوی کشت به عنوان پایلوت در استان انتخاب شده است.

وی ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه بازار فروش را برای محصولات کشاورزان فراهم کرده تا بتوانند تولیدات خود را به فروش برسانند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه نیازمند مشارکت اجتماعی و مردمی است، همگان می‌توانند در بخش کشاورزی، صنعت و شرب با صرفه جویی و مصرف بهینه‌ی آب در احیای دریاچه ارومیه نقش مؤثری داشته باشند، اکنون مردم از تبعات منفی و مضررات ناشی از خشکی دریاجه ارومیه آگاه شده‌اند، به همین دلیل اگر همت و مشارکت جمعی داشته باشیم، می‌توانیم دریاچه را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی بازدید اخیر، قایقرانان به دلیل وضعیت مطلوب دریاچه ابراز خرسندی می‌کردند؛ چراکه استفاده از قایق و گشت و گذار دردریاچه جزو برنامه‌های تعطیلات نوروزی برای مسافران است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در خصوص اعتبار تخصیص یافته برای اجرای پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال جاری، گفت: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای حوضه‌ی آبریز دریاچه‌ی ارومیه به سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان تخصیص یافته است که ۱۴۷ میلیارد تومان آن متعلق به آذربایجان شرقی است. با توجه به این‌که آذربایجان شرقی حدود ۱۵ درصد حق آبه‌ی دریاچه را تأمین می‌کند به همین دلیل سهم کمی از اعتبارات را نسبت به سایر استان‌ها برای هدایت حق آبه و سایر پروژه‌ها نیاز دارد.

وی با اشاره به ۱۵ اسفند ماه که روز ملی دریاچه‌ی ارومیه نام گذاری شده است، گفت: بازدیدهایی در این روز از حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام می‌دهیم تا آخرین وضعیت دریاچه اطلاع رسانی شود، طی سال‌های آتی نیز برنامه‌های متعددی در این روز خاص انجام خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 15اسفند 97، کد خبر: 97121507960،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین