پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۹۴۲۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵
با قدم گذاردن عراق به مرحله بازسازی پس از دوران سخت نابسامانی‌های سیاسی، این کشور به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای منطقه تبدیل شده است به‌طوری که کشورهای بسیاری بخصوص منطقه رغبت شدیدی برای به دست گرفتن بازارهای مختلف این کشور را دارند. درکنار تأمین کالا برای بازارهای تشنه عراق، این کشور نیازمند واردات خدمات فنی و مهندسی فراوانی نیز است و دراین زمینه ایران به‌دلیل مناسبات ویژه خود نسبت به برخی از کشورهای منطقه برتری دارد.

شعار سال: مقامات عراقی نیز به‌صورت رسمی از سرمایه‌گذاران، تجارو شرکت‌های ایرانی دعوت کرده است تا به بازار عراق ورود پیدا کنند. درهمین راستا مناسبات تجاری ایران و عراق ظرفیت‌های بالایی دارد به گونه‌ای که در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر تجارت عراق بر افزایش مبادلات تجاری دو کشور به 20 میلیارد دلار تأکید شد. رضا رحمانی در دیدار با وزیر تجارت عراق اعلام کرد: در جهت گسترش تجارت و مبادلات بین دو کشور هماهنگی‌های لازم انجام شده است. ما به‌عنوان کمیسیون مشترک دو کشور این مسأله را پیگیری کردیم و امیدوارم در این سفر تفاهم‌های لازم کسب شود.تا کنون سه اجلاس مشترک بین دو کشور ایران و عراق برگزار شده که آخرین آن در سال ۹۳ شمسی در بغداد بوده و در این اجلاس ۱۲ سند همکاری امضا شده است. رحمانی تصریح کرد: چند مورد مهم برای توسعه روابط وجود دارد که یکی از آنها تسهیل مبادلات بانکی و گمرکی فی مابین و دیگری تطابق استانداردهای کالایی دو کشور است. رحمانی خط ترانزیت زمینی بین عراق، ایران، سوریه و کویت را یکی دیگر از موارد عنوان کرد و گفت: از سرمایه‌گذاری دو کشور استقبال می‌کنیم و لازم است توافق‌هایی انجام شود که بتوانیم از سرمایه‌گذاران دو کشور حمایت کنیم که در این زمینه امضای موافقتنامه گمرکی و عدم مالیات مضاعف مؤثر است. وی تأکید کرد: ما آمادگی داریم همکاری‌های تجاری بین دو کشور تا دو سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

سطح روابط ایران و عراق فراتر از دیگر همسایه هاست

در ادامه این جلسه محمدهاشم عبدالمجید وزیر تجارت عراق گفت: روابطی که بین ایران و عراق برقرار است، رابطه‌ای عادی نیست و با روابط تمام کشورهای همسایه متفاوت است. وزیر تجارت کشور عراق ادامه داد: عراق در حال حاضر کار بازسازی را در استان‌هایی که به تازگی از دست داعش آزاد شده آغاز کرده است. محمدهاشم عبدالمجید با تأکید بر اینکه دولت عراق تمایل دارد تبادلات با ایران را افزایش دهد، گفت: از سرمایه‌گذاران ایرانی دعوت‌ می‌کنیم در استان‌هایی که از دست تروریست آزاد شده شرکت داشته باشند و سرمایه‌گذاری کنند. عبدالمجید در خصوص درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص مالیات گفت: مسأله مربوط به مالیات هماهنگ شده است. در خصوص اقدامات مشترک با اقلیم کردستان عراق صحبت‌هایی انجام شده و تمام مواردی که شما اشاره کردید، ما هم تمایل داریم انجام شود. در خصوص تعرفه‌های گمرکی هم دولت عراق استقبال می‌کند که این تعرفه‌ها برای ایران نسبت به دیگر کشورها تغییر داشته باشد. این موضوع را با رئیس جمهوری و نخست‌وزیر در میان می‌گذارم، ولی یقین دارم در این خصوص مشکلی نیست که این کار برای ایران‌ انجام شود؛ چرا که ایران سال‌های زیادی است مواضع مشترکی با عراق دارد. وی تصریح کرد: در مورد ترانزیت هم عراق مانعی ندارد. با قطر صحبت‌هایی انجام شده که یک خط ترانزیت بین ترکیه، قطر، ایران و عراق وجود داشته باشد و این مسأله برای عراق موضوع مهمی است. مسأله دیگر مشکلات اقتصادی جدید برای ایران است که به‌دلیل فشارهای امریکا به وجود آمده است.

عراق در این زمینه هر کاری لازم باشد برای کنار زدن این مشکلات انجام می‌دهد. یکی از این‌ مشکلات مسائل بانکی است که عراق هم‌ می‌خواهد این مشکل حل شود و باید جایگزین‌هایی برای این موضوع مطرح شود. وزیر تجارت عراق با تأکید بر اینکه عراق تمایل دارد سطح تبادلات دو کشور در طول دو سال به ۲۰ میلیارد دلار برسد، عنوان کرد: در این خصوص درهای همکاری باز است. در مورد شرکت‌ها هم عراق همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد. این تبادلات تجاری باید ادامه پیدا کند. البته شرکت‌های ایرانی‌ مشکلاتی مثل عدم پذیرش دینار عراق دارند که این مشکلات قابل حل است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 18اسفند 97، کد خبر: 504001، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
این روابط تحاری قطعا برای اقتصاد کشورهم موثر است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین