پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
روزهای پایانی فصل زیبای زمستان به سرعت می گذرد، بهار سرسبز در راه است. کمتر از 2 هفته مانده به عید، بوی عطر و نسیم بهاری می آید. بازار خرید عید شلوغ است اما دست ها و چشم های منتظری هستند که شب عید ندارند.

شعارسال:این روزها کودکان دست در دست پدر و مادر به خرید نوروزی می روند، اما چشمانی در این روزها منتظرند، چون یا پدر ندارند یا مادرشان نیست که آنها را برای خرید به بازار ببرد. چشم به راه کمک خیران و نیکوکاران هستند. کسانی که هر سال دست یتیمان را می گیرند تا شادی میان آنها تقسیم شود و ذوق و شوق نوروز و خرید عید برای همه کودکان باشد.
در ٣٠ سال گذشته 6 درصد جمعیت ۴۵ میلیونی ایران تحت پوشش کمیته امداد بودند اما اکنون با حدود ٨٢ میلیون نفر جمعیت چهار درصد از خدمات این نهاد بهره مند هستند. اکنون ۴۵ درصد افراد تحت پوشش این نهاد به دلیل فوت سرپرست خانوار، ٣۵ درصد به دلیل ناتوانی سرپرست و ٩درصد به خاطر طلاق و بقیه سرپرست زندانی یا دارای بیماری های صعب العلاج هستند.
روزهای پایانی سال است، عید نزدیک است، همه دوست داریم بهترین چیزها را بخریم، اما همه نگاه ها به کودکی که پدر ندارد و یتیم است، خیره است، پسرک کوچکی که دوست دارد سال نو را با لباس نو آغاز کند. عید برای همه ما خاطرات خوشی را به همراه دارد وقتی می دانیم کنار عزیزان مان هستیم، چون عید شادی و طراوت می آورد سرسبزی فصل بهار همه را شاداب می کند اما چه بهتر که این شادابی را در کنار خانواده ها باشیم.
امسال کمیته امداد با شعار «عیدی برای همه، برای گره های بسته دست و دلباز باشیم» به استقبال هفته احسان و نیکوکاری رفته است، چه زیباست وقتی بتوانیم گره ای از مشکلات یک خانواده را باز کنیم، گره ای که به دست ما باز می شود نه اینکه آنها هر چه با دندان هم سعی کنند نمی توانند آن را باز کنند.
کودکی که در خیابان های تهران روی زمین خیس و سرد در این روزهای زمستانی نشسته است، برای اینکه سرما به وجودش رخته نکند سرش را در میان دو زانویش قرار داده و کاپشن کهنه اش را روی شانه اش انداخته است، از او می پرسم چرا اینجا هستی؟
جوابی نمی شنوم. دوباره پرسیدم؛ گفت: چون عید نزدیکه اومدم دستفروشی کنم.
پدر و مادرت کجایند؟
پدر ندارم اما مادرم خانه است. یا خانه خودمان یا خانه مردم برای نظافت و تمیزی.
مگه تو مدرسه نمی ری؟
چرا. بعد از مدرسه همیشه میام فال می فروشم. فالی 2 هزار تومان.
تا شب چقدر می فروشی؟
دو تا سه تا؟
اونوقت پولی بابت فروش فال گیرت میاد؟ اینا که پولی نیست؟
همین هم خیلی کمک می کنه. یه وقتایی هم بعضی از آدمها فقط پول بهم می دهند و فال را نمی برند.
لحظه ای که آنجا بودم خیلی از مردم می آمدند و پول می دادند و می گفتند خودت یه فال به نیت ما بخوان.
از او پرسیدم برای عید خرید کردی؟
نگاه خیلی مضطربش من را از این سوال پیشمان کرد اما در جواب گفت: اگه بعد از خرید خوراک چیزی بمونه شاید برم لباس هم بخرم.
اما فکر نمی کنم چیزی بمونه.
دلم می خواست همه فال های این کودک 10 یا 11 ساله را بخرم، اما امروز من همه اینها را بخرم فردایش چه می شود. دیگر تحمل شنیدن دردهای این کودک را نداشتم. خواستم از او جدا شوم که گفت فالت رو نمی بری؟
گفتم: خودت نیت کن و بخوان.
چه بسیار کودکان بدون سرپرست یا بدسرپرست خانواری وجود دارد که این روزها منتظر دستان گرم خیران و نیکوکاران هستند تا یاریشان کنند و سال جدید را با لباس جدید آغاز کنند. اگر چه همیشه از قدیم گفته شده که اگر دست ناتوانی را بگیریم، خداوند همیشه ثواب آن را در جایی دیگر نصیب مان خواهد کرد.
این روزها به نام روزهای احسان است، روزهایی که همه باید به فکر هم باشیم و شادی ها را تقسیم کنیم اما چه بهتر که این شادی ها همیشگی باشد و امثال این کودک در روزهای سرد روی زمینی که نم دارد، ننشینند، دلشان غم نداشته باشد، آرزوی خرید یک دست لباس نو نداشته باشند.
کمیته امداد امام خمینی (ره) از روش های مختلف برای یاری رساندن به نیازمندان استفاده می کند. دست یاری به سوی خیران و نیکوکاران دراز کرده است و از مردم خواسته است تا در جشن نیکوکاری شرکت کنند.
اما وقتی کسی پدر یا مادر ندارد شاید کمتر این حس شادمانی را داشته باشد، اگر دستشان را بگیریم آنها هم احساس شادی خواهند کرد چون کودک سه ساله ای که پدرش را از دست داده است فقط این را می فهمد که عید لباس نو بر تن داشته باشد.
خانواده های هستند که حتی نمی توانند کوچکترین خریدی را در ایام عید داشته باشند بیایید با هم دستشان را بگیریم تا شادی هم راهی خانه کوچک آنها بشود و دل کوچک کودکان یتیم هم شاد شود.
همیشه این اعتقاد را داریم که شاد کردن دیگران احساس خوشبختی برای ما می آورد، بیایید با هم به کمک این خانواده های نیازمند بشتابیم، چون همین روزها است که در ذهن کودکان نیازمند تا ابد ماندگار است.
دل یک نیازمند که شاد شود دل ما هم شاد می شود. پس بگذاریم خوشحالی عید در خانه همه ما میهمان باشد. بیایید با کمک هر چند ناچیز و با قطره قطره کمک ها دریایی از مهر و محبت بسازیم.
از مسیر همیشگی برای رفتن به خانه می گذرم، زن جوانی را می بینم که چند جفت جوراب را در کارتنی کوچک روبرویش قرار داده تا بفروشد. خیلی جوان است شاید کمتر از 30سال، اما فشار زندگی او را مجبور به دستفروشی کرده است. این کار را برای دو فرزندش انجام می دهد تا گرسنه نمانند.
چادری بر سر دارد، با صدایی آرام حرف می زند. فقط افرادی که از کنارش می گذرند صدایش را می شنوند. جوراب دارم، دو جفت 10 تومان دارم اگه جنس خوب هم بخوای یک جفت جوراب 10 هزار تومان.
صدای پای رهگذران را که می شنود لب به سخن باز می کند تا شاید با این روش، تعداد بیشتری از جوراب های مرتب چیده شده در کارتن را بفروشد.
می گوید، تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیست و چندین سال است که جوراب می فروشد. از همسرش طلاق گرفته است، اما باید مخارج زندگی را تامین کند. «این روزها که به عید نزدیک می شویم. بیشتر در خیابان ها می مانم چون باید برای بچه هایم لباس نو بخرم».
-
مگر می شود با جوراب فروختن به خرید عیدت هم برسی؟
-
روزگار را به سختی می گذرانم اما می گذرد. تمام تلاش این روزهای من بزرگ کردن بچه هایم است اما بسیار سخت است، ولی خدا کریم است. گاهی هم که این کارم کفاف زندگی ام را نمی دهد، برای نظافت به خانه دوستان و آشنایان می روم. گذران زندگی ام سخت است اما راضی ام. بعضی مواقع بچه هایم سرزنشم می کنند که چرا ما باید این زندگی را داشته باشیم بیشتر سختی می کشم و تحمل می کنم. لبه پرتگاه قرار دارم اما به زمین نمی افتم.
علیرضا عسگریان، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد می گوید: جشن نیکوکاری با شعار «عیدی برای همه» در روزهای ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار شد. امسال با وجود شرایط سخت اقتصادی، میزان کمک مردم نیکوکار به کمیته امداد ۳۴ درصد رشد داشته است.
وی می گوید: کمک ‌های مردمی به کمیته امداد در حوزه‌ های مختلف، در 11 ماهه امسال نسبت به مدت سال گذشته ۳۴ درصد افزایش داشته است، با وجود موج گرانی در سال جاری، در این مدت، شاهد افزایش سه درصدی صدقات پرداختی مردم بودیم. همچنین کمک‌ های مردمی در حوزه اکرام ایتام و محسنین ۳۶ درصد افزایش یافت.
به گفته وی، فعالیت‌ های کمیته امداد و مشارکت مردم در جشن نیکوکاری از نیمه دی آغاز شده و تا پایان اسفند ادامه دارد. حدود ۲۰ هزار مدرسه در اجرای این برنامه مشارکت دارند و تمام کمک‌ های مردمی در مدارس، برای کمک به دانش ‌آموزان نیازمند و خانواده‌ های آنان، به اولیا مدارس سپرده می‌ شود.
معاون توسعه مشارکت ‌های مردمی کمیته امداد با بیان اینکه در کشور ۲۹۰ هزار خانوار ایتام و محسنین نیازمند تحت حمایت کمیته امداد هستند، ادامه می دهد: ۱۴۸ هزار خانواده ایتام و ۱۴۲ هزار خانواده محسنین تحت حمایت کمیته امداد هستند. هیچ خانواده یتیم نیازمند و واجد شرایطی در کشور نیست که از خدمات کمیته امداد بهره‌ مند نباشد.
عسگریان کمک مردم نیکوکار در زمینه اکرام ایتام را ۵۹۱ میلیارد تومان اعلام می کند و می گوید: سرانه کمک مردم به ایتام ماهانه ۲۳۰ هزار تومان در ماه است. این رقم در برخی استان‌ها به ۴۵۰ هزار تومان هم می ‌رسد. امیدواریم سال آینده سرانه کمک‌ های مردمی به ایتام به ۳۰۰ هزار تومان در ماه برسد.
معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد به ایجاد ۱۷۰۰ مرکز نیکوکاری در سطح کشور با محوریت مساجد و مشارکت خیران، مردم و اصناف مختلف اشاره می کند و ادامه می دهد: تعداد مراکز نیکوکاری تا پایان امسال به دو هزار مرکز و سال آینده به سه هزار مرکز در سطح کشور می‌رسد. همچنین یک مرکز نیکوکاری در ستاد کمیته امداد تا نیمه اسفندماه ایجاد می‌شود.
وی کمک‌های مردمی به مراکز نیکوکاری در 11 ماهه امسال را ۴۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد. همچنین کمیته امداد با ۱۲۵۰ خیریه در سطح کشور همکاری و تعامل دارد.
عسگریان با بیان اینکه در حال حاضر پنج درصد کمک‌های مردمی به صورت الکترونیک پرداخت می ‌شود، از برنامه‌ ریزی برای جذب ۲۵ درصد کمک ‌ها با شیوه ‌های الکترونیک و غیر حضوری خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد صدقات مردم هنوز از طریق صندوق‌ ها پرداخت می ‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار20 اسفند 97، کدخبر: 83239314، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین