پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
شهرستان دزفول در شمال خوزستان، نمونه‌ای کم نظیر از محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران زمین است.
شعارسال:شهرستان دزفول در شمال خوزستان، نمونه‌ای کم نظیر از محل تلاقی تاریخ، فرهنگ و طبیعت ایران زمین است.

شهرستان دزفول با مساحتی حدود ۴ هزار و ۷۶۲ کیلومتر مربع در جلگه شمال خوزستان قرار دارد که دارای زمستانی ملایم و مطبوع و طبیعتی سرسبز است، که از اواخر زمستان تا اوایل بهار برای گذراندن ساعاتی دلپذیر مناسب است.

این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه‌ای کوهپایه‌ای و کوهستانی خود در تمام ایام سال خصوصا ایام نوروز تعداد زیادی ازگردشگران داخلی و خارجی و مهمانان نوروزی را به سوی خود جذب می‌کند.


جالب است بدانید که آوان، اندمش و قصر روناش از نام‌های قدیم این شهر زیبا هستند و واژه دزفول معرب واژه پهلوی "دژپل" است و این واژه از پلی که در زمان شاپور اول ساسانی در دزفول بنا شده، گرفته شده است.

برای آشنایی بیشتر با شهرستان دزفول پیشنهاد میکنیم ادامه گزارش را بخوانید.

حجت اله آریایی نیا، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول گفت: در این شهرستان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که همه ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهرستان می‌کشانند.

وی بیان کرد: هر کدام از مکان‌ها و بنا‌های تاریخی در دزفول قدمت طولانی دارند و بسیاری از آن‌ها در آثار تاریخی ثبت ملی شده اند.

آریایی نیا، پل قدیم دزفول، آسیاب ها، مسجد جامع دزفول، حمام کرناسیان (موزه مردم شناسی)، حمام شاه رکن الدین، روستای لیوس، بقعه یعقوب لیث صفاری، بلفت قدیم یا محله قدیم دزفول، بازار قدیم دزفول، خانه سوزنگر، ساباط‌های دزفول، آبشار شوی، خانه تیزنو، دریاچه پشت سد دز یا شهیون، آستانه سبزقبا، کَت‌ها و بقعه امامزاده رودبند را از جمله مکان‌های زیارتی، سیاحتی و گردشگری این شهرستان عنوان کرد.

پل قدیم دزفول، سند ۱۷ قرن قدمت نام شهر دزفول

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در خصوص پل قدیم دزفول اظهار داشت: این پل بیش از یکهزار و ۷۰۰ سال قدمت دارد که با وجود تغییر و تحولات مختلف هنوز به شکل تقریبی اولیهاش باقی مانده و زینت بخش و مایه افتخار گوشه‌ای از این سرزمین و نام این شهر (دزپُل) هم به سبب وجود این بنای باشکوه است.


این مقام مسئول تصریح کرد: این پل در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده و به دستور شاپور اول پس از پیروزی بر والرین و با بکارگیری اُسرای رومی ساخته شده است.


سبزقبا، نگین سبز دزفول

حجت اله آریایی نیا در ادامه بیان داشت: در شهرستان دزفول زیارتگاه و بقاع متبرکه بسیاری وجود دارد و یکی از بقاع متبرکه آستان مبارک حضرت سبزقبا و زیارتگاه اصلی اهالی این شهرستان به شمار می‌رود.

وی گفت: صاحب این بقعه متبرکه، حضرت محمد ابن موسی الکاظم فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است که مردم این شهرستان ارادت خاص و ویژه‌ای به صاحب این بقعه دارند و برای آن احترام ویژه‌ای قائل هستند.

آریایی نیا افزود: این بقعه متبرکه هر ساله گردشگران ایرانی وخارجی زیادی را به خود جذب کرده و تعداد زیادی از مسافران برای زیارت و دیدن این بقعه به شهرستان دزفول سفر می‌کنند.

اُسیوای گله گه بالایی اثر بجا مانده از آسیاب‌های گندم

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول به وجود آثار سدی بر روی رودخانه دز در شمال غربی این شهرستان اشاره کرد و اذعان داشت: تا به امروز ۳ دیوار در جبهه غربی و ۲ غرفه بر دیوار بدنه اصلی و ۲ دهنه اصلی و یک طاق فروریخته باقی مانده است که به لهجه محلی آن را اُسیوای گله گه بالایی به معنای آسیاب‌های گلوگاه بالایی می‌نامند.

وی بیان کرد: در گذشته‌های دور مردم دزفول از این آسیاب‌ها به منظور آرد شدن گندم استفاده می‌کردند.




مسجد جامع دزفول، یادگاری از قرن سوم هجری قمری

حجت اله آریایی نیا اظهار داشت: مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین مساجد شهرستان دزفول به شمار می‌رود که در مرکز شهر قرار دارد و به شماره ۲۸۷ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: از ساختمان قدیمی، بویژه شبستان اصلی مسجد و ستون‌های آن می‌توان به قدمت زیاد آن پی برد، بطوریکه برخی از کاوشگران ساخت این بنای تاریخی را مربوط به قرن سوم یا اوایل قرن چهارم هجری قمری می‌دانند و کابردی بودن در دوره قبل و بعد از اسلام از ویژگی‌های این بنای ارزشمند است.




قلب دزفول صاحب یکی از زیباترین آبشار‌های ایران و خاورمیانه

حجت اله آریایی نیا در ادامه بیان کرد: در شهرستان دزفول مکان طبیعی گردشگری زیادی وجود دارد که برای گذران ساعاتی در دامان طبیعت مناسب و کم نظیر هستند.

این مقام مسئول، آبشار شوی در این شهرستان را از جمله مکان‌های دیدنی نام برد که با طبیعت بکر و آب و هواع مطبوع، خاطره خوب و به یاد ماندنی در ذهن گردشگران و مهمانان نوروزی ماندگار می‌کند.

وی اظهار داشت: آبشار شوی یکی از بلندترین و زیباترین آبشار‌های ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود که در شمالی‌ترین نقطه دهستان امامزاده سید محمود از توابع شهرستان دزفول قرار دارد.


آریایی نیا تصریح کرد: رسیدن به این آبشار زیبا از ۲ مسیر ریلی و شوسه امکانپذیر است.

به گفته مدیر اداره میراث فرهنگی دزفول، این آبشار بی نظیر با طبیعت زیبا و دست نخورده همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.

لیوس، روستایی تاریخی در دزفول

مهدی چناری، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول درخصوص جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان گفت: روستای تاریخی سنگی لیوس که در ۷۳ کیلومتری شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت قرار دارد، علیرغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستای تاریخی، در بافت سنگی کهن خانه‌ها هنوز هم شاهد نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایی مراسمات مختلف به شیوه‌های کاملا سنتی هستیم.




وی بیان داشت: جاذبه‌های گردشگری طبیعی و بکر شامل؛ کوهستان ها، مراتع زیبا و بی نظیر، وجود باغ‌های میوه، رودخانه‌ها و آبشار از دیگر ویژگی‌های روستای لیوس است که در فصل بهار، پاییز و زمستان به علت آب و هوای مناسب پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

چناری در ادامه به وجود خانه سوزنگر در دزفول اشاره و تصریح کرد: این بنای تاریخی در یکی از محله‌های قدیمی این شهرستان به نام محله میان دره قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد.

این مقام مسئول افزود: خانه تاریخی تیزنو در ۲ طبقه ساخته شده و از لحاظ سبک معماری از تمامی عناصر خانه‌های دزفول برخوردار است و مالکیت آن در اختیار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول قرار دارد.

حمام کرناسیون، یادگاری از دوره قاجار

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی دزفول اظهار کرد: حمام کرناسیون یکی از بنا‌های زیبای دوره قاجار است که به شماره ۸۴۷۷ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در محوطه‌ای باز و در مرکز محله کرناسیون قرار دارد.

وی اذعان داشت: این حمام شامل بخش‌های مردانه و زنانه و دارای فضا‌های متعدد از قبیل؛ سربیته، گربینه، آتشدان و ... است و در حال حاضر بعنوان موزه مردم شناسی برای بازدید علاقمندان و مهمانان نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی دایر است.



شهرستان دزفول، یک برگ از کتاب تاریخ ایران است که با بناهای تاریخی، زیارتگاههای فراوان و جاذبههای طبیعی و دست نخورده، آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و مهمانان نوروزی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار25 اسفند 97، کدخبر: 6845493،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین