پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
شمارش معکوس برای فرارسیدن نوروز‌98 موجب گرمی بیشتر بازارهای نوروزی به‌دلیل جنب‌و‌جوش بیشتر مشتریان برای خرید کالاهایی متناسب با قدرت خرید و نیاز خانوارها شده است.

شعار سال :بررسی شرایط این روزهای بازار اقلام خوراکی، کالاهای صنعتی، پوشاک و مایحتاج مورد نیاز شب عید مردم حاکی از افزایش رفت‌وآمد و شلوغ‌تر‌شدن بازارهای عمده‌فروشی در کلانشهر تهران است. در واقع کاهش قدرت خرید و رشد چند‌برابری قیمت اقلام کالایی شرایطی را رقم زده که امسال تعداد بیشتری از خریداران کالاهای نوروزی راهی بازار تهران شده‌اند اما با قیمت‌هایی مواجه می‌شوند که تفاوت چندانی نسبت به قیمت واحدهای خرده‌فروشی سطح شهر ندارد. با این وجود جنب‌و‌جوش بیشتر مردم موجب گرمی بیشتر و بهاری‌شدن حال و هوای بازارها شده است.

بازار بی‌رمق پوشاک
بررسی وضعیت بازار نوروزی پوشاک، کیف و کفش نشان می‌دهد بعد از جهش نرخ ارز، ممنوعیت واردات و کاهش ورود پوشاک قاچاق به کشور موجب شده‌‌ تا سهم پوشاک ایرانی از بازار مصرف افزایش یابد. گرچه لباس نو همواره پای ثابت فرارسیدن عید بوده است، اما وضعیت امسال بازار پوشاک با سال‌های گذشته متفاوت است چرا‌که بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد، حذف پوشاک از سبد مصرفی شب عید را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کنند عید امسال را با پوشاک قبلی یا خرید محصولات ارزان‌قیمت از مراکز عمده‌فروشی مانند بازار تهران جبران کنند. البته مشتریانی نیز هستند که خرید از اینگونه مراکز را به‌عنوان سازوکاری برای تامین پوشاک و کیف و کفش شب عید خود با قیمت مناسبت‌تر تلقی می‌کنند.

کاهش تنش در بازار کالاهای اساسی
در بازار بنکداری مواد غذایی نیز رشد عرضه برخی اقلام مانند شکر و برنج وارداتی و اصلاح برخی مصوبات دولت در زمینه تخصیص ارز 4هزار و 200تومانی به اقلامی مانند حبوبات و چای موجب کاهش تنش قیمتی این اقلام در بازار شده است. اگرچه هنوز قیمت‌های قندوشکر، برنج ایرانی، روغن نباتی و محصولات سلولزی در بنکداری‌ها‌ تفاوت چندانی با قیمت‌های مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر ندارد، اما بهبود شرایط تامین و رشد عرضه این اقلام موجب تثبیت قیمت‌های گران در بازار شده و بنکداران دغدغه کمتری برای فروش و جایگزینی موجودی انبارهای خود نسبت به یک‌ماه گذشته دارند.

دیروز رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، برنج و حبوبات با بیان اینکه کمبودی در بازار چای نداریم، گفت: با آنکه قیمت چای بالا رفته اما به مقدار نیاز در کشور چای موجود است و در این زمینه کسری نداریم. محمد آقاطاهر‌ افزود: وضعیت چای خوب بود تا اینکه تصمیم دولت بر این شد که ارز ۴۲۰۰ تومانی را از واردات چای بردارند اما از آنجایی که دولت یکباره نظرش را تغییر داد، مقرر شد این ارز تا پایان سال‌۹۷ به چای وارداتی داده شود‌.
او افزود: این اقدام دولت باعث شد قیمت چای در کشور افزایش پیدا کند و دچار نوسان شود. در واقع برخی تصمیمات آنی مسئولان باعث شد در زمینه توزیع چای به مشکل بخوریم که در حال رفع این مشکل هستیم. متأسفانه تصمیمات آنی و خلق‌الساعه‌ای که توسط مسئولان گرفته می‌شود، اوضاع بازار را دگرگون کرده و کشور را با چالش مواجه می‌کند.

توزیع مویرگی میوه شب عید
وضعیت قیمت و عرضه در بازار میوه و تره‌بار نیز در چند هفته گذشته چندان مساعد نبود. علاوه بر رشد نسبی قیمت سیب و مرکبات، برخی اقلام سبزی و صیفی نیز رشد 10درصدی قیمت‌ها را تجربه کرد. با این شرایط دیروز معاون سازمان تعاون روستایی از آغاز توزیع مویرگی میوه شب عید در طول هفته جاری خبر داد و گفت: سیب درختی حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۵ درصد و پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب ۱۰ تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار خرده‌فروشی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. علی برابری با بیان اینکه میوه شب عید در میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های تعاونی استانی و شهرستانی و موارد مشابه دیگر توزیع خواهد شد، افزود: برای روز‌های پایانی سال ۳۰ هزار تن سیب درختی و ۴۰ هزار تن پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب خریداری و به مقاصد ۳۲ گانه استان‌های کشور حمل شده است.

 رنگ‌پریدگی آجیل در سفره هفت‌سین

کمبود تولید داخل و افزایش 100 تا 200درصدی قیمت پسته و برخی انواع آجیل و خشکبار موجب تنزل جایگاه این اقلام در سفره اقلام مصرفی شب عید مردم شده است. اگرچه قیمت آجیل با رشد نسبی عرضه در نمایشگاه‌های بهاره و خرده‌فروشی‌های سطح شهر تا حدودی تعدیل شده است، اما راه‌اندازی کمپین نخریدن آجیل شب عید امسال، به معنی تأثیر‌پذیری بازار آجیل، خشکبار و تنقلات از کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت این اقلام است. اگرچه هر‌چه به شب عید نزدیک‌تر می‌شویم، آجیل‌فروشان انتظار بیشتری برای داغ‌شدن بازار شب عید خود دارند، اما افزایش 3 تا 4برابری قیمت‌ها، امیدواری آنها به رونق بازار را ‌‌ کم‌فروغ کرده است. بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع آجیل در میادین میوه و تره‌بار نیز حاکی از آن است که قیمت هر کیلوگرم پسته «کله‌قوچی» درجه یک 175هزار تومان، نرخ هر کیلوگرم تخمه جابانی (ژاپنی) شور درجه یک 30هزار تومان تعیین شده است. هر کیلوگرم تخمه کدوی مشهدی درجه یک و دو نیز به‌ترتیب 45 و 41هزار، تخمه کدوی گوشتی درجه یک 51هزار و درجه دو 47هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بهای هر کیلوگرم مغز فندق خام درجه یک 149هزار تومان، هر کیلو فندق با پوست درجه یک 76هزار تومان تعیین شده است. این در حالی است که قیمت‌ انواع پسته و آجیل در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به‌مراتب بیش از مراکز عرضه مستقیم مانند نمایشگاه‌های بهاره و میادین میوه و تره‌بار است به‌نحوی که قیمت یک کیلو‌گرم مغز فندق در سطح شهر به 180 تا 228هزار، پسته اکبری 235هزار، بادام درشت 124هزار، بادام هندی 174هزار، تخمه کدویی 51هزار و تخمه جابانی (ژاپنی) 45هزار تومان است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:26 اسفند 1397،کدخبر:51034،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین