پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۴۹۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت ضمن تشریح روند دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی و جزئیات اصلاحیه جدید آن، ابهامات پیرامون آینده واردات پوشاک خارجی را روشن کرد.

شعار سال:  وزارت صنعت برای مدیریت و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور در شهریور ماه سال ۹۵ دستورالعمل ساماندهی عرضه‌کنندگان پوشاک شرکت‌های خارجی را تدوین کرد و براساس آن قرار بود فروش کالاهای خارجی در سطح بازار مدیریت شود.

البته وزارت صنعت ۳ ماه از زمان ابلاغ این دستورالعمل به فروشندگان مهلت داده بود تا اقدامات لازم را برای اجرایی شدن این دستورالعمل انجام دهند.

در سال ۹۶ نیز دستورالعملی برای تشخیص اصالت برندهای پوشاک وارداتی به کشور ابلاغ شد و شرکت‌های واردکننده برای ثبت سفارش کالا ملزم به رعایت این دستورالعمل شدند.

براساس این دستورالعمل، قرار بود برندهای واردکننده پوشاک بعد از دو سال از ثبت کالاهای خود جزئیاتی از اجرای تعهدات خود را که ۲۰ درصد تولید داخل و ۱۰ درصد صادرات تولید داخل بود را گزارش کنند.

پس از این مصوبات، روند مورد نظر با تغییراتی روبرو شد تا جایی که در راستای حمایت از تولید داخل، واردات پوشاک خارجی ممنوع شد و دیگر اقدامی نیز از سوی واردکنندگان پوشاک خارجی و مراجع مربوطه انجام نشد و واردکنندگان نیز مدعی بودند وقتی دیگر وارداتی انجام نمی‌شود، دلیلی برای ارائه گزارش نیز وجود ندارد.

حالا زمزمه‌هایی از این صنعت دیرینه بگوش می‌رسد. از یک طرف خبر رسیده وزارت صنعت بدنبال تصویب اصلاحیه جدید برای دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی است و از طرفی شایعاتی در محافل اقتصادی و صنعتی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قرار است دوباره واردات پوشاک خارجی آزاد شود.

این خبرها و ابهامات دو سوال اصلی را پیش روی فعالان این صنعت قرار داده است، اولا تکلیف دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی چه می‌شود و مهمتر از آن، آیا قرار است واردات پوشاک خارجی دوباره آزاد شود؟

این سوالات دلیل پیگیری مصاحبه اختصاصی با خانم مهندس افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت شد که در ادامه خلاصه این گفتگو را ملاحظه خواهید نمود:

 

*** داستان دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی

 افسانه محرابی پیرامون دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی، اظهار داشت:دستورالعمل واردات پوشاک خارجی بر اساس ثبت برند کلیه واردکنندگان پوشاک انجام می‌شد که بر اساس این دستورالعمل واردکنندگان پوشاک باید گواهی این فعالیت را دریافت می‌کردند.

در همین راستا به واردکنندگان فرصتی سه‌ماهه داده شد تا بتوانند این گواهی را دریافت کرده و فعالیت خود را بصورت قانونی آغاز کنند.

 

*** کارگروه نظارت و پیگیری بر دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی

مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت در ادامه توضیح داد:در ابتدای این روند، واردکنندگان بالأخص برندهای اصلی این موضوع را به‌صورت شایسته مورد توجه قرار نداده و جدی نگرفتند و به همین منظور کارگروه نظارت و پیگیری بر اجرایی شدن این دستورالعمل در بهمن سال ۹۵ تشکیل شد.

در این کارگروه حوزه‌های نظارتی و بازرسی و حوزه‌های مختلف وزارت صمت حضور داشتند که با جدیت تمام، اجرایی‌شدن این دستورالعمل را پیگیری کردند.

در همین راستا، اولین گواهی فعالیت در تیرماه سال ۹۶ صادر که بدنبال آن تعدادی گواهی فعالیت‌ دیگر نیز صادر شد.

 

 *** مبارزه با ورود کالاهای قاچاق

 محرابی در ادامه با اشاره به کالاهایی که به‌صورت غیررسمی وارد کشور شده بودند، گفت:از همان زمان توسط ارگان‌های نظارتی، موضوع مقابله با این کالاها اتفاق افتاد و کارگروه نظارت بر پیگیری و اجرایی شدن دستورالعمل مذکور نیز، این امر را پیگیری می‌کرد.

حوزه‌های نظارتی بصورت عام و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بصورت خاص در سطح عرضه، مسئله قاچاق را پیگیری می‌کردند و در خصوص بنگاه‌هایی که گواهی فعالیت را نگرفته بودند و یا از راه‌های غیررسمی اقدام به واردات پوشاک می‌کردند نیز بصورت جدی، وارد عمل می‌شدند.

 

*** ممنوعیت واردات پوشاک به کشور

 وی در ادامه با اشاره به اینکه در آن دوران شرایط کشور تغییر کرد، ادامه داد:در آن زمان با توجه به شرایط خاصی که موضوع تحریم در کشور ایجاد کرده بود و همچنین امکان تولید برخی کالاهای وارداتی حوزه پوشاک در داخل کشور، در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۷ طی دستورالعملی، واردات هرگونه پوشاک به داخل کشور ممنوع شد.

مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در دستورالعمل ممنوعیت واردات پوشاک به کشور، اظهار داشت:بارها ازنظر مواد قانونی و مسائل دیگر در اجرای این دستورالعمل با مشکلاتی مواجه شدیم لذا نظر اعضای کارگروه نیز بر این بود که این دستورالعمل باید اصلاح شود.

لذا کارگروه به این نتیجه رسید که ممنوعیت واردات پوشاک، فرصت بسیار مناسبی است تا این دستورالعمل اصلاح‌شده و به دستورالعملی کامل‌تر که با کل شرایط قانونی و اسناد بالادستی، موضوعات مربوط به تجارت بین‌الملل و غیره مطابقت داشته باشد، تبدیل شود.

بر اساس ماده ۳ این دستورالعمل، واردکنندگان باید ۲۰% آن مقدار که در دو سال واردات داشتند را تولید می‌کردند که این تولید یا از طریق برون‌سپاری، یا سرمایه‌گذاری مشترک و یا ایجاد واحدهای جدید بود که اکثریت قریب به‌اتفاق برندها، روش برون‌سپاری را دنبال کردند.

 

*** روند اصلاحیه جدید دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی

 محرابی در ادامه به تشریح اصلاحیه جدید دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک خارجی، پرداخت و گفت:ابتدای کار که پیش‌نویس اصلاحیه این دستورالعمل آماده شد، ۱۵ جلسه حاکمیتی در این خصوص برگزار شد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس اماکن، دفتر مقررات صادرات و واردات، مرکز امور اصناف، دفتر خدمات بازرگانی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ثبت شرکت‌ها و مالکیت معنوی و حراست در این جلسات شرکت داشتند.

در حال حاضر نیز ۴ جلسه با بخش خصوصی و دیگر دستگاه‌های دولتی که بنوعی درگیر این موضوع بودند، برگزار کرده‌ایم.

اعضای این کارگروه را نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت اطلاعات، وزارت کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات حکومتی، سازمان امور مالیاتی، دیوان عدالت اداری، اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف ایران، معاونت امور بازرگانی وزارت صمت، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت، سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، دفتر مقررات صادرات و واردات، حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان مالکیت معنوی، سازمان ثبت شرکت‌ها، سرپرست کارگروه مد و لباس، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی در صنف و صنعت تشکیل می‌دهند.

 

*** حمایت از محصولات کیف و کفش در اصلاحیه جدید

 وی در ادامه با بیان اینکه دستورالعمل قبلی صرفاً بر محور صنعت پوشاک بود، اظهار داشت: چون ماهیت کالاهای حوزه ما بالأخص پوشاک، کیف و کفش ماهیت بسیار قاچاق‌پذیری دارد و باید چارچوب مشخصی را در این زمینه داشته باشیم، در اصلاحیه جدید محصولات کیف و کفش نیز در این دستورالعمل موردحمایت قرار خواهد گرفت.

 

*** نقش بخش خصوصی در اصلاحیه جدید

 محرابی در ادامه تصریح کرد: اصلاحیه دستورالعمل واردات پوشاک خارجی با همفکری و مشورت کامل با بخش خصوصی خواهد بود و در تصمیم‌گیری‌ها حتماً نظر بخش خصوصی مدنظر قرار خواهد گرفت.

 

*** واردات پوشاک همچنان ممنوع است

 مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت پیرامون شایعاتی مبنی بر آزاد شدن واردات پوشاک با اصلاحیه جدید، تاکید کرد:اصلاحیه دستورالعمل ممنوعیت واردات پوشاک به معنای آزاد شدن واردات پوشاک نیست و تاکید می‌کنم واردات پوشاک همچنان ممنوع است.

وی در ادامه تصریح کرد:ممنوعیت واردات پوشاک همچنان پابرجا است و فقط در برخی مواد این دستورالعمل، اصلاحاتی صورت خواهد گرفت که این اصلاحات بر سطح عرضه، مبارزه با قاچاق، حمایت از تولید داخل و غیره تأثیر حائز اهمیتی خواهد گذاشت.

*** تبدیل تهدید به فرصت/ تولید داخل بجای واردات پوشاک

 محرابی در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست وزارت صمت حمایت از تولید داخل است، گفت:تولیدکنندگان باید از فرصت پیش‌آمده همچون افزایش قیمت ارز، کاهش میزان قاچاق و همچنین دستورالعمل ممنوعیت واردات کالا، استفاده و با عزمی جدی نسبت به افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود و کسب بازارهای داخلی و خارجی، اقدام کنند تا در کشور شاهد یک کالای رقابت‌پذیر صادرات محور با قیمت تمام‌شده مناسب باشیم.

همچنین امیدواریم با افزایش حمایت‌ها از فعالان این حوزه و عزم جدی تولیدکنندگان در حوزه پوشاک به مقطعی در صنعت پوشاک کشور برسیم که در صورت آزاد شدن واردات پوشاک نیز، مصرف‌کنندگان استفاده از محصولات تولید داخل را به نمونه خارجی ترجیح دهند.

 

*** چشم‌انداز صنعت پوشاک

 مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به تحول ایجادشده در میان تولیدکنندگان، اظهار داشت:این تحول در مباحثی مانند طراحی، دوخت، برگزاری کلاس‌های آموزشی، تشکیل شورای عالی برندها و غیره مشهود است و حاکی از این است که تولیدکنندگان ما مایل به پیشرفت هستند.

کشور ایران دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای پیشرفت در حوزه صنایع نساجی و پوشاک است، بعنوان مثال هزینه سوخت و کارگر در کشور ما نسبت به اغلب کشورهای جهان پایین‌تر است، لذا با یک مدیریت صحیح توسط دولت و بخش خصوصی می‌توان این مهم را به سرانجام رساند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ 18 آذر 98، کد مطلب: 150877: www.sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین