پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۹۶۰۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
تجمیع یا ادغام چندین بانک در بانک سپه نخستین قدمی بود که بانک مرکزی با مدیریت عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، برای تشکیل بانک‌های قدرتمند برداشت. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر در قالب یک بانک واحد با ثبات و کارآمدتر و برای عرضه خدمات بهتر به خانواده نیرو‌های مسلح و عموم مردم، در بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی و یکی از بانک‌های معتبر دولتی در عرصه بانکداری کشور ادغام می‌شوند. یکی از دلایل اصلی این ادغام سهولت در روند خدمات‌رسانی و جذب اعتماد عمومی مردم بیان شده است و مورد دیگری که با تأکید بسیار زیاد وزیر امور اقتصاد و دارایی و کارشناسان اقتصادی روبه‌روست، کاهش تعداد شعب بانک‌ها در سطح کشور و نگرانی بابت ضرر و زیان سهامداران این بانک‌ها در مراحل ادغام است که البته همتی در نخستین نشست تبیین سیاست‌ها و فرآیند‌های اجرایی مرتبط با طرح ادغام بانک‌ها و موسسات نظامی درباره این موضوع اطمینان خاطر می‌دهد و می‌گوید: بانک‌های ادغامی بانک‌های مقتدر و خوبی هستند و ورشکستگی آن‌ها صحت ندارد و تعمیم مشکل یک بانک مورددار به بقیه بانک‌ها کار درستی نیست.

شعار سال: شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره نقش سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران شش بانک دولتی ادغام شده اظهار کرد: مجوز شورای عالی بورس برای نقل و انتقال سهام، خارج از ساعت معاملاتی اخذ شده و در مصوبه آمده است که حداکثر قیمت اسمی یا قیمت قبل از بسته شدن، برای آن سهم‌ها گذاشته شود. به عبارتی سازمان بورس‌سازکاری را ترتیب داده است تا سهام این بانک‌ها خارج از ساعت معاملاتی داد و ستد شود. وی ادامه داد: در این خصوص سعی شده که تصمیمات به نفع سهامداران باشد، البته این فروش، اختیاری است و هر شخصی که تمایل داشته باشد، از مکانیزم خارج از ساعت، سهم خود را می‌تواند به نهادهایی که دارای مجوز هستند، منتقل کند. محمدی با بیان این‌که سازمان بورس و اوراق بهادار، فرم‌های معینی را برای فروش سهام بانک‌ها در خارج از ساعات معاملاتی مشخص کرده است، گفت: قبل از این‌که این کار بخواهد عملیاتی شود، فرم‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد تا بتوانند سهم خود را خارج از ساعت معاملاتی منتقل کنند. بهزاد خسروی، اقتصاددان، هم در تأیید روند ادغام بانک‌ها اظهار کرد: اخیراً دولت با همکاری نیرو‌های مسلح تصمیم گرفته است تا بانک‌های حکمت ایرانیان، مهراقتصاد، قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر را در بانک سپه ادغام کند. وی افزود: در مجموع این بانک‌ها شامل ۲۴ میلیون سپرده‌گذار با ارزش ۲۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه را شامل می‌شوند. در واقع یک میلیون و 130 هزار سهامدار کوچک را در خود جای داده است. رقم تسهیلات این بانک‌ها ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب قرارداد است. مجموع شعبه‌های این بانک‌ها شامل دو هزار و 500 شعبه است که با شعب بانک سپه در مجموع به چهار هزار و 200 شعبه خواهند رسید. خسروی تأکید کرد: تصمیم نیرو‌های مسلح و نظامی برای خروج از فعالیت‌های بانکی نشان از خردمندی و سیاست‌گذاری درست این نهاد است و این رویکرد می‌تواند بنگاهداری بانک‌ها را به سمت اهداف اصلی بانکداری سوق دهد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه در فضای مجازی از یک طرف و برخی تحلیلگران شبکه‌های اخلالگر از طرف دیگر برای ایجاد شوک روانی و برهم زدن آرامش سپرده‌گذاران و سهامداران شایعاتی به راه انداخته‌اند که این بانک‌ها را ورشکسته جلوه می‌دهند و این موضوع از ریشه صحت ندارد و فاصله بین ورشکستگی و ناترازی و وجود مشکلات ساختاری بسیار زیاد است. وی افزود: بنابراین نگرانی‌ای از بابت ورشکستگی با توجه به ترازنامه بانک‌های مورد اشاره صرفاً ناشی از تبلیغات نادرست است؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ‌گونه چالشی وجود ندارد، اما مشکلات موجود با تصمیم‌گیری‌های درست مرتفع خواهد شد.

چگونگی ادغام بانک‌ها در قالب یک بانک

خسروی اظهار کرد: نحوه ادغام موضوع جدیدی در نظام بانکداری جهان نیست، ولی به‌نظر می‌رسد چنانچه این ادغام در دو مرحله صورت بگیرد، می‌تواند موثرتر باشد. به عبارتی ابتدا بانک‌های مورد اشاره در همدیگر ادغام می‌شوند و مشکلاتی که در سیستم بانکداری و نظام پرداخت آن‌ها وجود داشت، مرتفع می‌شود. وی افزود: شاید انتقال بدهی‌های بانک‌های موردنظر به بانک سپه به راحتی صورت پذیرد، ولی انتقال دارایی‌ها و ارزش‌گذاری آن‌ها مهم‌ترین چالشی خواهد بود که به‌صورت یک مرحله‌ای، فرآیند را پیچیده‌تر می‌کند. این استاد دانشگاه تأکید کرد: موضوع ادغام بانک‌ها در کشور زمانی می‌تواند موثر باشد که هم‌زمان اصلاح ساختار نظام بانکداری به صورت موازی شکل بگیرد. تا زمانی سبد پورتفوی بانکداری در کشور با ترازنامه‌های بین‌المللی قابل موازنه نباشد، ریسک سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در ایران همچنان بالا خواهد بود. وی افزود: نظام بانکداری بایستی از یک طرف ضامن سپرده‌گذار باشد و از طرفی دیگر باید ضامن عملیات وام‌گیرنده و مادامی که نتواند هر دو طرف را محافظت کند، دارای اشکالات ساختاری خواهد بود. خسروی بیان کرد: کفایت سرمایه که حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک است، در بانک‌های کشور کم‌تر از عدد یک است و این یکی از دلایل عدم وجود بانک‌های بورسی و فرابورسی در کشور است. زمانی که سهم دارایی اسمی در ترازنامه همه بانک‌ها، بدهی‌های معوق و مطالبات مشکوک الوصول ترازنامه اکثر بانک‌ها را در وضعیت نامطلوبی قرار داده است، به این نتیجه می‌رسیم که ادغام بانک‌ها بدون اصلاح ساختار نظام بانکداری نمی‌تواند اثربخش باشد.

سطح بحران ترازنامه بانک‌ها معین شود

وی تأکید کرد: نکته قابل تأمل این است که بایستی سطح بحران و ناترازی در بانک‌ها و موسسات مشخص شود و چنانچه یک موسسه یا بانک در سطح ضعیفی قرار دارد، در شرایط ادغام دیگر بانک‌ها را تهدید نکند؛ هرچند در میانگین وزنی وضعیت بهتری در شرایط ادغام وجود دارد. این استاد دانشگاه تشریح کرد: به سهامداران بانک‌هایی که قرار است ادغام شوند، به‌ویژه سهامداران کوچک و خرد توصیه می‌کنم در فروش سهام خود با ارزش اسمی عجله نکنند و چنانچه شیوه ادغام با نظارت درست بانک مرکزی صورت پذیرد، ارزش سهام آن‌ها پس از ادغام کم‌تر از ارزش فعلی و اسمی سهام نخواهد بود. بانک مرکزی نیز قبل از ادغام بانک‌های مذکور، وضعیت مالی آن‌ها را شفاف‌سازی کرده و میزان بدهی، دارایی و مطالبات و تعهدات را مشخص کرده است تا در تمام مراحل نظارت دقیق و مطلوبی صورت پذیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه تاریخ انتشار -------، کد خبر: 64128، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
1
به نام خدا
موضوع: درخواست روشنگری در خصوص ادغام بانکهای نیروهای مسلح
سلام علیکم
به نظر می رسد بین ادغام بانکهای نیروهای مسلح در بانک سپه، با در اختیار گذاشتن اطلاعات تبادلات مالی این نیروها مطابق خواسته های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ارتباطی وجود دارد؛ به طوری که تمرکز در این بانکها بهتر می تواند به لو رفتن این اطلاعات برای دشمنان به ویژه در صورت پیوستن به کنوانسیون های مرتبط پالرمو و CFT کمک نماید. اساساً چرا این ادغام از بانکهای نیروهای مسلح شروع شده است؟ مگر سایر بانکها مشکل ندارند؟! ضمن آنکه ضرب الاجل تعیین شده چند ماهه و شتابزدگی دولت برای اجرای این کار مشکوک بودن موضوع را تأیید می کند. خواهشمند است چنانچه توطئه ای در این خصوص وجود دارد، در اسرع وقت روشنگری فرمایید تا نقشه های احتمالی هر چه سریعتر نقش بر آب شود. با تشکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین