پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۶۹۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
یک کارشناس مسائل خاورمیانه پیامدهای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان اشغالی را مورد بررسی قرار داد.
شعارسال: هنوز یک سال از تصمیم جنجالی و غیرقانونی ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس نگذشته است که وی با انتشار توئیتی دیگر مجددا نتانیاهو را ذوق زده کرد. این بار موضوع شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان است که طبق گزارش خبرگزاری های مختلف قرار است طی سفر هفته آینده نتانیاهو به واشنگتن، این موضوع توسط رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی اعلام شود. در همین راستا واکنش های بین المللی نیز نشان می دهد که اکثریت کشورها حاکمیت رژیم صهیونیستی بر این مناطق را به رسمیت نمی‌شناسند. حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه طی گفت‌وگویی این موضوع را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه آن را می‌خوانید:

به نظر شما هدف رئیس جمهور آمریکا از مطرح کردن الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی چیست؟

این اقدام ترامپ بر خلاف موازین بین المللی است، به طوری که قطعنامه های سازمان ملل متحد حاکمیت سوریه را بر بلندی های جولان به رسمیت می شناسد. در همین حال قطعنامه های شورای امنیت، اسرائیل را ملزم به عقب نشینی از این مناطق کرده است ولی شاهد هستیم که آنها به این موارد پایبند نیستند. در سال 1982 نیز کنست (پارلمان) اسرائیل به طور رسمی جولان را بخشی از اراضی اسرائیل اعلام و حاکمیت خود را با استفاده از قوه قهریه در این موضوع اعمال کرد. در سال 1967 نیز وقتی که جولان در جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل اشغال می شود، بخش هایی از آب آن به سمت اراضی اشغالی هدایت می شود. تمامی این موارد ثابت می کنند که آمریکا و رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی پایبند نیستند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 نزدیک می شویم و دونالد ترامپ نیازمند حمایت لابی صهیونیستی است و با توجه به این مساله تصمیم به این اقدام گرفت. پیش تر نیز وی بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد.

تصمیم تازه ترامپ درباره بلندی های جولان تا چه حدی می تواند روی روند صلح بین اسرائیل و فلسطین تاثیر بگذارد؟

به نظر من آمریکا اعتقادی به صلح ندارد و تلاش می کند با تحت فشار قرار دادن تشکیلات خودگردان امتیازهایی را برای رژیم صهیونیستی بدست آورد. به نظر می رسد که مساله سازش حتی بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل به پایان رسیده است؛ کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی برای تسلط غرب بر منطقه و همین مساله شناسایی حاکمیت تل آویو بر جولان اشغالی موجب می شود تا کمترین امیدها هم از بین برود و تشکیلات خودگردان به دلیل زیاده خواهی و زورگویی آمریکا و اسرائیل از ادامه مذاکرات سازش خودداری کند. در حال حاضر فلسطین در شرایط آرامی به سر نمی برد و «انتفاضه بازگشت» در آینده به دلیل سرکوب گری های اسرائیل نسبت به جوانان فلسطینی تشدید خواهد شد.

با تصمیم جدید ترامپ به نظر شما شرایط منطقه در آینده به چه صورت خواهد بود؟

رئیس جمهور آمریکا در صورت اعلام رسمی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی با واکنش تند کشورهای عربی و اسلامی مواجه خواهد شد. از همین رو به نظر می رسد در آینده منطقه با تنش های جدیدی روبرو شود که سیاست های تهاجمی آمریکا و ترامپ علت اصلی آن است. مثلث ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی همواره نشان داده اند که به جای ایجاد وفاق در سطح منطقه تلاش می کنند تا از طریق حمایت بی چون و چرا از اسرائیل مناقشات منطقه ای را تشدید کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار: 3 فروردین 1398 ، کدخبر: 1243237 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
1
کسی به ترامپ دیگه رای نمیده که نیاز به حمایت از کسی داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
0
افشای ارتباطات ترامپ با روس ها، باعث می شود که دیگر کسی به این فرد رای ندهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین