پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۰۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
المانیتور نوشت دولت آمریکا تلاش می‌کند از یکی از بند‌های قانون انرژی اتمی برای انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی استفاده کند.به نوشته این پایگاه خبری، قانونگذاران آمریکایی اخیرا افشا کردند که وزارت انرژی این کشور بر اساس بند ۸۱۰ قانون انرژی اتمی که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فناوری هسته‌ای یا کمک فنی به کشور‌های خارجی بدهند، دست‌کم شش مجوز محرمانه برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

شعار سال: پایگاه اینترنتی المانیتور در تحلیلی تحت عنوان "چگونه دولت ترامپ قصد دارد با استفاده از یک راه گریز، فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی انتقال دهد" نوشت: اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنگره درباره اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، در انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی، انتقاد‌های شدیدی را در پی داشت.

به نوشته این پایگاه خبری، قانونگذاران آمریکایی اخیرا افشا کردند که وزارت انرژی این کشور بر اساس بند ۸۱۰ قانون انرژی اتمی که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فناوری هسته‌ای یا کمک فنی به کشور‌های خارجی بدهند، دست‌کم شش مجوز محرمانه برای فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

وزارت انرژی حاضر نشده است نام شرکت‌هایی را که این مجوز‌ها را دریافت کرده‌اند و این که چه فناوری‌هایی را به ریاض انتقال داده‌اند، برای قانونگذاران افشا کند. یک مقام وزارت انرژی در نامه الکترونیکی که المانیتور نیز آن را دیده، به این نکته اشاره کرده است که شرکت‌ها از دولت ترامپ خواسته‌اند این اسناد را منتشر نکند.

وی در این نامه نوشت: "ما به هر کدام از شرکت‌ها اطلاع دادیم که اگر ماهیت این مجوز‌ها موجب شود آن‌ها از نظر رقابتی آسیب ببینند یا دسترسی به اطلاعات اختصاصی آن‌ها فراهم شود، حق درخواست برای منتشر نشدن اسناد را دارند. این یک اقدام غیرقابل انتظار نیست، با توجه به این که عربستان سعودی بازار جدیدی است که شرکت‌های آمریکایی در حال بررسی آن هستند."

برد شرمن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، دولت ترامپ را متهم کرد پیش از آنکه برای عدم انجام فرآوری مجدد و غنی‌سازی اورانیوم با عربستان به توافق برسد، تلاش کرده از این قانون برای انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی استفاده کند. شرمن از پمپئو خواست تا اواسط ماه آینده این شش مجوز را در کنگره ارائه دهد، اما وزیر خارجه آمریکا خود را متعهد به انجام چنین کاری نمی‌داند.

شرمن پیش از این در انتقاد از توافق هسته‌ای احتمالی دولت ترامپ با عربستان گفته بود "نمی‌توان به حکومتی که برای داشتن یک «اره استخوان‌بر» (اشاره به نحوه قتل خاشقجی) قابل اعتماد نیست، برای داشتن [فناوری ساخت] سلاح هسته‌ای اعتماد کرد."

بر اساس بند ۱۲۳ قانون انرژی اتمی آمریکا کنگره می‌تواند به این توافق رای منفی بدهد. اما منابع مطلع به کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند مقامات سابق دولت ترامپ تلاش کرده بودند بدون چنین توافقی، این فناوری را به عربستان سعودی منتقل کنند.

شرمن و گروهی از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب بار‌ها از امتناع عربستان سعودی برای امضای توافقی که از غنی‌سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم در خاک خود ممانعت به عمل می‌آورد، ابراز نگرانی کرده‌اند. سال گذشته، سناتور اد مارکی، از دولت ترامپ خواست همه توافقات با ریاض را لغو و مذاکرات هسته‌ای غیرنظامی را متوقف کند. در همین حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفته است اگر ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد، ریاض نیز این برنامه را در پیش خواهد گرفت.

وزارت انرژی آمریکا پیش از صدور مجوز باید با وزارت امور خارجه، کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای، وزارت دفاع و وزارت بازرگانی مشورت کند. بنابراین اگر پمپئو جزئیات این مجوز‌ها را منتشر نکند، کنگره همیشه می‌تواند شانس خود را با یک سازمان دیگر امتحان کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار9 فروردین 98، کد خبر: 6880331، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
0
این حرکت یعنی گسترش جنگ تسلیهاتی در منطقه وشکلگیری یک فاجعه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
0
این حرکت یعنی گسترش جنگ تسلیهاتی در منطقه وشکلگیری یک فاجعه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین