پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۲۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
هر کدام از دو جبهه ائتلافی جمهور وملت٬ با تمام توان و قدرت به میدان آمده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که یکی از این دو ائتلاف٬ موازنه را به نفع خود تغییر می‌دهد.
شعار سال : فردا در ترکیه انتخابات شهرداری‌ها و شوراهای استانی این کشور برگزار می‌شود و دو ائتلاف بزرگ با هم در حال رقابت هستند و می خواهند مسئولیت اداره بیشترین تعداد شهرداری‌های کشور را در دست بگیرند .

ائتلاف جمهور با حضور حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی و به رهبری رجب طیب اردوغان و  دولت باغچلی در این دوره از انتخابات٬ با شعار «شهرداری٬ کارِ دل است» به میدان آمده و می‌خواهد اختیارات اغلب شهرداری‌ها را در کنترل خود بگیرد. اما این ائتلاف شعار حماسی دیگری نیز انتخاب کرده که عبارت است از تلاش برای حفظ بقای ترکیه و اجازه ندادن به تجزیه این کشور. اگر چه بر اساس نظرات روشن اغلب تحلیل‌گران سیاسی ترکیه٬ تهدیدی جدی برای از بین بردن بقای این کشور یا تجزیه وجود ندارد٬ اما اردوغان و باغچلی معتقدند که حمایت کردهای هوادارا پ.ک.ک از ائتلاف ملت٬ نمونه‌ای از توطئه و نقشه برای از بین بردن کشور است. مخالفین اردوغان بر این باورند که این شعار اغراق‌آمیز٬ خدعه ای برای پنهان کردن مشکلات و پیامدهای ناشی از بحران اقتصادی ترکیه است.

 از دیگر سو ائتلاف رقبا و مخالفین اردوغان و باغچلی یعنی ائتلاف ملت٬ در شرایط دیگری به میدان آمده‌اند. حزب جمهوری خلق به رهبری کمال کلچدار اوغلو و حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر در شرایطی به میدان آمده‌اند که برای پیروزی در این دوره از انتخابات٬ از شرایط و امکانات همسان برخوردار نیستند. چرا که تقریبا تمام رسانه‌های ترکیه از جمله ده‌ها شبکه تلویزیونی و رادیویی و خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری - تحلیلی و همچنین روزنامه‌ها و مطبوعات٬ به ائتلاف جمهور یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی وابسته شده و تلاش برای پیروزی این دو حزب را در تمام برنامه‌های 24 ساعته خود گنجانده‌اند اما ائتلاف ملت٬ رسانه چندانی در اختیار ندارد و بیشتر به فضای مجازی و سخنرانی‌های میدانی دل خوش کرده است.

امکان تغییر موازنه احزاب در انتخابات ترکیه

برخی از شرکت‌های نظرسنجی در ترکیه اعلام کرده‌اند که در این دوره از انتخابات٬ به احتمال قوی٬ حزب حاکم با رای ناپلئونی پیروز نخواهد شد. به عبارتی دیگر تاکنون و به ویژه در انتخابات سال 2018 میلادی همواره شرایط به گونه‌ای پیش رفته که اردوغان و حامی او یعنی دولت باغچلی٬ مجموعا با کسب نزدیک به 52 درصد از آرای مردم ترکیه قدرت را در دست گرفته‌اند و مجموعه مخالفین او نیز از رای 48 درصدی برخوردار بودند. در این میان حزب جمهوری خلق به عنوان بزرگترین حزب مخالف حکومت تنها توانسته است 24 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد. شرکت‌های نظرسنجی بر این باورند که یک فصل سیاسی و اجتماعی جدید در ترکیه آغاز شده و تلاش‌های اردوغان و باغچلی می تواند دو احتمال جدید را پیش روی ترکیه قرار دهد:

احتمال نخست این است که طرح اتهام وابستگی ائتلاف ملت به تروریسم و تجزیه‌طلبی و اصرار بر نامناسب بودن حمایت کردهای هوادار اوجالان از این دو حزب٬ ائتلاف رقبای اردوغان شکست خورده و به حاشیه رانده شود. اما احتمال دومی نیز در میان است و پیروزی اردوغان و باغچلی تضمین نشده است و این احتمال عبارت است از شکست حزب حاکم و حامی او به خاطر شرایط اقتصادی سخت ترکیه.

تغییرات سیاسی و اقتصادی در ترکیه در فردای انتخابات

واقعیت این است که در این دوره از انتخابات ترکیه٬ ارائه یک پیش‌بینی روشن در مورد نتایج آرا بسیار سخت و پیچیده شده است. چرا که از یک سو بسیاری از شرکت‌های نظرسنجی عملا ورشکست شده و به حاشیه رانده شده‌اند و از دیگر سو بازی‌های سیاسی جدیدی که بر اساس ائتلاف برای شکست اردوغان و باغچلی شکل گرفته‌اند٬ هنوز هم نتوانسته‌اند اطمینان خاطر روشنی از احتمال شکست اردوغان ارائه دهند. یکی از پیچیده‌ترین ابعاد انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه این است که هنوز هم کسی نمی داند که آیا واقعاً کردهای هوادار پ.ک.ک در استان‌های ترک نشین غرب این کشور همچون آنکارا٬ استانبول٬ بورسا٬ ازمیر و مرسین٬ همچنین در استانهای مناطق آناتولی همچون آدانا آیا واقعاً از حزب دموکراتیک خلق‌ها تبعیت کرده و رای خود را به نفع کمالیست‌ها و حزب جمهوری خلق به صندوق می‌اندازند یا خیر. اگر چنین چیزی روی دهد و کردهای هوادار پ.ک.ک واقعا از سران سیاسی خود پیروی کرده و در استان‌های بزرگ ترک‌نشین رای خود را به نفع رقبا و مخالفین اردوغان به صندوق بیندازند٬ معادلات تغییر می‌کند. اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که اظهارات سران ائتلاف ملت در مورد این که هیچ  توافق و ارتباطی با حزب دموکراتیک خلق‌ها دارند و توافقی بین آنها صورت نگرفته از یک طرف و خودآگاهی تاریخی کردها در مورد اعمال فشار دولت ترکیه بر آنها و انکار هویتی و قومیتی کردها در دوران اقتدار حزب جمهوری خلق و همچنین نشان دادن واکنش منفی به قدرت گرفتن چپ‌های ترک در حزب دموکراتیک خلق‌ها٬ مجموعاً شرایطی پدید می‌آورد که مانع از آن شود آنان رای خود را به نفع دشمنان اردوغان در صندوق بیندازند.

حال با توجه به تابلوی سیاسی کنونی ترکیه و شواهد و شرایطی که در این گزارش به شکل اجمالی و اقتصادی مورد اشاره قرار گرفت٬ می‌توان گفت: در صورتی که ائتلاف جمهور به رهبری اردوغان و باغچلی به پیروزی قاطع برسد و بتواند بالای 55 درصد از آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد٬ اعمال فشار بر مخالفین بیشتر خواهد شد و دست اردوغان در اصلاحات سیاسی و حقوقی بازتر خواهد بود. حال او می‌تواند با قدرتی که از آرای مردم به دست آورده در برابر صاحبان بانک‌های بزرگ ایستادگی کرده و با اصرار بر سیاست و ضرورت پایین نگه داشتن بهره بانکی٬ تا حدودی مانع از افزایش تورم شود. اما در هر حال اردوغان حتی با کسب بالاترین آرا در انتخابات پیش رو٬ باید به فکر راهکارهای جدی و بنیادین برای حل مشکل بیکاری و تورم باشد .

در حالت دوم اگر ائتلاف جمهور کمتر از 50 درصد آرای مردم ترکیه را به دست بیاورد٬ هیچ تغییر ساختاری و سیاسی خاصی در ترکیه روی نمی‌دهد و اردوغان همچنان رئیس جمهور خواهد بود اما از لحاظ روانشناسی اجتماعی و از منظر روانی٬ چنین شکستی برای اردوغان و باغچلی قابل جبران نخواهد بود و اگر واقعاً آرای ائتلاف جمهور در انتخابات پیش رو به کمتر از 50 درصد برسد٬ مخالفین اردوغان یک بار دیگر مشروعیت نظام سیاسی ریاستی را زیر سوال خواهند برد و به شکل جدی خواهان برگزاری رفراندوم یا همه پرسی مجدد خواهند بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:10فروردین 1398،کدخبر:1978359، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
0
0
اردوغان فعلا پایه های قدرتش محکم تر از این حرفاست که کسی بخواد شکستش بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین