پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۸۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
قدرت نمایی مدتهاست که بین ایران و آمریکا در جریان است و به نظر می‌رسد با سرعت بیشتری در حال افزایش است. این بازی ممکن است به سرعت از کنترل خارج شود؛ نه فقط برای آمریکا و ایران بلکه برای جامعه جهانی.

شعارسال: تنش میان ایران و آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است؛ آمریکا شدیدترین تحریم‌‌ها علیه ایران را اجرا کرده است و ایران همچنان در تلاش است در مقابل فشار کاخ سفید مقاومت کند. کارشناسان معتقدند این تنش‌ها آرامش بازار را بهم ریخته و ترامپ باید در تصمیمات خود بازنگری کند.

مکس نیوز در گزارشی به خطرات جهانی تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا اشاره کرده و نوشته بازار نفت و آرامش خاورمیانه (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) در خطر است.

ایران در معرض تهدید‌های آمریکاست و سعی می‌کند با تهدیدهای خودش به آن‌ها پاسخ دهد. در درجه اول آمریکا معافیت هشت کشور وارد کننده عمده نفت از ایران را لغو کرده است. ساده است؛ آمریکا به شرکای خود یک گزینه بیشتر نداده است، یا با ایران تجارت کنید یا با آمریکا.

پاسخ ایران به این تهدیدها، تهدید به بستن تنگه هرمز بوده است. تنگه‌ای که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نفت جهان از طریق آن جابه جا می‌شوند. با این تهدید ایران عملا عربستان سعودی، امارات و بحرین را نیز تهدید کرده است. ایران می‌گوید شما فکر می‌کنید می‌توانید نفت ایران را جایگزین کنید، ولی روی این وعده‌ای که به آمریکا دادید نباید زیاد حساب کنید.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در جلسه هیات دولت خطاب به عربستان و امارات به تندی گفت شمایی که موجودیتتان زیر سایه جمهوری اسلامی است چطور به ترامپ قول می‌‌دهید صادرات نفت ایران را به صفر برسانید؟ آیا تبعات این ادعایتان را می‌دانید؟ این یعنی شما دشمن مردم ایرانید.

روحانی گفته اگر آمریکا بخواهد مذاکره کند، همه تحریم‌ها باید برداشته شود و آمریکایی‌ها باید معذرت خواهی کنند. مذاکرات تنها زمانی امکان پذیر است که همه فشار‌ها برداشته شود.

نیوزمکس در این یادداشت تاکید کرده این بازی خطرناک است. بازار نفت تاثیرات این بازی را احساس خواهد کرد و امروز این لفاظی‌ها به فرآیند صلح خاورمیانه نیز تسری پیدا کرده است.

جرارد کوشنر که به کاخ سفید ترامپ بسیار نزدیک است کمپینی را برای رسیدن به «توافق قرن» به راه انداخته است. فلسطینی‌ها این توافق را بار‌ها رد کرده‌اند و محمد عباس رییس جمهور دولت خودگردان فلسطین کمپین خودش را راه اندازی کرده است. ایران اعلام کرده که با فلسطینی‌ها و علیه آمریکایی‌هاست.

عباس خواستار برگزاری نشست شورای مرکزی فلسطین در ۱۵ ماه می‌در شهر رام الله شده است. این شورا قرار است درباره فسخ شناسایی اسرائیل و عدم تعامل در هر زمینه‌ای اعم از مسائل امنیتی و دیگر ارتباطات با اسرائیل مذاکره کند.

آن‌ها قرار است درباره جدا شدن از اسرائیل و آمریکا و ارائه پیشنهادهای مالی و نظامی به اروپا گفت‌وگو گنند. مهمترین درخواست آن‌ها داشتن کشوری مستقل و درخواست شناسایی بین المللی خواهد بود.

پیامی که عباس به آمریکاو کوشنر و ترامپ می‌فرستد است که قرار نیست هیچ توافقی را از جانب آن‌ها قبول کنند و فلسطینی‌ها یک کشور می‌خواهند و اروپا نیز قرار است کشور آن‌ها را به رسمیت بشناسد. آن‌ها می‌گویند ما فلسطینی‌ها به حمایت شما زمانی که حمایت لازم از روسیه، اتحادیه اروپا یا حتی ایران دریافت می‌کنیم نداریم. روز‌هایی که آمریکا به ما دیکته می‌کرد گذشته است.

کاخ سفید معتقد است وعده ایران به فلسطینی‌ها برای حمایت از آن‌ها، یکی راههایی است که بر پایه آن، ایران میخواهد تقابل خود علیه آمریکا را نشان بدهد. با اینهمه مکس نیوز در گزارش خود نوشته ایران تنها به این دلیل که خودش را به عنوان یک قدرت جهانی نشان دهد وارد این بازی با آمریکایی‌ها نشده است. مساله اسلام است. ایران برای حفظ اسلام در برابر آمریکا قد علم کرده است و از این جهت یک سوءتفاهم یا قدم اشتباه می‌‌تواند کل منطقه را وارد درگیری کند.

به همه این تحولات نظیر یک بازی شطرنج بزرگ نگاه کنید؛ چیزی که این بازی را بیش از بازی مهره‌هایی که درگیرند، چالش برانگیز می‌‌کند، بازی مهره‌هایی است که فراموش شده‌اند. ایران نقش خود را به عنوان رهبر جهان اسلام و صادر کننده بزرگ نفت بسیار جدی گرفته است.

نفت زندگی ایران است. نفت هویت ایران است. انتظار پرچم سفید از ایران نداشته باشید. (ایران تسلیم نخواهد شد) این بازی تا زمانی که آتشی مبادله نشود به پایان نخواهد رسید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 6اردیبهشت1398 ، کدخبر: 172573: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهرام فرهمند کارشناس علوم سیاسی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
0
0
از اظهارات نسنجیده برحذر لطفا...
کشور ما تحت فشار شدیدترین تحریم هاست.این حق طبیعی ماست که از منافع ملی خود دفاع کنیم. اما در نظر بگیریم که طرف مقابل (ترامپ) نه عقل سلیمی دارد نه از منطقی برخوردار است. طرف مقابل روانی و بی خرد است. مهمتر اینکه مشاوران روانی و بی منطق تر از خود همجون بولتون، پمپئو، نتانیاهو و بن سلمان دارد. اخیرا معاون پنتاگون هم صریحا گفته: اگر نیاز باشد از بمب اتم هم استفاده میکنیم.قلدوری و دیوانگی ترامپ و مشاورانش به نهایت رسیده است. خاورمیانه منتظر یک جرقه است. یک حرکت اشتباه از طرفین آتش جنگ را بر افروحته و شعله ور خواهد کرد.در اینصورت جنگ محدود به دو کشور نخواهد بود. تمام منطقه و به سرعت تمام جهان را درگیر خواهد کرد. عربستان، امارات، عراق و سوریه ،لبنان، اسراییل، بحرین، ترکیه، همه و همه ناخواسته درگیر جنگ خواهند شد.... این میتواند مقدمه و آغازی برای جنگ جهانی سوم باشد. برای ایران قابل قبول نیست که تمام دنیا از تنگه هرمز نفت شان را صادر کنند و نفت ایران صادر نشود. هیچ منطقی این قلدوری را نمیپذیرد. صبوری ایران تا به اینجای کار قابل تحسین است. ایران کشوری اسلامی که تصمیم گیری هایش مبتنی بر عقل و خرد است. اما اینکه تا چه حد این تصمیمات و صبوری ایران جواب بدهد نیازمند گذر زمان است، چرا که طرف مقابل(ترامپ) برخلاف مقامات ایران از هیچ منطقی برخوردار نیست. جز زورگویی و قلدوری. در تصمیم گیری هایش شتابزده عمل میکند. و مهمتر اینکه از اختیارات اجرایی بالایی نیز برخوردار است. لذا تصمیم گیری در مقابل چنین انسان بی خرد و بی منطق بسیار سخت خواهد بود. در هر صورت عقل سلیم حکم میکند در چنین شرایطی سنجیده تر عمل کنیم. و در اظهارات رسمی مراقب باشیم بهانه ای دست آنها ندهیم چرا که هدف اصلی تیم ترامپ تغییر نظام در ایران اسلامی است. با اتحاد و همبستگی و رهنمود های مقام معظم رهبری از این گردنه های صعب العبور به سلامت عبور خواهیم کرد و بار دیگر همچون چهار دهه ی گذشته به قله عزت و سرافرازی خواهیم رسید. و قطعا با تدبیر و بصیرت و هوشیاری، پوزه ی آمریکا را دگر بار به خاک میمالیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین