پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
دیروز در روز ملی شورا، مسائل، چــالش‌هـا و فرصت‌های توسعه استان تهران بررسی شد. این جلسه که با حضور اعضای شورای استان تهران و روسای شوراهای شهرستان‌های استان برگزار شد، مهمان ویژه داشت؛ انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران.
شعار سال : دیروز در روز ملی شورا، مسائل، چــالش‌هـا و فرصت‌های توسعه استان تهران بررسی شد. این جلسه که با حضور اعضای شورای استان تهران و روسای شوراهای شهرستان‌های استان برگزار شد، مهمان ویژه داشت؛ انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران.
جلسه با صحبت‌های الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران آغاز شد. فخاری بعد از تبریک این روز گفت: «شورا مهم‌ترین حلقه پیوند با نهادهای مدنی محسوب می‌شود که در ساختار قانونی می‌تواند از طریق هماهنگ‌کنندگی و سیاستگذاری، به عادلانه‌تر عمل کردن و اجرای مقررات و مصوبات قوای سه‌گانه کشور کمک کند و نقش تسهیل‌گر و پیش‌برنده مردمی و مدنی داشته باشد.»
فخاری حضور محسنی‌بندپی به‌عنوان استاندار تهران را که پیشینه فعالیت مدنی و اجتماعی دارد، فرصتی برای تهران دانست؛ تهران که به گفته فخاری از نظر شاخص‌های توسعه پایدار جزو استان‌های نابرخوردار است ولی سرمایه‌های اجتماعی ارزنده‌ای دارد.
محسنی‌بندپی هم از تأکیدی که برای تشکیل شوراها از ابتدای انقلاب شده بود، گفت؛ اینکه 40سال قبل با خواست امام خمینی(ره) این مورد در قانون دیده شده بود اما عملی شدن این قانون 20سال طول کشید. محسنی‌بندپی، شوراها را نیروی محرکه توسعه ملی معرفی کرد و گفت: «نقش ویژه‌ای که شوراها باید ایفا کنند، دیده‌بانی و ارتباط بین دولت و ملت است. در ایفای حقوق مردم چه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... شوراها باید مطالبه‌گری داشته باشند.» از نظر محسنی‌بندپی یکی از مشکلاتی که شوراها را آسیب‌پذیر می‌کند تامین منابع مالی پایدار از طریق تعیین عوارض است: «هنوز دولت نمی‌تواند تصدی‌های بیشتری را از خودش سلب کند و به شوراها بسپارد. با تعریف درست از منابع مالی پایدار تصدی‌هایی که قابل واگذاری است باید به شوراهای شهر و روستا واگذار کنیم.»

الویری: می‌خواهند شهرداری را دولتی کنند

مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها هم برای نشان دادن اهمیت شوراها، جمله‌ای را از شهید بهشتی نقل کرد؛ «شوراها در کنار 3قوه، رکن چهارمی هستند که می‌توانند قدرت جمهوری اسلامی را حفظ کنند.»
الویری با توجه به اصل 101قانون اساسی مسئولیت‌ها و وظایف شوراها را هم یادآوری کرد و از بی‌مهری‌ای که به شوراها شده، گفت: «از 22بهمن زمان پیروزی انقلاب تا نهم اردیبهشت فاصله زیادی نبوده اما در همین مدت تشکیل شوراها مورد تأکید بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد و در قانون اساسی می‌آید ولی تا 2 دهه بعد شورایی تشکیل نمی‌شود. سال 1377با درایت و شجاعت رئیس‌جمهور وقت نخستین دوره انتخابات شوراها برگزار شد. در این مدت هم شوراها مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند.» مشکلاتی که شورای‌عالی استان و استان تهران برای گرفتن بودجه داشت یکی از بی‌مهری‌هایی بود که الویری درباره آن صحبت کرد و مورد بعد واگذاری کارها به شوراها بود: «در این واگذاری انقباض شدید وجود دارد. اگر فهرست کارهایی که دولت می‌تواند به شوراها بسپارد ببینید، این واگذاری نزدیک به صفر است.»
اما اصلی‌ترین بخش صحبت‌های الویری مربوط به لایحه‌ای است که در مجلس به‌عنوان لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده است: «این لایحه خطرناکی است که اگر به تصویب برسد، 60 درصد از درآمد شهرداری‌ کاهش پیدا می‌کند. این لایحه مواردی را که عوارض تلقی می‌شود، مالیات نامگذاری کرده و با شرایط می‌خواهند شهرداری‌ها را دولتی تلقی کنند.»

مشکلات کلانشهرها
بعد از صحبت‌های الویری، گفت‌وگوهای خودمانی اعضا آغاز شد. هر کدام از اعضا از مشکلاتی که شهرشان دارد، گفتند.
محمدیان، رئیس شورای شهرستان شمیران از نقش شوراها که از تصمیم‌گیرنده به پیگیری‌کننده تنزل کرده گفت  و از مشکلات قضایی که برای بعضی از اعضای شورا که موقع حل مسائل شهر برایشان پیش آمده صحبت کرد. مسائل شهرهای صنعتی، فاضلاب‌ها، زمین‌های کشاورزی، بودجه، نداشتن بیمارستان، جاده، حمل‌ونقل قطاری و... مواردی بودند که اعضای شورا، نصیری از رباط‌کریم، رفیعی از شهرقدس، هداوند از پیشوا، صفری از ملارد، عظیمی از قرچک و... از استاندار خواستند به آنها رسیدگی کنند.
محسنی‌بندپی هم که به قول خودش 8 ، 7 صفحه از این مشکلات را یادداشت کرده بود، وعده پیگیری و حل این مسائل را داد و روی یکی، دو مورد تأکید کرد که در اسرع وقت آنها را در استانداری به سرانجام می‌رساند. محسنی‌بندپی تأکید کرد که در جلسات مشترک اعضای شورا و فرمانداران مسائل حل شود. او از تشکیل کارگروه‌هایی هم برای پیگیری و رفع بهتر مشکلات شهرستان‌ها و شهرهای تهران خبر داد.
فخاری از محسنی‌بندپی خواست که از حضور و حق رأی اعضای شوراهای استان هم در این کارگروه‌ها استفاده شود: «درخواست می‌کنم که در کمیته‌های مشورتی و راهبری از نظر اعضای شورا استفاده شود، اعضا نقش مؤثری می‌توانند داشته باشند. حجم مطالبات هم کاهش پیدا می‌کند.»
 او با بیان اینکه در بودجه استان تهران جایگاهی برای بودجه شوراهای میانی تعریف نشده است خواستار توجه استاندار به این موضوع هم شد. توجه به حق رأی اعضای شوراها در ساختار‌های تصمیم‌گیری و توجه به نقش نظارتی آن در بحث هزینه‌ها و جدی گرفتن این نقش موضوع دیگری بود که فخاری مطرح کرد. رئیس شورای استان تهران از استاندار خواست تا از سازمان‌ها و ادارات تحت نظر استان بخواهد تا تعامل بیشتری با اعضای شورای استان داشته باشند.
شوراها؛ نیروی محرکه توسعه ملی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:10 اردیبهشت1398،کدخبر:54212،newspaper.hamshahri.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین