پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
شفافیت مالی در عملکرد و فعالیت‌های فرهنگی همواره دغدغه‌ رسانه‌های فرهنگی و فعالان این عرصه بوده چرا که خلأهای قانونی زیادی برای بررسی بودجه‌های فرهنگی وجود دارد و حساسیت‌های کمتری نسبت به وضعیت مالی در این حوزه وجود دارد، اما نتایج گسترده‌تری می‌تواند بر هدایت جامعه داشته باشد و تأثیر بیشتری بر فرهنگ عمومی بگذارد.
شعار سال: درپی انتشار بودجه سازمانهای زیر نظر سازمان سینمایی وزارت ارشاد، آنچه که در نگاه اول مشخص می‌شود افزایش بودجه تولید فیلم در گونه‌های مختلف سینمایی است.

شفافیت مالی در عملکرد و فعالیت‌های فرهنگی همواره دغدغه‌ رسانه‌های فرهنگی و فعالان این عرصه بوده چرا که خلأهای قانونی زیادی برای بررسی بودجه‌های فرهنگی وجود دارد و حساسیت‌های کمتری نسبت به وضعیت مالی در این حوزه وجود دارد، اما نتایج گسترده‌تری می‌تواند بر هدایت جامعه داشته باشد و تأثیر بیشتری بر فرهنگ عمومی بگذارد.

بخشی از توزیع بودجه نهادهای فرهنگی و سینمایی هم حاصل همین تأثیرگذاری‌هاست، اگر نهادی سهم بیشتری از این بودجه را دریافت می‌کند باید این افزایش بودجه را جدای از مباحث تورمی در عملکرد آن نهاد هم جست‌وجو کرد.

    سازمان سینمایی با انتشار بودجه سال 98 نهادهای زیرمجموعه خود به نوعی مأموریت آنها را هم در حوزه فعالیتشان مشخص کرد

سازمان سینمایی با انتشار بودجه سال 98 نهادهای زیرمجموعه خود به نوعی مأموریت آنها را هم در حوزه فعالیتشان مشخص کرد. آنچه بعد از بررسی این بودجه در نگاه اول مشخص می‌شود تمرکز بر افزایش بودجه تولید فیلم است و در نهایت انتظاری که از این سازمانها و به خصوص از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران می‌رود تولید بیشتر و باکیفیت‌تر گونه‌های مختلف سینمایی است.

سازمان سینمایی اعتبار 7 میلیارد تومانی برای کمک به تولید فیلم مستند (کوتاه، نیمه بلند و بلند) در نظر گرفته و اهداف کمی این مبلغ را برای 70 فیلم عنوان کرده یعنی به طور میانگین 100 میلیلون برای هر فیلم. سال گذشته 65 فیلم که شامل 14 فیلم مستند فاخر هم می‌شد در این زیرمجموعه با بودجه یک میلیارد و 190 میلیون تولید شد. امسال با برآورد همین تعداد فیلم بودجه از یک میلیارد و 190 میلیون تومان به 7 میلارد تومان می‌رسد که اگر افزایش دستمزدها و هزینه تجهیزات را هم در نظر بگیریم باز هم با مبلغ بالایی روبه‌رو هستیم که به فراخور این افزایش بودجه انتظار می‌رود که با محصولات با کیفیت‌تری مواجه باشیم که باید نتیجه را در انتهای سال بعد دوباره بررسی کرد.

امسال با برآورد همین تعداد فیلم بودجه از یک میلیارد و 190 میلیون تومان به 7 میلارد تومان می‌رسد که اگر افزایش دستمزدها و هزینه تجهیزات را هم در نظر بگیریم باز هم با مبلغ بالایی روبه‌رو هستیم که به فراخور این افزایش بودجه انتظار می‌رود که با محصولات با کیفیت‌تری مواجه باشیم




این در حالی است که میانگین بودجه برای تولید هر فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوانان ایران نسبت به سال قبل خود کاهش هم داشته اما در حوزه مستند با افزایش چند برابری مواجهیم.

جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از جمله برنامه‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که هر سال برگزار می‌شود و سال 97 هم با بودجه 2 میلیارد و 800 میلیونی برگزار شد. اما سازمان سینمایی بودجه‌ای که برای برگزاری این جشنواره در سال جاری در نظر گرفته 2 میلیارد تومان است و اگر بودجه جشنواره فیلم کوتاه تهران را هم بررسی کنیم می‌بینیم که سازمان سینمایی بعد از روی کار آمدن حسین انتظامی علاقه‌ای به گسترش برگزاری جشنواره‌های سینمایی در نهادهای زیر مجموعه خود ندارد.

اما تولید انیمیشن از دیگر فعالیتهای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است که سال گذشته 47 فیلم انیمیشن کوتاه و یک فیلم انیمیشن سینمایی با بودجه 644 میلیونی تولید کرده‌است و برای امسال بودجه این مرکز برای تولید انیمیشن کوتاه یک میلیارد و برای تولید انیمیشن سینمایی 3میلیارد تومان برآورد شده‌است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای تولید هر انیمیشن سینمایی یک میلیارد بودجه برآورد که مبلغ مناسبی است تا انیمیشنی در سطح انیمیشنهای جهانی ساخته شود اما بودجه‌ای که برای ساخت هر انیمیشن کوتاه برآورد شده 40 میلیون تومان است.

در کل بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 2 برابر شده‌است و انتظار می‌رود عملکرد این مرکز در سال جاری با سالهای گذشته متفاوت باشد که بررسی این مهم را باید به اواخر سال موکول کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 17 اردیبهشت 1398، کدخبر: 2005605 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
گاهی اثربخشی اثار مستند بسیار زیاد و تاثیرگذار است واین بخش قطعا به حمایت مالی نیاز داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین