پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه تا الان بسیار صبر کرده بودیم و طرف‌های برجام باید پاسخگوی اقدامات باشند، گفت: براساس تصمیم ایران، دو ماه به اعضای برجام فرصت داده شد تا اقدامات خود را انجام دهند البته آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که ما وارد فضای انتحاری می‌شویم ولی اقدام ایران در این زمینه بسیار خوب بود.
شعارسال: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه امروز ۱۸ اردیبهشت ماه درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و از زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌گذرد، تصمیم ایران را در مقابل اقدامات آمریکا و برجام اعلام کرد.

*روحانی: فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» متوقف شد/ برجام راه حلی شخصی نبود، جمعی بود/ امروز آن روی سکه برجام را نشان میدهیم/ اروپا، آمریکا را کدخدا می‌داند

رییس جمهور با بیان اینکه یکسال حوصله و صبر کردیم و به تمام تعهدات خودمان پایبند بودیم، گفت: امروز نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم و همه مردم ما و جهان بدانند که امروز، روز پایان برجام نیست، اما روز گام جدید در برجام و در چارچوب برجام است. از امروز فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» را متوقف می‌کنیم.

همچنین شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر نمود. این تصمیم طی نامه مهمی از سوی دکتر روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، یک سال پیش بود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا، خروج از برجام را رسماً اعلام کرد و از آن زمان تا به امروز غربی‌ها بارها نقض برجام کرده و همواره، بدعهدی، تأخیر، تعلل و تخطی آمریکا از اجرای برجام را در دستور کار خود قرار دادند و این موجب شد تا جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد که با انتشار بیانیه‌ای کاهش تعهدات خود در برجام را به دنیا اعلام کند که اگر به کاهش فشارها علیه ایران نیانجامد مراحل بعدی اعلام خواهد شد.

*اقدام ایران در مورد برجام، پیامی صلح آمیز بود

حمشت‌الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اقدام ایران و نامه روحانی به کشورهای عضو برجام اظهار داشت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مورد برجام پیامی صلح آمیز بود، به هر حال باید این مسیر طی شود و می‌توانستیم اقدام بدتری در این خصوص انجام دهیم، بدین معنی که همه بازرسی‌های آژانس را قطع و برنامه‌های خودمان را پیش ببریم، اما سعی کردیم با پیامی صلح آمیز به اقدامات آمریکایی‌ها و اعضای برجام پاسخ و فرصت بدهیم.

* فرصتی دوماه به اعضای برجام

وی افزود: ایران با ارسال این نامه‌ها فرصتی دو ماه(۶۰ روزه) به سایر اعضای 1+4 داد تا بر سر میز مذاکره نشسته و بر سر تعهدات متقابل با یکدیگر مذاکره کنیم. آمریکایی‌ها با تحریم‌های جدید اقدامات زیادی را علیه ایران انجام داده بودند و ما باید اقدامی متقابل در این راستا انجام می‌دادیم. آمریکا چرخه صادرات و واردات هسته‌ای ایران تحریم کرد و این موضوع نیز موجب شد تا ما امکان وارد کردن میله‌های سوخت را نیز نداشته و یا به عبارت دیگر آماه به کارگیری ما در این زمینه کاهش یابد لذا باید اقدام متقابل انجام می‌دادیم.

* آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که وارد فضای انتحاری خواهیم شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه واکنش آمریکایی‌ها چه خواهد بود، گفت: طبق گفته رییس جمهور و تصمیم ایران، ما دوماه به اعضای برجام فرصت داده‌ایم؛ آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که ما وارد فضای انتحاری می‌شویم، ولی اقدام ایران در این زمینه بسیار خوب بود و قطعا آنها را با واکنش مواجه خواهد کرد.

* واکنش اروپایی‌ها در مورد اقدام ایران، افراطی نخواهد بود

فلاحت‌پیشه در مورد اقدام اروپایی‌ها نیز تصریح کرد: بعید به نظر می‌رسد واکنش اروپایی‌ها به این اقدام ایران، افراطی باشد، چراکه واکنش ما نیز افراطی نبود و ما به آنها فرصت دادیم تا این مشکلات را مرتفع کنند. به هر حال این اقدامات طرف مقابل بود که منجر تصمیم ایران شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هرحال این سیاست اشتباه غربی‌ها بود که ایران را وارد به چنین موضوعی کرد، ما تا الان نیز بسیار صبر کرده بودیم و حالا آنها باید پاسخگوی اقدامات خود در این زمینه باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 3980218078 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین