پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
برخی از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که عامل پدید آمدن وضعیت کنونی در کشور، اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است و تنها راه حل این مشکلات نیز مذاکره است؛ اما اکنون با آمدن وزیر خارجه آلمان و حضور قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن در ایران، بار دیگر موضوع مذاکرات احتمالی به غرب و آمریکا جدی شده است.
شعارسال: برخی از سیاستمداران ما اعتقاد دارند که عامل پدید آمدن وضعیت کنونی در کشور، اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران است و تنها راه حل این مشکلات نیز مذاکره است؛ اما اکنون با آمدن وزیر خارجه آلمان و حضور قریب‌الوقوع نخست‌وزیر ژاپن در ایران، بار دیگر موضوع مذاکرات احتمالی به غرب و آمریکا جدی شده است.

با این ‌حال برخی ازجمله بعضی نمایندگان مجلس بر این باورند که نگاه به بیرون نمی تواند، همه مشکلات کشور را حل کند و باید در کنار فعال شدن دیپلماسی، راهکارهای دیگر از جمله اتحاد درونی و تکیه بر ظرفیت های داخل هم مد نظر قرار گیرد.

به اعتقاد این افراد، نمی توان دور کشور حصار کشید، چون برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها و یا تولید محصولات داخلی، نیاز به واردات برخی مواد اولیه حتی محدود وجود دارد و اگر ما بتوانیم روابط خود را با برخی از کشورها بیشتر و تنش‌های موجود با بعضی از کشورها را ـ که نیازی به تقابل با آنها نیست ـ کم کنیم، می توان به آسانی از این بحران ها بگذریم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: شرایط بین‌المللی ما در حال بهبودی است و با استفاده از دیپلماسی فعالی که داریم، توانسته‌ای بسیاری از مشکلات تحریمی را که در ماه های گذشته فشار زیادی بر ما تحمیل کرد، کم کنیم.

البته برخی اعتقاد دارند که باید مذاکره صورت گیرد و نگاه این افراد هم به سمت آمریکاست، ولی به نظر من، ما باید بار دیگر زمینه ای فراهم آوریم که آمریکا تنهاتر و از به وجود آمدن اجماع‌ها جلوگیری شود. برای این کار هم نیاز است که در داخل به امکانات و سرمایه و ظرفیت‌های خود متکی باشیم تا بتوانیم از عهده خارجی‌ها برآییم.

وی افزود: تا اینجای کار کسی مشکلی ندارد، اما زمانی ما می‌توانیم نتیجه بهتری بگیریم که تعاملی هم با همسایگان و کشورهای دیگر دنیا داشته باشم. در این میان، اگر آمریکا هم خواست که خواسته است و اگر هم نخواست، مشکلی برای ما ایجاد نخواهد کرد.

جعفرزاده گفت: اما اتفاقی که می افتد و عموماً بر اساس تنگ‌نظری‌ها یا سهل‌انگاری‌هاست، این است که ما با کشورهایی وارد چالش می شویم که ضرورتی ندارد. ما نمی توانیم با آنها تعامل کنیم و جالب است که برخی از این کشورها از بابت تحریم‌ها خسارت می‌بینند، ولی ما نمی‌توانیم با آن‌ها تعامل کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: دستگاه دیپلماسی ما در کاهش این تنش ها تلاش های زیادی کرده، ولی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. البته وزرای دیگر هم دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی اقدامات وزارت خارجه هستند که این خود داستان دیگری است!

جعفرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صنعت می‌تواند با ترکیه یا برخی دیگر از کشورها اتفاقاتی را رقم بزند و یا وزارت کشاورزی مثلاً با روسیه می‌توانند کارهایی بکند و یا سایر وزارت خانه ها بسته به نوع فعالیتشان، می توانند به وزارت خارجه ما کمک کنند. اگر مجموعه دولت بخواهد می‌تواند بخشی مهمی از این تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

تولید سرریز ما به هر حال باید صادر شود، مواد اولیه را هم نیاز است که وارد کنیم؛ بنابراین، ما نمی توانیم دور کشور خود حصار بکشیم و ادعا کنیم همه‌ چیز را خودمان خواهیم ساخت. خلاصه چیزهایی هست که به‌هرحال وابسته به خارج است و مواد اولیه آن باید از بیرون وارد شود. شاید در یک محصول تولیدی ما، ده درصد وابستگی به خارج داشته باشیم و اگر این را ده درصد را وارد نکنیم، دیگر نمی‌توانیم آن محصول را تولید کنیم؛ بنابراین، نیاز به دیپلماسی خارجی داریم. مشکلی که ما داریم وجود انفعال در نهادهای مختلف است.

وی در پایان گفت: باید یک کنش مقتدرانه به ‌جای یک واکنش منفعلانه صورت گیرد تا بتوانیم از عهده مشکلات خود برآییم و با اقتدار و حفظ جایگاه همیشگی خود در مناسبات بین‌المللی تحریم‌ها را دور بزنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 22 خرداد 1398 ، کدخبر: 905066 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین