پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۲۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
سیل بیشتر از آنچه مسئولان میراث فرهنگی در عمارت آزادی نشان می‌دهند به آثار فرهنگی خسارت وارد کرده است! مسئولان سازمان میراث فرهنگی تعداد آثار تخریب شده را به «رسانه ها» اعلام می‌کند اما کمتر علاقه‌ای دارند به جزئیات وارد شوند. به گفته «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور 730 اثر در 25استان کشور از سیل بهاری کشور خسارت دیده است.
شعار سال: سیل بیشتر از آنچه مسئولان میراث فرهنگی در عمارت آزادی نشان می‌دهند به آثار فرهنگی خسارت وارد کرده است! مسئولان سازمان میراث فرهنگی تعداد آثار تخریب شده را به «رسانه ها» اعلام می‌کند اما کمتر علاقه‌ای دارند به جزئیات وارد شوند. به گفته «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور 730 اثر در 25استان کشور از سیل بهاری کشور خسارت دیده است. او میزان خسارت مالی این آثار را 300 میلیارد تومان اعلام می‌کند. البته این عدد شامل خسارت‌های وارد شده به محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی نمی‌شود. سازمان میراث فرهنگی از جمله سازمان‌هایی است که هماره از کمبود بودجه رنج برده است. فرهاد عزیزی مدیر دفتر پایگاه‌های جهانی به «ایران» می‌گوید: «سیل بعد از گذر از دهه‌ها خشکسالی، بناهای تاریخی را با مشکل جدیدی رو به‌رو کرده است.» حالا آنها به‌دنبال بودجه‌ای برای گذاشتن مرهم مرمت روی آثار آسیب‌دیده هستند. عزیزی می‌گوید:«اگر بودجه کافی باشد، کارشناسان علم کافی برای مرمت آثار را دارند.» این حرف او بی‌شک مخالفان جدی خواهد داشت... آن‌طور که عزیزی می‌گوید. او و «محمد حسن طالبیان» بعد از بازگشت از استان‌های سیل‌زده به خیابان بهارستان رفته‌اند تا شاید بتواند بودجه برای مرمت بناهای آسیب‌دیده از سیل از سازمان برنامه و بودجه بگیرند. آنها در بهارستان با «حمید‌ پور‌اصغری» معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه  دیدار کرده‌اند.
خسارت سیل به 730 اثر میراث فرهنگی
عزیزی می‌گوید:« پوراصغری از میراثی‌ها استقبال کرده و قول مساعد داده تا بتواند کمک مضاعفی را به آثار صدمه دیده از سیل برسانند.» به گفته عزیزی، پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی و بناهای تاریخی بدون سیل و آتش‌سوزی هم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. این بخش از سازمان میراث فرهنگی بیش از یک هزار نفر نیرو دارند. پایگاه میراث فرهنگی کشور در بسیاری از مواقع از پس پرداخت حقوق آنها برنمی آیند. عزیزی یاد‌آوری می کند که بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو میراث بشری محسوب می‌شوند اگر حفاظت از آنها اصولی نباشد، ایران در مجامع بین‌المللی زیر سؤال می‌رود. او احتمال می‌دهد این وضعیت باعث شود تا ایران نتواند براحتی آثار دیگری را در فهرست جهانی جای دارد. عزیزی می‌گوید: «این سؤال برای کارشناسان بین‌المللی پیش می‌آید که وقتی ما نمی‌توانیم از آثار ثبت جهانی حفاظت کنیم، چرا آنها باید اثر دیگری را در فهرست یونسکو قرار بدهند؟» او بیراه نمی‌گوید. مهم‌ترین دلیل یونسکو برای ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی کشورها، حفاظت از میراث‌های بشری است. عزیزی آثار گرفتار در سیلاب را سرمایه ملی و جهانی و آثار استثنایی می‌داند که هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد.
 هادی جعفری‌نژاد، رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور هم به «ایران» می‌گوید: «سازمان میراث فرهنگی مثل سایر دستگاه‌ها باید میزان خسارت‌های وارده را اعلام کند. این خسارت توسط کارشناسان سازمان برنامه و بودجه راستی‌آزمایی و بعد از آن تأیید می‌شود.» به گفته «هادی جعفری نژاد» خسارت‌ها وارده شده از سوی سیل، از ماده 10 و 12 ردیف بودجه ستاد بحران داده می‌شود. او البته قولی درباره پرداخت خسارت‌ها به میراث فرهنگی نمی‌دهد و می‌گوید: «خسارت با توجه به اولویت‌ها، در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.» در نهایت هم می‌گوید:«سازمان میراث فرهنگی هنوز برآورد خسارت وارده به آثار را به سازمان برنامه و بودجه اعلام نکرده است!»
خسارت سیل به 730 اثر میراث فرهنگی
شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران،تاریخ انتشار:28 اردیبهشت1398،کدخبر:511667،www.iran-newspaper.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین