پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۹۳۲
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
با اطلاع رسانی همسایه‌های این خانه تاریخی مبنی بر تخریب بخشی از این خانه به اداره میراث فرهنگی ، تیم کارشناسی اداره میراث فرهنگی در محل حضور پیدا کرد. با مشاهدات عینی و شواهد موجود رطوبت‌های ناشی از وجود آب در قسمت شوادان در قسمت زیر آوار خانه نجاتیان و همچنین اظهارات مالک مبنی بر اینکه شوادان این خانه چندین سالی است دچار آب‌گرفتگی شده ،می توان حدس زد که احتمال وقوع این موضوع ، آب‌گرفتگی‌های صورت گرفته در این محدوده بوده است. لازم به توضیح است که خانه نجاتیان اگرچه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است اما از جمله خانه‌های تاریخی و فاخر بافت تاریخی به شمار می‌رود.

شعار سال: سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوشتر با تایید خبر امروز ایسنا مبنی بر ریزش بخشی از یک خانه تاریخی در شوشتر بر اثر آبگرفتگی شوادان‌های بافت تاریخی، توضیحاتی در این خصوص ارایه کرد.

ریزش بخشی از خانه تاریخی «نجاتیان» در شوشتر + توضیحات سرپرست میراث‌فرهنگی

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، داوود نجار آسیابانی ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ با اشاره به این‌که قسمت ورودی و سردر خانه تاریخی «نجاتیان» واقع در بافت تاریخی شوشتر متأسفانه امروز فروریخت، گفت: بر اساس شواهد و اظهارات مالک مبنی بر آبگرفتگی چندین ساله این خانه تاریخی، رطوبت و فرونشست زمین در قسمتی از کوچه موجب تخریب بخشی از خانه شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر افزود: خانه نجاتیان اگرچه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است، اما از جمله خانه‌های تاریخی و فاخر بافت تاریخی به شمار می‌رود.

او تاکید کرد: احتمال تخریب دیگر خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی شوشتر بیشتر از قبل شده است چراکه به دلیل وجود عارضه آبگرفتگی فرسایش بنا‌ها افزایش یافته است و احتمال هر حادثه‌ای در این خانه‌ها وجود دارد که هرچه سریعتر باید این عارضه‌ها برطرف شوند.

نجار آسیابانی با اشاره به تکالیف دیگر دستگاه‌ها از جمله سازمان آب و برق و شرکت آب و فاضلاب که به ترتیب مسؤولیت مطالعات شناسایی مشکل و اصلاح شبکه قدیمی را برعهده دارند گفت: برخی فکر می‌کنند در چنین حوادثی کوتاهی از سوی اداره میراث فرهنگی است در حالی که ما به عنوان نماینده مردم متولی این آثار هستیم و دغدغه و نگرانی‌های زیادی در خصوص آثار داریم و چنانچه هر اتفاقی برای این آثار رخ دهد ما بیش از هرکسی نگران خواهیم شد.

او به پیگیری‌های مکرر اداره میراث فرهنگی برای رفع مشکل آبگرفتگی اشاره کرد و خواستار تسریع در رفع این مشکل پیش از وقوع حوادث دیگر شد.

ریزش بخشی از خانه تاریخی «نجاتیان» در شوشتر + توضیحات سرپرست میراث‌فرهنگی


خانه تاریخی نجاتیان مربوط به دوره قاجار است که به علت عدم همکاری مالک خصوصی در سال‌های قبل پروند ثبت‌ملی این بنای تاریخی متوقف شد. در بافت تاریخی شهر شوشتر بیش از ۹۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی وجود دارد؛ این در حالی است که در کل شهرستان شوشتر ۳۰۰ اثر ثبت‌ملی وجود دارد. خانه طبیب، خانه رحیمی، خانه معین‌التجار، خانه مستوفی، خانه کجباف، خانه مقدم، خانه سرابی، خانه مرعشی، خانه امین‌زاده، خانه زایر، خانه طبیب شوشتری، خانه جزایری، خانه شیخ جعفر شوشتری، خانه افضل، خانه چهارمحالی، خانه رضوان، خانه زاهدی و... تنها بخشی از خانه‌های حایز اهمیت تاریخی در این شهرستان هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۶۲۹۱۸۵۵۷، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین