پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
در حالی یکشنبه هفته آینده قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد که، کارشناسان رونق معاملات بورس این روزها را در گرو این نوع از قراردادهای کشف می‌دانند حال باید دید این امر محقق خواهد شد یا خیر.

شعارسال: امروزه قرارداد‌های کشف پریمیوم ابزاری شناخته شده و مطمئن از لحاظ جذب مشتری برای بورس‌های دنیا محسوب می شوند و می‌توان از این قراردادها برای فروش مطمئن محصولات تولیدی استفاده کرد.

افزون بر این قراردادهای کشف پریمیوم کمک حائز اهمیتی به تولیدکننده برای اطمینان از میزان فروش آینده و همچنین مصرف کننده در راستای اطمینان از تامین نیاز محصول مورد نیازش در ماه های آتی و همچنین پوشش ریسک های احتمالی هستند.

صالحی‌فر، رئیس اداره عملیات بازار فراورده های هیدروکربنی بورس انرژی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین مزایای قراردادهای کشف پریمیوم پوشش ریسک معاملات برای طرفین استف به خبرنگار  گفت: یکی از دلایلی ‌که به جذابیت اینگونه معاملات برای خریداران و فروشندگان می‌افزاید، می‌تواند امکان پوشش ریسک، و تصمین تعهدات برای طرفین معامله باشد.

زیرا با قرارداد کشف پریمیوم که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود ، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده از جمله تحویل، حمل یا بارگیری کالا را براساس قیمت نهایی قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده معامله نمایند.

صالحی‌فر در ادامه افزود: نخستین بار پنج سال پیش قراداد کشف پریمیوم در بورس انرژی انجام شد که باعث رونق چشمگیری در بورس انرژی و علل‌الخصوص معاملات بین‌المللی شد و به راحتی می‌توان گفت طی این سالها بیش از ۹۰ درصد قراردادهای بین المللی ایران از نوع قرارداد کشف پریمیوم بوده که در جدول پایین به چند نمونه از این این قراردادها اشاره شده است.


حال کارشناسان حوزه بورس و انرژی بر این نظر متفق‌القولند که بی شک امروزه هم با این نوع قرارداد کشف در زمینه تولید قیر، بی شک شاهد تحولی عظیم و صد البته شفاف در زمینه معاملات قیر خواهیم بود.

از سویی دیگر نباید این نکته را فراموش کنیم که، استفاده از این نوع قراردادها میتواند امکان برنامه‌ریزی برای تولید محصول را به خریدار ارائه می‌کند؛ به‌طوری‌که‌ در زمان انعقاد این قرارداد خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالای استاندارد براساس یک قیمت مبنا به توافق می‌رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله نهایی تعیین می‌شود. به این ترتیب، خیال خریدار در طول این مدت از تامین مواد اولیه مورد نیاز خود راحت بوده و برای تولید آتی خود اطمینان حاصل می‌کند و از سوی دیگر فروشنده نیز مطمئن است که هر اتفاقی در شرایط و قیمت‌ها رخ دهد، به کمک این نوع قرارداد توانسته فروش خود را تضمین و با کشف پریمیوم در زمان انجام معامله نهایی، قیمت محصول خود را نیز بیمه کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار: 24اردیبهشت1398 ، کدخبر: 5573: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین