پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۷۱۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
توقف خط تولید در ازای هر دقیقه بیش از 220 میلیون تومان هزینه دارد با توجه به اینکه شرکت کروز بیشتر یک شرکت وارد کننده است تا تولید کننده باید دید چرا به مدت 8 ماه در یکسال از تأمین قطعه جلوگیری کرد و ضرر این استراتژی منفعت طلبانه توسط چه کسانی پرداخت شد.

شعارسال: چند روزیست بحث واگذاری سهام دولت در سایپا و ایران خودرو به گوش می رسد. خبری که هرچند برای فعالان این عرصه می تواند خوشایند باشد اما عدم نظارت کافی در روند این واگذاریها فصل جدیدی از انحصار را رقم می زند. کروز که به طور غیرمستقیم بزرگترین سهامدار ایران خودرو است از محل بی توجهی دستگاههای نظارتی توانست با ثبت شرکتهای اقماری جایگاه خوب و مطمئنی را در هیئت م دیره بزرگترین کارخانه ی خودروسازی ایران به دست آورد.

مسئله در مورد نفوذ کروز برای به انحصار درآوردن صنعت مادر کشور به اینجا ختم نمی شود بلکه درست در زمانیکه خودروسازان از نبود قطعه شکایت داشتند فاز جدیدی از موضوع توسط تیم تحقیق و تفحص مجلس در سال 92 رمزگشایی شد. در بخشی از این گزارش آمده :

شرکتهای کروز ، عظام و صنایع سندان ایرانیان تأمین کننده ی بیش از 30% قطعات و سیستمهای خودروهای پرتیراژ شرکت ایران خودرو می باشند.این شرکتها عمدتاً تأمین کننده ی انحصاری این قطعات هستند ( نزدیک به 2300 قطعه و مجموعه بصورت تک منبع ) با استناد به گزارش نماینده ی سازمان بازرسی کل کشور مستقر در شرکت ساپکو براساس گزارشات دریافتی از شرکت ایران خودرو ، عدم تأمین قطعات توسط شرکت کروز از تاریخ 17/01/92 لغایت 19/08/92 منجر به 26 روز توقف خط و کاهش تولید به میزان 18985 دستگاه شده است ".

توقف خط تولید در ازای هر دقیقه بیش از 220 میلیون تومان هزینه دارد با توجه به اینکه شرکت کروز بیشتر یک شرکت وارد کننده است تا تولید کننده باید دید چرا به مدت 8 ماه در یکسال از تأمین قطعه جلوگیری کرد و ضرر این استراتژی منفعت طلبانه توسط چه کسانی پرداخت شد.

حالا که دوباره قرار است دولت سهام خود در این خودروسازیها را واگذار کند امیدواریم سازمان بازرسی کل کشور نظارت کافی و جامعی نسبت به این موضوع داشته باشد تا یکبار دیگر شاهد انحصار این بار از نوع خصوصی در این صنعت نباشیم. به اضافه ی اینکه با توجه به زیانهای وارده به صنعت مادرکشور توسط گروه کروز با توجه به گزارش تحقیق و تفحص مجلس به نظر می آید لازم است برای بازپس گیری صندلیهای هیئت مدیره ی ایران خودرو از کسانی که به هر شکلی به مجموعه ی کروز وصل هستند نهادهای ذیربط و خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور ورود کنند تا مردم نگرانی گروکشی یک مجموعه در صنعت خودروسازی کشور نباشند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نبض بازار، تاریخ انتشار: 29اردیبهشت1398 ، کدخبر: 16123: www.nabzebaazaar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین