پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
نمایندگان جوانانی که موتور پیشران سیاست در خرداد خرد بودند، دور هم جمع شدند تا بگویند اگر آرزوهایمان را وانهیم، هرگز بی‌خیال امیدهای‌مان نخواهیم شد.

شعار سال:

نشست رمضانه دکتر حسن روحانی در بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان به جوانان و دانشجویان اختصاص پیدا کرد؛ جمعی از بهترین جوانان میهن که با درددل‌ها، امیدها، آرزوها و خواسته‌هایی که گفتند، جمعیت میلیونی جوانان کشور را به حق نمایندگی کردند.
محمدحسین مهدویان کارگردان سینما، فعال جوان حوزه فرهنگ و هنر ایران که نامش به واسطه موفقیت‌های فیلم «ایستاده در غبار» درخشید، با بیان اینکه جوانان از طریق بازخوانی تاریخ و پیدا کردن قهرمانان سرزمین‌شان نسبت به میهن دلبستگی پیدا می‌کنند، از رئیس‌جمهور و مسئولان فرهنگی کشور خواست تا از افتادن تاریخ به ورطه روایت‌های خشک، ابلاغی و رسمی جلوگیری کنند.
دومین جوان برگزیده‌ای که در نشست رمضانه با رئیس‌جمهوری، دغدغه‌های بخشی از جوانان کشور را بازگو کرد، دکتر مهسا عباس‌زاده متولد 1364 و جوان‌ترین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که سخنان خود را با مضمون «اعتماد کردن و فرصت دادن به جوانان» آغاز نمود و گفت: شرایط جامعه با تدبیر و امید به سمتی برود که جوانان بتوانند آرزو داشته باشند؛ با برنامه زندگی کنند و نا امید نشوند.
وی با خواندن مصرع «هزار باده ناخورده در رگ تاکست» از اقبال لاهوری، از وزرا و استانداران خواست تا جوانان نخبه و متخصص را در کنار خود بکار گیرند و بستر را برای نقش‌آفرینی جوانان در سطوح عالی فراهم آورند.
عباس‌زاده خطاب به رئیس‌جمهور گفت: وقت آن است که چند گام مرئی و عملی برای کمک به شکوفایی جوانان برداشته شود. وقتی بستر برای نقش‌آفرینی شایستگان هم‌نسل من فراهم نشود بسیاری از آنها مهاجرت را به ماندن ترجیج می‌دهند.

* تکرار نوستالژی «روحانی مچکریم»
سید امین شریف‌النسبی متولد 1360 از فعالان صنعتی بخش خصوصی و فارغ‌التحصیل حوزه فنی مهندسی، سخنان خود را با جمله «بیش از 1000 روز از استقرار دولت می‌گذرد» آغاز کرد و با هر بار تکرار آن در میانه سخنان خود، اهتمام رئیس‌جمهور تدبیر و امید را همراه با تکرار نوستالژی «روحانی مچکریم»، قدر دانست.
این جوان فعال اقتصادی و سیاسی که بارها از سوی جوانان و دانشجویان مورد تشویق قرار گرفت، در بخش‌هایی از سخنانش گفت:
• «بخاطر تصمیماتی که به دور از شتابزدگی اتخاذ کرده‌اید، مچکریم»
• «بخاطر توجهات ارزشمند اما ناکافی که در این مدت به مسئله جوانان منظور فرموده‌اید، مچکریم»
• «از اینکه ضرورت عمل به تمام وعده‌های انتخاباتی خود را، تکرار می‌کنم، از اینکه ضرورت عمل به تمام وعده‌های انتخاباتی خود را فراموش نکرده‌اید، مچکریم»
• «امید بذر هویت است؛ از اینکه با تمام توان و ظرفیت خود برای آسیب ندیدن آن تلاش خواهید کرد، مچکریم».
این فعال حوزه جوانان، عدم نگاه امنیتی به جوانان و مطالبات جوانان را کلید گمشده حل مشکلات آنان دانست و از مسئولان اجرایی خواست برای رسیدن به اهداف حاصل نشده کنونی، کمربندهای خود را نه برای 14 ماه آینده بلکه برای چهار سال و 14 ماه دیگر محکم‌تر کنند.

* از فیشهای حقوقی تا تنهایی دانشگاه
رضا رشیدپور که مجری نشست رمضانه رئیس‌جمهور با جوانان و دانشجویان بود، فضایی که با ابراز احساسات آنان در پی سخنان نماینده‌شان به وجود آمده بود را فرصتی برای یادآوری استقبال با شور و حرارت دانشجویان و جوانان در گردهمایی بزرگ سال 92 در ورزشگاه شیرودی دانست که اتفاقا اجرای آن برنامه را هم او برعهده داشت.
ماجرای انتشار فیش‌های حقوقی برخی مدیران، در این نشست هم مطرح شد. رشیدپور که بار دیگر اجرای متفاوت خود را به نمایش گذاشت، طنزگونه به پشت صحنه انتشار فیش‌های حقوقی اشاره کرد و گفت: در این فضای فیش و نیش و کیش و پیش، کسی که قدرت جوانان را دست کم بگیرد، مات خواهد شد.
در ادامه این مراسم، دکتر حسن رضایی بحرآبادی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه به نمایندگی از حوزه دانشگاه و دانشجو اینجا هستم، گفت: ما برای درد دل و قصه غصه گفتن نیامده‌ایم. آمده‌ایم مشفقانه و دردمندانه حدیث امروز دانشگاه را با شما درمیان بگذاریم تا اگر گوش شنوا و دست توانایی بود، فردا روزمان بهتر شود. دانشگاه چشم و گوش شما و عقل شماست؛ ببینید آنچه را دانشگاه می‌بیند و بشنوید آنچه را می‌شنود. دانشگاه امروز تنهاست.
این فعال دانشجویی، بارها از سوی دانشجویان و جوانان حاضر در مراسم مورد همراهی قرار گرفت؛ وقتی این جملات را گفت:
• دانشگاه امروز تنهاست در میان مجموعه مدیرانی که به واسطه هراس از دست رفتن منافع شخصی حتی حاضر نیستند سیاست‌های دولت اعتدال را اجرا کنند.
• تاسیس اتحادیه‌های صنفی و دانشجویی که نجیب‌ترین نهادهای مدنی هستند نه تنها با سنگ‌اندازی نهادهای خارج دانشگاه بلکه با مخالفت برخی درون دولت روبرو هستند و مدیران فرهنگی آموزش عالی چنان دست تنها شده‌اند که تا موفقیت جریان تندرو گامی چند باقی نمانده است.
• دخالت همه‌جانبه نهادهای غیرمسئول در امور دانشگاه، مهمترین خطر از دست دادن پایگاه گفتمانی است. اگر در پی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی هستید پایگاه و پناهی بهتر، امین‌تر و صادق‌تر از دانشگاه و دانشجو نخواهید یافت.
در ادامه، سعید محمدی جوان فعال حوزه کارآفرینی نیز لزوم حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی و نوین را مورد تأکید قرار داد و گفت: یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان با کمک آن اقتصاد مقاومتی را عملی کرد، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای نوین و اینترنتی است.

* لبخندهای شیرین میزبان
یک ربع مانده به اذان؛ نوبت میزبان است. رئیس‌جمهور همه 45 دقیقه‌ای که به نمایندگان جوانان و دانشجویان اختصاص پیدا کرده بود را لبخند بر لب داشت؛ گو اینکه هم تاییدها و هم نقدهای آنان برایش شیرین بود. دکتر روحانی در میان سخنانش به برخی دغدغه‌های جوانان پاسخ داد و نسل جوان تحصیلکرده ایران را بزرگترین سرمایه کشور دانست.
دکتر روحانی، مشکلات حوزه جوانان را هم از ناحیه دولت و هم مربوط به دانشگاه و هم مربوط به فرهنگ حاکم در نسل جوان دانست و گفت: نقش دانشگاه‌های کشور این است که هر چند دانشجو را فرهیخته، عالم و صاحب نظر تربیت می‌کنند اما آنها را کارآفرین بار نمی‌آورند. نقص دولت هم ناظر به بروکراسی زیاد برای کارآفرینی است و علاوه بر اینها برخی مشکلات نگرشی نیز در میان جوانان وجود دارد.
رئیس‌جمهوری افزود: مشکل اینجاست که جوان ما پس از فارغ التحصیلی، بلافاصله به فکر استخدام است؛ این درحالیست که به جای استخدام باید بگوییم اشتغال. استخدام در بسیاری از موارد انجماد درست می‌کند و رقابت را از بین می‌برد. بعضا این نگرش اشتباه وجود دارد که می‌گوید ابتدا از هفت‌خوان گزینش عبور کنم و سپس میز و صندلی را تحویل بگیرم و این شد پایان زندگی ...
در خاتمه این مراسم که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، محمود گودرزی، محمد فرهادی و علی‌اصغر فانی وزرای کابینه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهوری حضور داشتند، نماز به امامت دکتر روحانی اقامه شد و دانشجویان و جوانان همراه با رئیس‌جمهور افطار کردند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار11تیر 1395 ، کد مطلب:82132641: www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین