پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۱۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ در صحن مجلس قرائت شد. از جمله موارد ذکر شده در این گزارش خسارت بیش از یکصد میلیون یوروئی ناشی از این حادثه است. خسارتی که اگرچه بخشی از آن بابت بیمه دریافت شد ولی گزارش تهیه شده به خوبی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که زیان‌های ناشی از توقف ۲۰ ماهه تولید و عدم النفع آن بسیار بیشتر است.

شعارسال: گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ در صحن مجلس قرائت شد.

گزارش حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۸ در صحن مجلس قرائت شد. از جمله موارد ذکر شده در این گزارش خسارت بیش از یکصد میلیون یوروئی ناشی از این حادثه است. خسارتی که اگرچه بخشی از آن بابت بیمه دریافت شد ولی گزارش تهیه شده به خوبی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که زیان‌های ناشی از توقف ۲۰ ماهه تولید و عدم النفع آن بسیار بیشتر است.

نکته قابل تامل دیگر در گزارش مجلس اشاره به سهل انگاری‌های مدیریتی و تغییرات صورت گرفته در این رابطه پس از این حادثه است.

این در حالی است که هم اکنون مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا که به دلیل قصورهای مدیریتی پس از این حادثه از کار برکنار شده بود از سال گذشته به عنوان مدیرعامل طرح پتروشیمی دهدشت منصوب شده است.

ازسویی دیگر در گزارش قرائت شده در صحن مجلس به موارد مهمی در رابطه با بررسی های کارشناسانه دلایل وقوع حادثه اشاره شده است که اهم آنها شامل موارد ذیل هستند:

۱. بکارگیری صفحات مسدود کننده غیراستاندارد و دست ساز و پیچ و مهره های نامناسب برای مسدود نمودن دهانه خطوط لوله ورودی و خروجی

٢. کمبود تجهیزات و مواد اولیه مناسب اطفاء حریق اعم از فوم و کمبود فشار آب آتش نشانی مورد نیاز

۳. عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریم مجتمع

٤. کیفیت نامناسب لایه لاستیکی سقف شناور مخازن و سهل انگاری مدیریتی در رفع عیب

۵. عدم اولویت بندی در اطفای حریق

۶. وعده های غیرکارشناسی بازسازی بخش های آسیب دیده در مدت کوتاه

۷. خسارت های سنگین مالی به تأسیسات، دستگاه ها، ماشین آلات و زیانهای وارده ناشی از توقف تولید و عدم النفع

۸. عدم رعایت برنامه ریزی تعمیرات دوره ای تجهیزات

۹. سهل انگاری های مدیریتی در تعمیر پمپ ها

۱۰. عدم رعایت الزامات ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و نصب مخازن

۱۱. سهل انگاری در آموزش و باز آموزی دوره ای منابع انسانی

۱۲. عدم حضور کارشناسان و نیروهای ماهر کارگری در ایام تعطیل

ازسویی دیگر قابل تاکید است که به دنبال حادثه مذکور علاوه بر هیأت اعزامی توسط کمیسیون انرژی، سازمان بازرسی کل کشور نیز تیم کاملی از کارشناسان سازمان و سازمان آتش نشانی را برای بررسی علل حادثه در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا مستقر می‌نماید و همزمان تیم تحقیق وزارت نفت با حضور کارشناسان وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس مأمور بررسی علل حادثه آتش سوزی می‌شوند.

برهمین اساس نتایج گزارش سازمان بازرسی کل کشور، گروه تحقیق وزارت نفت و شرکت بیمه گونینگهام (مشاور بیمه ایران) نشان می‌دهد حادثه آتش سوزی در مجتمع بوعلی سینا غیرعمد بوده است.

جمع بندی و نتیجه گیری:

۱. حادثه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیرعمدی بوده است. اما قصور واحدهای مدیریت، تعمیر، بهره برداری، منابع انسانی، آموزش و آتش نشانی محرز است که برخوردهای لازم انجام شده است.

٢. ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) معمولا از اولویت شرکت‌های خصوصی نیست و ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی در این خصوص نظارت جدی تری را اعمال نمایند.

٣. توجه به پدافند غیرعامل و مدیریت بحران باید به موضوعات HSE اضافه شود و به آن عنایت ویژه شود.

۴. وزارت نفت بر رعایت استانداردهای صنعت نفت در طراحی و ساخت و اجرای طرح های پتروشیمی نظارت موثری را اعمال نماید.

۵. با تغییر تیم مدیریتی مجتمع، در ماه های اخیر توجه ویژه ای به مباحث ایمنی شده است و اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

۶. علی رغم وعده های اولیه مسئولان هلدینگ مبنی بر بازسازی تأسیسات آسیب دیده ظرف کمتر از دو ماه، اما با گذشت دو سال از این حادثه هنوز مراحل اجرایی نصب برج تفکیک پارازیلین و مخزن ذخیره نفتا آغاز نشده است.

۷. گزارش های واصله حاکی از فعالیت مناسب مجتمع و حتی افزایش تولید و بهبود وضعیت مالی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر است.(منبع: گزارش قرائت شده در صحن مجلس/۳۱اردیبهشت ۹۸)

توضیح نفتی ها

- در بند یک جمع بندی و نتیجه گیری به قصور واحدهایی از جمله مدیریت در بروز این حادثه اشاره می شود.

- در بند پنج جمع بندی و نتیجه گیری به این نکته اشاره می شود که با تغییر مدیریتی مجتمع به مباحث ایمنی توجه ویژه ای شده و اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

اما واقعیت این است که مدیرعامل ناکارآمدی که ضعف مدیریتی وی یکی از دلایل بروز حادثه ذکر شده هم اکنون با حکم مدیرعامل پترول به عنوان مدیرعامل طرح پتروشیمی دهدشت مشغول به کار شده است. کارشناسان نفت و پتروشیمی به خوبی می دانند که شرایط پروژه های پتروشیمی بسیار سخت تر و پرحادثه تر از شرایط واحدهای تولیدی است لذا این انتصاب می تواند منجر به حوادث خطرناک دیگری شده، خسارات جانی و مالی پیش بینی نشده ای به همراه داشته باشد.

علیرغم اشاره گزارش نمایندگان مجلس به این نکته که با تغییر مدیریتی مجتمع به مباحث ایمنی توجه ویژه و اقدام های قابل قبولی صورت گرفته است ولی انتصاب چند ماه قبل صورت گرفته در پتروشیمی بوعلی سینا نشان می دهد مهندس قارونی مدیرعامل این مجتمع که از نیروهای رشد کرده در آن مجتمع بوده و سامان یافتن شرایط بحرانی مجتمع پس از حادثه و بهبود تولید و شرایط مالی آن شرکت حاصل تلاش های وی بوده، با حکم مدیرعامل متروئی هلدینگ خلیج فارس از کار برکنار و احمد زاده مدیرعامل سابق پتروشیمی خوزستان جانشین وی شده است.

حادثه آتش سوزی مهیب پتروشیمی بوعلی اگرچه هیچگونه جانی نداشت لیکن بر اساس برآوردهای صورت گرفته با آسیب دیدن حدود ۶۰ درصد واحد های ۸۰۰، ۸۱۰، و ۹۰۰ و آسیب‌دیدگی ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی دستگاهها، ماشین آلات، خطوط لوله و سیستم‌های برقی و ابزار دقیق این واحدها بیش از یکصد میلیون یورو خسارات مالی و اقتصادی به این شرکت وارد گردید که این مبلغ بدون احتساب زیان‌های دوران ۲۰ ماهه‌ بازسازی است که ناشی از توقف تولید و عدم النفع همراه آن بود و هلدینگ خلیج فارس تنها توانست رقمی حدود نود میلیون یورو بابت بیمه آن مجتمع دریافت کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری نفتی ها ، تاریخ انتشار:11 خرداد 1398 ، کدخبر:5700  www.naftiha.ir ،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین