پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۱۴۶۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
فرهیختگان اردیبهشت‌ماه سال جاری، گزارشی با عنوان «خداحافظی تدریجی دو برند لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ از ایران» در صفحه اقتصادی این روزنامه منتشر شد. انتشار این گزارش علاوه‌بر بازتاب بسیار زیاد رسانه‌ای و انتشار آن توسط سایت‌های خبری و خبررسان‌های فضای مجازی، با واکنش روابط‌عمومی و مسئولان این دو شرکت لوازم خانگی مواجه شد. اولین واکنش، تکذیب خبر فوق از سوی شرکت سامسونگ بود که ضمن رد این خبر اعلام کرد: «ما همواره متعهدیم تمام تلاش خود را برای امکان ادامه دسترسی مردم ایران به محصولات نوآورانه‌مان فراهم کنیم.»
شعارسال:فرهیختگان اردیبهشت‌ماه سال جاری، گزارشی با عنوان «خداحافظی تدریجی دو برند لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ از ایران» در صفحه اقتصادی این روزنامه منتشر شد. انتشار این گزارش علاوه‌بر بازتاب بسیار زیاد رسانه‌ای و انتشار آن توسط سایت‌های خبری و خبررسان‌های فضای مجازی، با واکنش روابط‌عمومی و مسئولان این دو شرکت لوازم خانگی مواجه شد. اولین واکنش، تکذیب خبر فوق از سوی شرکت سامسونگ بود که ضمن رد این خبر اعلام کرد: «ما همواره متعهدیم تمام تلاش خود را برای امکان ادامه دسترسی مردم ایران به محصولات نوآورانه‌مان فراهم کنیم

برند ال‌جی نیز در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌‌ها اعلام کرد به فعالیت‌های خود در ایران ادامه داده و مشکلاتی از قبیل واردات و تامین ارز شرکت به‌زودی برطرف شده و فروش محصولات این شرکت در ایران ادامه خواهد داشت.
اگرچه روابط‌عمومی این دو برند کره‌ای به‌ظاهر خبر منتشرشده را تکذیب و تاکید کردند همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه می‌‌دهند اما وضعیت کنونی ارائه خدمات پس از فروش ال‌جی و سامسونگ نشان می‌دهد نه‌تنها ادامه فعالیت این دو برند همانند روال گذشته نیست، بلکه با کاهش شدید تولیدات و کمبود قطعات و اجزای یدکی لوازم خانگی، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شده است. به‌عبارت دیگر، در حال حاضر اگر یک قطعه از لوازم خانگی ال‌جی یا سامسونگ خراب شود و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد، پیدا شدن قطعه و تعویض و تعمیر آن تقریبا یا غیر‌ممکن است یا مسئولان پشتیبانی و خدمات پس از فروش ال‌جی و سامسونگ به‌واسطه نبود قطعه، قادر به تعمیر و تحویل وسیله مورد نظر نیستند.
پیش از این اگر قطعه‌ای از لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ نیاز به تعمیر و تعویض داشت، معمولا وسیله مذکور طی حداکثر 72 ساعت تعمیر و تحویل داده می‌شد. این در حالی است که اکنون فرآیند ارائه خدمات پس از فروش نه‌تنها 72 ساعت، بلکه در مواردی بیش از دو هفته نیز زمان نیاز دارد. این اتفاق به‌خوبی نشان می‌دهد دو برند کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در شرایط کنونی در تامین قطعات لوازم خانگی تولیدی خود با مشکل مواجه شده‌اند.

نارضایتی از خدمات پس از فروش
بررسی وضعیت ضعیف ارائه خدمات پس ‌از فروش دو برند ال‌جی و سامسونگ از آنجا آغاز شد که طی یکی، دو هفته اخیر، بیش از سه تماس با دفتر روزنامه گرفته شده و از سوی برخی هموطنان گزارش شد که با مشکل نبود قطعه برای برخی لوازم خانگی این دو برند مواجه شده‌اند. یکی از این افراد که چند سالی است از ماشین ‌لباسشویی برند سامسونگ استفاده می‌کند در تماس با «فرهیختگان»گفت: «نزدیک به سه هفته است که پمپ ماشین لباسشویی خراب است. برای تعمیر یا تعویض پمپ با نمایندگی خدمات پس از فروش سامسونگ تماس گرفتم. قرار شد طی یکی، دو روز پس از تماس برای بردن قطعه و تعمیر آن مراجعه کنند اما بعد از چند روز خبری از نماینده شرکت سامسونگ نشد. پس از تماس مجدد، بالاخره تعمیرکار این برند برای بردن قطعه به منزل ما آمد و وعده داد حداکثر تا یک هفته آینده پمپ جدید آورده و نصب می‌شود. اکنون بیش از سه هفته از این زمان می‌گذرد اما هنوز خبری از نماینده سامسونگ و قطعه جدید نیست، علاوه‌بر اینکه خطوط ارتباطی و شماره‌ تلفن‌های شرکت مذکور، همواره اشغال است و کسی پاسخگو نیست
یکی دیگر از هموطنان ساکن کرج نیز از وضعیت ارائه خدمات پس از فروش سامسونگ بسیار ناراضی است و می‌گوید: «برد کامپیوتری یخچال سایدبای‌ساید سامسونگ مدتی است که خراب و تنظیمات آب‌سرد و یخ‌ساز یخچال با مشکل مواجه شده است. با شرکت سامسونگ تماس گرفتم. اعلام کردند قطعه مورد نظر در حال حاضر موجود نیست و برای تعمیر یخچال باید تا یکی، دو هفته آینده صبر کنم. البته وعده یکی، دو هفته نیز چندان قطعی نیست
افزایش لحظه‌ای قیمت قطعات
وضعیت خدمات پس از فروش ال‌جی نیز بهتر از سامسونگ نیست. دارندگان لوازم خانگی ال‌جی از نبود قطعات برخی لوازم خانگی گلایه دارند. در تماس یکی از دارندگان مایکروفر ال‌جی عنوان شد: «بیش از یک‌ماه است که صفحه چرخان داخل مایکروفر خراب است. به‌نظر می‌رسد موتور حرکت‌دهنده صفحه چرخان دچار مشکل شده است. مایکروفر را برای تعمیر و بررسی مشکل به نمایندگی ال‌جی برده و به تعمیرکار مربوطه تحویل داده‌ام. الان یک‌ماه از زمان تحویل مایکروفر به نمایندگی خدمات پس از فروش می‌گذرد، اما هربار که برای تحویل کالا تماس گرفته‌ام، اعلام کرده‌اند قطعه مورد نظر هنوز تامین نشده است. مضاف بر اینکه نمایندگی تعمیر هربار قیمت قطعه را رقم بیشتری اعلام می‌کند به این بهانه که قیمت قطعه به قیمت روزانه دلار بستگی دارد
اگرچه این نارضایتی از ارائه خدمات پس از فروش ال‌جی و سامسونگ از زبان چند نفر و در تماس با روزنامه مطرح شد، اما شکی نیست که دارندگان لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ درصورت خرابی وسایل مورد استفاده خود، با شرایط مشابه این افراد مواجه می‌شوند. درواقع صحبت‌‌های این هموطنان، زبان گویای بسیاری از کسانی است که این روزها با مشکل تامین و تعمیر قطعات یدکی وسایل خانگی خود مواجه هستند.

طبل توخالی ال‌جی و سامسونگ
واکنش‌های تندی که روابط‌عمومی دو برند ال‌جی و سامسونگ پس از انتشار خبر خداحافظی این دو شرکت از ایران از خود نشان دادند و مصرانه بر این امر تاکید داشتند که با قدرت و قوت بیشتری به فعالیت خود در ایران ادامه می‌‌دهند، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند در شرایطی که تولیدات این دو شرکت به‌شدت کاهش یافته و خدمات پس از فروش هم نتوانسته رضایت مشتریان را فراهم کند، از سوی دیگر تامین قطعات لوازم خانگی به چالش بزرگی برای این دو شرکت تبدیل شده، ادامه فعالیت ال‌جی و سامسونگ در ایران با چه امکاناتی امکان‌پذیر است؟ فارغ از مسائل بیان‌شده، نکته اصلی این است که با ادامه این روند، تکلیف خریداران لوازم خانگی کره‌ای چیست؟
شنیده‌ها حاکی از این است در شرایطی که تولیدات دو شرکت ال‌جی و سامسونگ کاهش یافته است، شرکت‌های چینی آمادگی خود را برای ورود به بازار ایران و تولید قطعات مورد نیاز تولیدات کره‌ای اعلام کرده‌اند. درصورت صحت این خبر و ورود چینی‌ها به بازار تولید قطعات لوازم خانگی، آیا دارندگان لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ درصورت نیاز به تعویض و تعمیر قطعات کالای خود باید از قطعاتی که به دست چینی‌‌ها تولید می‌شود، استفاده کنند؟
اما با فرض اینکه تولیدات دو شرکت ال‌جی و سامسونگ همانند روال قبل ادامه دارد و این دو شرکت تولیدات خود را در بازار ایران مانند گذشته عرضه می‌کنند، اکنون و درصورت خرابی یکی از قطعات لوازم خانگی، کالای مذکور بلااستفاده باقی می‌ماند؟
پافشاری دو شرکت کره‌ای برای اثبات این موضوع که قصد خروج از ایران را ندارند و به فعالیت خود با قوت بیشتری ادامه می‌دهند با عملکرد این دو شرکت در تناقض است. در چنین شرایطی خریداران و متقاضیان خرید لوازم خانگی باید هنگام خرید، از خدمات پس از فروش کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کنند. علاوه‌بر اینکه اعتماد به مرغوبیت یک کالای خارجی بدون در نظر گرفتن اهمیت خدمات پس از فروش آن، اقدامی غیرعاقلانه و غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. اینکه در شرایط حال که ایران درگیر جنگ اقتصادی و تحریم‌‌های ناعادلانه است، استفاده از تولیدات داخلی که در مواردی با مشابه خارجی آن مطابقت می‌کند، می‌‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین راهکار پیش‌روی متقاضیان خرید لوازم خانگی باشد؛ چراکه علاوه‌بر حمایت از تولید داخل، دغدغه دستیابی به خدمات پس از فروش نیز محلی از اعراب ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان ، تاریخ انتشار27 خرداد 98، کدخبر: 173523 ، newspaper.fdn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین