پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۱۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
ممنوعیت واردات و توقف تولید لوازم خانگی موجب تغییر رویکرد 2 برند مشهور کره‌ای از تولید مشترک به حفظ سهم بازار از طریق پشتیبانی از واردات قاچاق و عرضه این محصولات در بازار ایران شده است.کاهش شدید تیراژ تولید و عرضه لوازم خانگی زمینه کمبود و رشد قیمت این محصولات در بازار مصرف پس از دور جدید تحریم‌های اقتصادی را فراهم کرده است. در این میان شرکای کره‌ای تولید‌کنندگان ایرانی دست همتایان ایرانی خود را در پوست گردو گذاشته و از تامین مواداولیه و قطعات مورد نیاز تولید این محصولات در ایران خودداری می‌کنند.

شعار سالکاهش شدید تیراژ تولید و عرضه لوازم خانگی زمینه کمبود و رشد قیمت این محصولات در بازار مصرف پس از دور جدید تحریم‌های اقتصادی را فراهم کرده است. در این میان شرکای کره‌ای تولید‌کنندگان ایرانی دست همتایان ایرانی خود را در پوست گردو گذاشته و از تامین مواداولیه و قطعات مورد نیاز تولید این محصولات در ایران خودداری می‌کنند. در شرایطی که عرضه لوازم خانگی ال جی و سامسونگ در بازار ایران کاهش یافته و مسئولان این کاهش تولید را ناشی از مشکلات نقل و انتقال پول و تامین قطعات برندهای مذکور تلقی می‌کنند، عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار رشد 30درصدی را تجربه کرده است. این شرایط موجب تقویت شائبه تلاش این برندها برای حفظ سهم بازار خود با حمایت از واردات و عرضه قاچاق محصولات‌شان شده است. با این رویه برندهای مذکور نه‌تنها دغدغه دورزدن تحریم‌ها برای تامین مواداولیه، قطعات و تولید مشترک در ایران را ندارند بلکه با رشد عرضه محصولات قاچاق، برندهای مذکور قادر خواهند بود تا با عادی شدن شرایط تولید، سهم خود از بازار ایران را به سرعت افزایش داده و از سایر رقبای داخلی و خارجی سبقت گیرند.

چندی پیش مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود، ممنوعیت واردات و مشکلات تامین لوازم خانگی خارجی موجب رشد حدود 20 تا 30درصدی قاچاق لوازم خانگی دربازار کشور شده و متأسفانه امسال نسبت به سال گذشته لوازم خانگی قاچاق در اغلب نقاط مرزی مانند بانه و عسلویه را شاهد هستیم که به افزایش قیمت محصولات خارجی دامن زده و مشکلات مشتریان برای دریافت خدمات گارانتی و وارانتی این محصولات را با مشکل مواجه کرده‌است.

قاچاق در فروشگاه‌های بزرگ

حمیدرضا غزنوی، عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با همشهری در مورد افزایش سهم لوازم خانگی قاچاق از بازار گفت: اکنون با مراجعه به بازار لوازم خانگی شاهد هستیم که در فروشگاه‌هایی که محصولات چند برند مختلف را عرضه می‌کنند (مولتی برند) لوازم خانگی برندهای مشهور کره‌ای در کنار محصولات تولید مشترک داخلی به نام محصولات بانه‌ای، اهوازی و عسلویه‌ای برندها به راحتی عرضه می‌شود که این امر شائبه حمایت شرکای تولید‌کننده قبلی از عرضه محصولات قاچاق این برندها برای حفظ سهم بازار در شرایط توقف تولید محصولات‌شان را تقویت می‌کند. حمید رضا غزنوی، افزود: از اواسط سال گذشته تا‌کنون رشد 30درصدی قاچاق لوازم خانگی را شاهد هستیم، در شرایط عادی سهم لوازم خانگی از مجموع کالا 13درصد بوده است. به گفته او، لوازم خانگی قاچاق تحت عناوین کالاهای بانه‌ای به راحتی به فروش می‌رسد درحالی‌که سامانه کد رهگیری کالای وزارت صنعت هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده تا از عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار جلوگیری شود، باید دادستانی و نیروی انتظامی همانند گذشته با این تخلفات برخورد کنند. عضو انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی، افزود: با توجه به ممنوعیت واردات و توقف تولید محصولات این 2برند کره‌ای در ایران، شرکت‌های مادر این برندها راغب هستند تا با استفاده از واسطه‌ها و شبکه قاچاق سهم بازار خود را حفظ کنند تا پس از بازگشت آرامش به بازار، حضور پررنگ‌تری در بازار ایران داشته باشند. به گفته او، وقتی برای ورود این برندهای خارجی به بازار کشور فرش قرمز پهن شده و حتی رسانه‌های کشور برای تبلیغ محصولات دراختیار آنها قرار گرفته، نمی‌توان نتیجه‌ای جز این را از قراردادهای تولید مشترک لوازم خانگی انتظار داشت.

با صفر شدن تولید مشترک 2برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای، سهم محصولات قاچاق بانه‌ای، عسلویه‌ای و اهوازی این برندها در فروشگاه‌های بزرگ افزایش یافته است

تولید داخل قربانی شرکای خارجی

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در دور جدید تحریم‌ها 2برند کره‌ای از تامین قطعات برای شرکای ایرانی خودداری کردند که این روند موجب شد تا تولید لوازم خانگی ال جی در ایران به صفر رسیده و تولید محصولات سامسونگ نیز به حداقل کاهش یابد. غزنوی، افزود: در دوره برجام بارها تأکید کردیم که نباید به برندهای کره‌ای زیاد اعتماد کرد و این شرکت‌ها در شرایط تحریم تولید‌کنندگان داخلی را تنها می‌گذارند. اگر به جای این کار ازبرندهای ایرانی لوازم خانگی حمایت لازم صورت می‌گرفت، امروز مشکلی برای تامین نیاز بازار به این محصولات نداشتیم اما به‌دلیل شوک اقتصادی و تحریم‌ها تولید‌کنندگان داخلی نیز قادر نبودند تا برنامه‌ریزی لازم برای رشد تولید و تامین نیاز بازار داخلی، کالاهای خارجی را جایگزین کرده و حتی و در سال نخست تا یک میلیون دلار صادرات نیز داشته باشند. او با بیان اینکه در نمایشگاه سال گذشته چین، محصولات یکی از شرکت‌های ایرانی با سفارش 90شرکت خارجی مختلف دنیا مواجه شد، افزود: با وجود حدود 1500کارخانه تولید‌کننده رسمی لوازم خانگی در کشورمان و رقابت بالای آنها، ظرفیت بالایی برای رشد تولید این محصولات داریم و درصورت حمایت دولت می‌توانیم تا 2برابر نیاز بازار داخلی تولید و بخشی از این محصولات را صادر کنیم. غزنوی تأکید کرد: اکنون نیاز روزانه بازار لوازم خانگی به‌دلیل کاهش نسبی تقاضا یک میلیون و 200هزار دستگاه یخچال، یک میلیون دستگاه ماشین لباسشویی، یک میلیون اجاق گاز و 2میلیون و 500هزاردستگاه تلویزیون است که با راه‌اندازی ظرفیت‌های خالی می‌توانیم تا 2 برابر این میزان تولید بخشی از آن را صادرکنیم. اما متأسفانه به‌طور متوسط فقط 30درصد ظرفیت تولید کارخانه‌های داخلی لوازم خانگی فعال است و در برخی محصولات نیز حتی این میزان کمتر است. باید نظام پولی و بانکی نسبت به تامین سرمایه در گردش که بزرگ‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی است اقدام کند تا با افزایش تولید و کیفیت، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار این محصولات باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 21خرداد 98، کد خبر: 58692، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین