پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کتابخانه ملی پنجشنبه میزبان فعالان اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای آنلاین با برگزاری اولین رویداد «موبایل ایران» بود. تمرکز این رویداد بیشتر روی اپ‌های تلفن همراه و بازی بود در همین راستا نیز در این رویداد دو روزه مجموعه سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مختلفی برگزار شد. یکی از بخش‌های جالب این رویداد پنل‌های گوناگون آن بود. از جمله پنل‌های قابل توجه در روز اول این رویداد پنل در مورد پیام‌رسان‌های داخلی و رفتن کسب‌وکارهای آنلاین به سمت سوپراپ شدن بود
شعارسال:کتابخانه ملی پنجشنبه میزبان فعالان اکوسیستم استارتاپی و کسب‌وکارهای آنلاین با برگزاری اولین رویداد «موبایل ایران» بود. تمرکز این رویداد بیشتر روی اپ‌های تلفن همراه و بازی بود در همین راستا نیز در این رویداد دو روزه مجموعه سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مختلفی برگزار شد. یکی از بخش‌های جالب این رویداد پنل‌های گوناگون آن بود. از جمله پنل‌های قابل توجه در روز اول این رویداد پنل در مورد پیام‌رسان‌های داخلی و رفتن کسب‌وکارهای آنلاین به سمت سوپراپ شدن بود.


مدیران چند پیام‌رسانی داخلی در پنلی با عنوان «پیام‌رسان داخلی؛ ضرر یا ضرورت» یکی از علت‌های اصلی بدبینی کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های داخلی را فیلتر تلگرام اعلام کردند.
توقف توسعه با تیغ فیلترینگ
به باور مدیران پیام‌رسان‌های داخلی اگر تلگرام فیلتر نمی‌شد، این پیام‌رسان‌ها می‌توانستند مسیر طبیعی رشد خود را طی و کاربران را نیز به سمت خود جذب کنند. مرتضی رحیمی، مدیرعامل یکی از پیام‌رسان‌ها با اشاره به اینکه تاکنون هیچ افشای اطلاعاتی از سمت شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی صورت نگرفته است، گفت: تاکنون آنها هیچ دیتایی از کاربران خود را در اختیار نهادهای دولتی یا قوه ‌قضائیه نگذاشته‌اند هرچند که در پاره‌ای از مواقع درخواست‌هایی هم در این زمینه داشته‌اند. وی حریم خصوصی را خط قرمز و مهم‌ترین دارایی کسب‌وکارها دانست و اعلام کرد:«حریم خصوصی ارزش هسته‌ای تجارت ماست. اگر اتفاقی بیفتد کل مسیر سرمایه‌گذاری در این زمینه زیرسؤال رفته و تلاش‌هایمان هم از بین می‌رود.
میثم عسگری، مدیرعامل یکی دیگر از پیام‌رسان‌های داخلی نیز در این پنل با اعلام اینکه اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خط قرمز آنهاست اعلام کرد که تاکنون هیچ نهاد امنیتی و غیرامنیتی از آنها درخواست نکرده تا اطلاعات کاربران را در اختیار آنها قرار دهند. وی جو بی‌اعتمادی به پیام‌رسان‌های داخلی را نیز به داستان فیلتر تلگرام ارتباط داد.
محمد تهرانی، مدیرخدمات ارزش افزوده یکی از پیام رسان‌های داخلی نیز در این پنل گفت: از ۷ پیام‌رسان بومی که در نهایت ۵ پیام‌رسان باقی و بعد هم ۲ پیام‌رسان به‌عنوان پیام‌رسان برتر معرفی شدند تا قبل از بسته شدن تلگرام کار و مسیر طبیعی توسعه خود را پیگیری می‌کردند، اما حالا اگر حساسیتی روی فعالیت این پیام‌رسان‌ها وجود دارد به خاطر فیلتر شدن تلگرام است. ما هیچ‌کداممان موافق فیلتر شدن تلگرام نبودیم تا بواسطه آن کسب‌وکارمان رشد کند.» وی تأکید کرد که اگر تلگرام فیلتر نشده بود شاید الان پیام‌رسان‌های داخلی وضعیت بهتری داشتند و می‌توانستند بیشتر رشد کرده و کاربران را هم به سمت خود جذب کنند.
سوپر اپ شدن هدف نهایی
اما در پنل دیگر این رویداد با عنوان «سوپراپ‌ها در ایران به کدام سمت می‌روند؟» از ایجاد انحصار، احتمال شکست یک کسب‌ وکار بعد از تبدیل به سوپراپ شدن صحبت شد. در ابتدای این نشست این سؤال مطرح شد که آیا جریان سوپراپ شدن کسب‌وکارها در ایران یک جریان واقعی و ماندگار در بازار است یا یک موجی است که بزودی هم به فراموشی سپرده خواهد شد.
ژوبین علاقبند، مدیرعامل یکی از تاکسی‌های آنلاین اعلام کرد که گذشت زمان پاسخ به این سؤال را روشن می‌کند. علاقبند با تأکید بر اینکه این شرکت با انجام بررسی‌های دقیق و مطالعات تصمیم به سوپراپ شدن گرفته است، گفت: ‌سوپراپ مفهومی است که از سمت خاور دور و بیشتر هم از کشوری مانند چین آمده است، چرا که حضور سوپ‌راپ‌ها در کشورهای اروپایی و کشور امریکا دیده نمی‌شوند چون آنها از اپ‌های تخصصی در هر حوزه استفاده می‌کنند. با این حال ما با توجه به بررسی و مطالعات کلی که انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که سوپراپ‌ها در ایران جواب خواهند داد. البته علاقبند تأکید کرد، چون یک ایده یا تکنولوژی جدید وارد بازار شده و امتحانش را نیز پس نداده نمی‌توان با قطعیت گفت که آن ایده با موفقیت و استقبال همراه می‌شود یا به نتیجه نمی‌رسد.
مهدی نایبی، ‌بنیانگذار و مدیرعامل یکی از حمل و نقل‌های آنلاین نیز رفتن این کسب‌وکار به سمت سوپراپ شدن را یک تصمیم تجاری دانست و گفت:‌ ما با یک زیرساخت پیک موتوری تجارتمان را ساختیم و در حال‌ حاضر نیز یک زیرساخت لجستیک داریم که پیک‌های موتوری ۹۵ درصد کسب‌وکارمان را تشکیل می‌دهند. بنابراین ما باید فکر می‌کردیم که چگونه هم کار این افراد را تسهیل کنیم و از طرف دیگر چگونه کاربران را به سمت خود بکشیم و فعال‌ترشان کنیم. وی تأکید کرد که رفتن الو‌پیک به سمت سوپراپ شدن به خاطر مد شدن آن در کشورهای دیگر نبوده است، بلکه یک تفکر تجاری باعث شده تا این شرکت چنین تصمیمی بگیرد.
از سوی دیگر، ژوبین علاقبند با اشاره به فلسفه سوپراپ‌ها گفت:‌ یکی از فلسفه‌های سوپراپ شدن این است که مشتری‌های خود را به سمت دیگر محصولات خود سوق دهید. مثلاً اگر ما مشتری تاکسی داریم دوست داریم همان مشتری را به این سمت سوق بدهیم که بلیت هواپیما یا هتل یا گرفتن پیک را هم از ما انتخاب کند. این بحث با انحصار فرق دارد.
وی با اشاره به اینکه در سوپراپ شدن یک ریسک بالقوه هم وجود دارد، افزود:‌ اگر در سوپراپ، محصولی کیفیت نداشته باشد نه تنها آن محصول شکست می‌خورد، بلکه کل محصولات آن سوپراپ نیز دچار مشکل می‌شود. این یک ریسک خیلی بزرگی است بنابراین سرویسی در سوپراپ ما قرار می‌گیرد که تست‌های لازم از نظر کیفیت را پشت سر گذاشته باشد.
همچنین مدیرعامل پیک موتوری آنلاین نیز تبدیل شدن برخی کسب‌وکارها به سوپراپ را در شرایط اقتصادی کشور بهترین انتخاب توصیف کرد. وی با رد انحصاری که در این زمینه از نظر برخی‌ به وجود می‌آید، گفت:‌ با توجه به مشکلات اقتصادی و نبود سرمایه‌گذار حرفه‌ای در اکوسیستم استارتاپی ایران بهترین کار برخی کسب‌وکارها تبدیل شدن به سوپراپ است و از یک منظر هم شاید شرایط بازار ما را مجبور به رفتن به سمت سوپراپ‌ها کرده‌ است.
اما در پایان این پنل، ژوبین علاقبند مدیرعامل یکی از تاکسی‌های اینترنتی در پاسخ به سؤالی در مورد اتفاق‌های اخیر برای این شرکت و نارضایتی کاربران گفت:‌ از صمیم قلب به خاطر اتفاقی که صورت گرفت و به نوعی باعث جریحه‌دار شدن احساسات کاربران شد تا آنجا که بخشی از مشتریان وفادارمان را از دست بدهیم، متأسفم.
وی در ادامه افزود: متأسفم که ۳ هزار نفری که در شرکت ما با شوق و ذوق کار می‌کنند و باعث شدند این کسب و کار آنلاین حالا به اینجا برسد زحماتشان تحت تأثیر اتفاقی قرار گرفت که در آن هیچ نقشی نداشتند و البته مدیران هم در این زمینه و در مورد این اتفاق هیچ انتخاب و نقشی نداشتند.
ژوبین علاقبند گفت: ما هر روز که سر کار می‌رویم با چالش‌هایی مواجه هستیم که مجبوریم در مورد آن تصمیم بگیریم و این تصمیم روی دهها میلیون کاربر و بالای یک میلیون راننده و همچنین سه هزار کارمند ما اثر می‌گذارد و بعضی وقت‌ها باور کنید که گرفتن این تصمیمات آسان نیست و در مورد این موضوع‌ خاص نیز حتی لازم نبود ما تصمیمی بگیریم چرا که کاملاً خارج از کنترل ما بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایران آنلاین، تاریخ انتشار1تیر 98، کدخبر: 480389،www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین