پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۰۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
یکی از اقداماتی که پس از وقوع سیل در لرستان اهمیت زیادی دارد، همکاری سازمان‌ها، ارگان‌ها و بانک‌ها برای تعمیر یا بازسازی واحدهای آسیب‌دیده و پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان است. در این شرایط معمولا ارزیابی‌ها به‌موقع صورت می‌گیرد، اما معرفی به بانک، امضای قرارداد و قرار گرفتن در صف دریافت تسهیلات به یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی سیل‌زدگان بدل می‌شود.
شعار سال: ۲۳هزار و ۱۱۲واحد مسکونی بعد از سیل برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند، اما فقط‬ 5002 واحد موفق به امضای قرارداد شده‌اند.
تعلل بانک‌های لرستان در پرداخت تسهیلات
 یکی از اقداماتی که پس از وقوع سیل در لرستان اهمیت زیادی دارد، همکاری سازمان‌ها، ارگان‌ها و بانک‌ها برای تعمیر یا بازسازی واحدهای آسیب‌دیده و پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان است. در این شرایط معمولا ارزیابی‌ها به‌موقع صورت می‌گیرد، اما معرفی به بانک، امضای قرارداد و قرار گرفتن در صف دریافت تسهیلات به یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی سیل‌زدگان بدل می‌شود.

بعضی از سیل‌زدگان در شهرستان پلدختر چنین شرایطی دارند. آن‌ها عنوان می‌کنند ارزیابی‌های لازم درباره خسارت‌های وارد شده به واحد‌های مسکونی و تجاری یا اراضی کشاورزی‌شان صورت گرفته، اما هنوز به بانک‌ها معرفی نشده‌اند یا بانک‌ها در تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات با آن‌ها همکاری نمی‌کنند.

بانک‌ها همکاری نمی‌کنند

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: بعد از سیل، ارزیابی‌های لازم درباره آسیب‌های واحد‌ مسکونی‌مان صورت گرفت و بعد از پیگیری و رفت ‌و آمد، پرونده‌مان برای معرفی به بانک تکمیل شد.

رضا جعفرزاده می‌افزاید: بعد از معرفی به بانک انتظار داشتیم چون سیل‌زده هستیم و این تسهیلات را برای ساخت مسکن لازم داریم، همکاری و حمایت‌ خوبی از ما صورت بگیرد و در اولویت پرداخت قرار بگیریم. نه‌تنها این شرایط فراهم نشد، بلکه بانک‌ها نبود نقدینگی، بوروکراسی‌های سخت بانکی و طولانی بودن پروسه تشکیل پرونده برای دریافت تسهیلات را بهانه می‌کنند تا نتوانیم زودتر تسهیلات را دریافت کنیم.

جعفرزاده می‌گوید: اگر این تسهیلات به‌موقع به خانواده‌های سیل‌زده پرداخت نشود قطعا نمی‌توانند جایی برای زندگی داشته باشند. در همین مدت کوتاه تابستان که بچه‌ها مدرسه ندارند، فرصت خوبی است که بتوانیم منازلمان را بسازیم یا تعمیر کنیم.
وی ادامه می‌دهد: تا قبل از فصل پاییز باید تکلیف خانه‌هایمان مشخص شود. نمی‌توانیم آواره بمانیم. باید مشکلات خانواده‌های سیل‌زده در اولویت قرار بگیرد چون تعدادشان کم نیست، به عنوان مشکلی بزرگ، چاره‌اندیشی برای آن صورت بگیرد.

لزوم تسهیل پرداخت تسهیلات

استاندار لرستان با بیان این‌که سیلاب فروردین امسال خسارت سنگینی به اموال مردم، تاسیسات دولتی، زیرساخت‌های جاده‌ای و کشاورزی استان وارد کرده است،‌ می‌گوید: بر اساس آخرین آمار، میزان کل خسارت‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

موسی خادمی با بیان این‌که خسارت وارد‌شده به واحد‌های مسکونی موجب ایجاد مشکلات زیادی برای مردم شده است، می‌افزاید: تعمیر یا بازسازی واحد‌های مسکونی باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید همکاری‌های لازم را داشته باشند، اظهار می‌کند: بانک‌های عامل در بخش دریافت وثیقه یا ضامن، کاغذبازی‌ها را کمتر و مسیر را هموار کنند تا تسهیلات در مدت کوتاهی به دست مردم سیل‌زده، به‌ویژه سیل‌زدگان پلدختر، برسد.

استاندار لرستان توضیح می‌دهد: هرچند تاکنون ارزیابی‌های دقیق، تشکیل پرونده و معرفی به بانک‌ها به صورت احسن انجام شده است، اما بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صورت مطلوب و ویژه همکاری ندارند. لازم است در این رویه تجدید نظر کنند و تسهیلات پرداختی بخش مسکن را در اولویت قرار دهند.

ارزیابی‌های صورت‌گرفته

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن لرستان  اظهار می‌کند: ۳۸ هزار واحد مسکونی مورد ارزیابی قرار گرفته‌ و ۳۰ هزار و ۶۷۷ واحد خسارت‌دیده اعلام شده‌اند. از این تعداد در‬ مجموع‌‬ ۱۶ هزار و ۵۹ واحد احداثی (1319 واحد شهری و ۱۴ هزار و ۷۴۰ واحد روستایی)‬ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

رضا خواجه‌ای با بیان این‌که 6400 واحد تعمیری نوع یک و‬ ‬۱۱ هزار و ۱۷۷ واحد تعمیری نوع 2 ارزیابی شده‌اند، می‌گوید: 10 هزار و 33 واحد تجاری شهری و ۱۸۰ واحد تجاری روستایی خسارت‌دیده از سیل هم مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

معرفی به بانک‌های عامل

خواجه‌ای به تعداد معرفی‌شدگان به بانک‌ها هم اشاره و بیان می‌کند: بر اساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، ۲۳ هزار و ۱۱۲ واحد مسکو
نی شامل 5۴۵۸ واحد احداثی، ۱۰ هزار و ۹۷۴ واحد تعمیری و 6۶۸۰ واحد معیشتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

وی با بیان این‌که از این تعداد‬ 5002 واحد موفق به امضای قرارداد شده‌اند، می‌افزاید: در مرحله اول ۲۳۹ واحد احداثی، 3015 واحد تعمیری و ۹۹۶ واحد معیشتی و در مجموع 4250 واحد به دریافت تسهیلات موفق شده‌ و ۱۲ هزار واحد کمک بلاعوض به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند.

دریافت‌کنندگان وام‌های بلاعوض

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن لرستان همچنین به تعداد واحد‌های تعمیری موجود در این شهر اشاره و اظهار می‌کند: در مجموع در پلدختر 2900 واحد تعمیری وجود دارد که از این تعداد 2400 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی و 1205 واحد معرفی شده هم به دریافت تسهیلات موفق شده‌اند.

وی با بیان این‌که از کل 2900 واحد تعمیری، 2700 واحد وام‌های بلاعوض خود را دریافت کرده‌اند، می‌گوید: همچنین از حدود 600 واحد تجاری آسیب‌دیده از سیلاب حدود 200 واحد برای دریافت وام‌های سرمایه‌ای و تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که بین 15 تا 45 میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

سرعت پایین پرداخت تسهیلات

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می‌گوید: برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها مشکلاتی وجود دارد. در لرستان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در مقایسه با استان‌های دیگر عقب هستند. اما قرار شده است همین هفته در این باره اقداماتی صورت گیرد.

عزیزالله مهدیان می‌افزاید: همه بانک‌ها به‌جز یک بانک برای پرداخت تسهیلات با مردم قرارداد امضا کرده‌اند. ما هم آمادگی داریم در یک مدت معین متقاضیان را به بانک‌ها معرفی کنیم. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیر کار واحد‌های تعمیری تمام شود و تا پایان سال هم کار واحد‌های احداثی به سرانجام برسد.

کارمزد 4 درصدی تسهیلات

مهدیان می‌گوید: تسهیلات بخش عمده‌ای از سرمایه ساخت‌و‌ساز برای مردم است. بنابراین باید در پرداخت‌ آن به مردم سیل‌زده سریع‌تر عمل شود.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه می‌کند: در مصوبه دولت آمده است که چک برگشتی و اقساط معوق مانع دریافت تسهیلات نمی‌شود و کارمزد این تسهیلات هم 4 درصد است.

وضع پلدختری‌ها در دریافت تسهیلات

رئیس ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان در شهر سیل‌زده پلدختر می‌گوید: در پلدختر در مجموع 300 واحد مسکونی و تجاری احداثی وجود دارد که از این تعداد 250 واحد مسکونی و 50 واحد تجاری هستند.

مهدی صدر با بیان این‌که از این تعداد برای 146 واحد آواربرداری، 116 واحد پی‌کنی، 8 واحد آرماتوربندی و 5 واحد نیز فونداسیون انجام شده است، می‌افزاید: همچنین پرونده 222 واحد به شهرداری ارائه شده و شهرداری هم 142 واحد را به نظام مهندسی معرفی و برای 44 واحد پروانه ساخت صادر کرده است.‌

موسی خادمی، استاندار لرستان می‌گوید: بانک‌های عامل در بخش دریافت وثیقه یا ضامن، کاغذبازی‌ها را کمتر و مسیر را هموار کنند تا تسهیلات در مدت کوتاهی به دست مردم سیل‌زده، به‌ویژه سیل‌زدگان پلدختر، برسد. بر اساس آخرین آمار، میزان کل خسارت‌ها حدود 10 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

رضا خواجه‌ای، رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن استان لرستان هم اظهار کرد:  تاکنون ۲۳ هزار و ۱۱۲ واحد مسکونی شامل 5۴۵۸ واحد احداثی، ۱۰ هزار و ۹۷۴ واحد تعمیری و 6۶۸۰ واحد معیشتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. از این تعداد‬ 5002 واحد موفق به امضای قرارداد شده‌اند

به گفته عزیزالله مهدیان، معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در لرستان بانک‌ها در پرداخت تسهیلات در مقایسه با استان‌های دیگر عقب هستند، اما قرار است همین هفته اقداماتی صورت گیرد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیر کار واحد‌های تعمیری و تا پایان سال کار واحد‌های احداثی به سرانجام برسد
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:2تیر 1398،کدخبر:۲۰۷۲۸،eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین