پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۰۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
رقم‌های مختلفی برای نرخ واقعی دلار بیان می‌شود اما ویژگی مشترک بیشتر این تحلیل‌ها این است که رقم ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان را برای نرخ دلار، بالا و غیرواقعی می‌دانند.

شعار سال: روند نزولی نرخ دلار در هفته‌های اخیر و عقب نشینی قیمت از کانال ۱۵ هزار به ۱۲ هزار تومانی، گمانه زنی‌ها درباره میزان کاهش قیمت‌ها و همچنین نرخ واقعی دلار را افزایش داده است.

برخی معتقد هستند که افت قیمت‌ها موقتی است و بزودی دوباره به دلایل شرایط اقتصادی و سیاسی، نرخ دلار به سوی کانال ۱۵ و ۱۶ هزار تومان حرکت می‌کند، اما شماری از تحلیلگران و کارشناسان معتقد هستند که مسیر قیمت‌ها به سوی کاهش خواهد بود، البته امکان دارد به دلیل برخی تنش‌ها در سیاست خارجی، افت قیمت‌ها با تأخیر مواجه شود.

دلال ارزی: دلار پایین نمی‌آید

میرزاپور از دلالان ارزی که علاوه بر فعالیت در یک صرافی به معاملات کف خیابان (بازار سیاه) نیز علاقه مند است می‌گوید: چشم انداز قیمت دلار، رو به بالاست و قیمت ۱۲ هزار تومانی برای دلار موقتی است.

وی معتقد است: در هفته‌های آتی قیمت دلار دوباره افزایش می‌یابد و کاهش فعلی قیمت‌ها ناشی از فشار بانک مرکزی است.

اجماع نظر کارشناسان برای کاهش قیمت‌ها

اما برخلاف این دلال ارزی، کارشناسان اقتصادی و ارزی و مسؤولان مرتبط نظر دیگری دارند و چشم اندازی نرخ دلار را کاهشی می‌دانند.

با وجود وحدت نظر درباره میزان کاهش قیمت‌ها، بر سر میزان کاهش قیمت‌ها و همچنین نرخ واقعی دلار اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وزیر اقتصاد: نرخ واقعی ارز زیر هشت هزار تومان هست

وزیر امور اقتصادی و دارایی اوایل تیرماه امسال در نشست خبری درباره بازر نرخ ارز گفت: هیچکدام از مدل‌های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی‌دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.

وزیر اقتصاد افزود: گفته می‌شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می‌رسد.

همتی: نرخ‌های فعلی ارز پایدار نیست

رئیس کل بانک مرکزی علاقه‌ای به اعلام قیمت برای نرخ نهایی دلار ندارد اما می‌گوید: نرخ‌های فعلی ارز پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند.

عبدالناصر همتی گفت: «من نمی‌توانم بگویم نرخ ارز در آینده چه خواهد شد ولی قطعاً این نرخ‌ها ارزش ذاتی پول ما نیست.»

وی با بیان اینکه نرخ ارز تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی است، به مردم توصیه کرد: این نرخ‌ها نرخ پایدار نیست و هر لحظه ممکن است تغییر کند و بهتر است مردم عادی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند.

وی با تاکید بر اینکه به متغیرهای اقتصادی و ذخایر ارزی کاملاً اشراف داریم، گفت: وضعمان از نظر ذخیر اسکناس بسیار خوب است، اما متغیرهای سیاسی روی نرخ ارز تأثیرگذار است که مبنای اقتصادی ندارد.

سوداگران، عامل افزایش قیمت ارز

«آلبرت بغزیان» کارشناس بازار ارز گفته است: سوداگران بزرگ ارزی که در بازار ارز فعالیت دارند، نقش اصلی و مهم را در بازار ارز و رشد قیمت‌ها بازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مردم عادی سهم زیادی در رشد نرخ ارز ندارند، گفت: ارز مانند هر کالایی دارای تقاضاست، اما میزان خرید و تقاضای مردم محدود است و نمی‌تواند باعث رشد شدید قیمت‌ها شود.

احتمال کاهش قیمت دلار تا پنج هزار تومان

کارشناس بازار ارز معتقد است که قیمت فعلی ارز واقعی نیست و در صورت فراهم آمدن شرایط، نرخ دلار به حدود پنج هزار تومان کاهش خواهد یافت.

به گفته میثم رادپور، عوامل بنیادی اقتصادی عامل رشد اخیر نرخ ارز نبوده اند.

وی گفته است: مهمترین عاملی که باعث رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته شد تورم انتظاری بود، بنابراین شرایط بنیادی، باعث رشد قیمت ارز نشده، بلکه بازیگران بازار انتظار رشد قیمت را داشته اند.

عوامل کاهش نرخ ارز

مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، کاهش تنش‌های سیاست خارجی و مدیریت بازار پولی و بانکی توسط دولت و بانک مرکزی است.

با وجود اینکه با خروج آمریکا از برجام، برخی تحریم‌ها دوباره بازگشت و فشارهای اقتصادی ایجاد شد، اما با مدیریت مالی دولت و همراهی مردم، شوک ناشی از این تصمیم آمریکا به تدریج تخلیه شد به طوری که آغاز کاهش تعهدات برجامی ایران و تعیین مهلت ۶۰ روزه توسط ایران و وقوع ماجرای حمله به نفتکش‌ها در منطقه و سرنگونی پهباد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست باعث ایجاد تلاطم و بی ثباتی در بازار ارز شود.

علاوه بر تخلیه شوک‌های مربوط به تحولات سیاست خارجی، مهم‌ترین عامل کاهش نرخ ارز، نقش آفرینی سنگین بانک مرکزی در بازار ارز و آماده سازی مقدمات آغاز به کار بازار متشکل ارزی بوده است.

تصمیمات اخذ شده توسط بانک مرکزی و از بین رفتن تأثیر تنش‌های مربوط به سیاست خارجی، چشم انداز بازار ارز را مثبت کرده است به طوری که فعالان این بازار امیدی برای افزایش شدید قیمت‌ها ندارند و بالعکس چشم انتظار کاهش قیمت‌ها هستند.

البته درباره رقم کاهش قیمت، وحدت نظر وجود نداشته و میزان آن به تحولات اقتصادی و سیاسی پیش رو بستگی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 21 تیر 98، کد مطلب: 83390479: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
0
0
هرچقدرم قیمت دلار و ارز پایین بیاد هیچ تغییری در قیمت هایی که نجومی رفته با ایجاد نمیشه بشه ام خیلی ناچیز و بی تاثیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین