پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
رئیس اتحادیه صنف ناشران و کتاب‌فروشان، درباره معافیت‌های مالیاتی این صنف گفت: کار فرهنگی، چیزی نیست که سود آنی داشته باشد و در میان سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت اجتماعی جای می‌گیرد و کل درآمد دولت از این مالیات ناچیز است.

شعارسال: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دوشنبه ۱۰ تیرماه با ارسال نامه‌ای به دفتر معاون اول رئیس جمهوری برای جلوگیری از برداشت‌هایی که معافیت صریح مالیات ناشران و کتابفروشان را مخدوش می کند درخواست مساعدت کرد. همین بهانه‌ای شد تا از رئیس اتحادیه ناشران درباره پیگیری معافیت‌های مالیاتی ناشران و کتابفروشان بپرسیم.

هومان حسن‌پور در این خصوص گفت: درباره معافیت مالی ناشران و کتابفروشان، نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در خبری که از صدا و سیما پخش شد (اخبار ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما) اعلام کرد همه ناشران، کتاب‌فروشان و دست اندرکاران کتاب از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی افزود: این قانون است و برای این گذاشته شده که قشر کتابفروش و ناشران از نظر گردش مالی، توجیه اقتصادی سایر صنوف را ندارند و دولت‌ها با نگاه‌های فرهنگی برای تشویق افراد و اینکه بیایند و سرمایه‌گذاری و تلاش کنند، تسهیلاتی در اختیارشان قرار می‌دهند.حتی در کشورهایی که چیزی به نام یارانه وجود ندارد و اقتصاد سرمایه‌داری حاکم است، در مورد فرهنگ یارانه پرداخت می‌شود، به دلیل اینکه کار فرهنگی، چیزی نیست که سود آنی داشته باشد و در میان سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت اجتماعی جای می‌گیرد.

حسن‌پور، به قوانین مالیاتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: قانون‌گذار ما هم تشخیص داده که این معافیت را لحاظ کند و باید قانون اجرا شود اما متأسفانه، در برخی موارد، نگاه‌های خاصی به قضیه داریم، مثلاً از یک طرف می‌گوئیم که ناشر معاف از مالیات است، می‌گویند برای چه؟ می‌گوئیم برای اینکه سودش اندک است و درآمد کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. بعد جای دیگری می‌گوئیم که ناشر سند مالی بیاورد و بدهد، چه کسی باید این کار را انجام بدهد؟ یک کارشناس مالی، کارشناس مالی چقدر هزینه‌اش می‌شود؟ چقدر مالیات می‌خواهیم از این گردش کاری بگیریم؟ این‌گونه موضوع کلاً نقض غرض می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور، به ما قول پیگیری داده است

رئیس اتحادیه ناشران، دلیل ارسال نامه به معاون اول رئیس جمهوری را این‌گونه شرح داد: ما در نمایشگاه کتاب ملاقاتی با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، ناشران جمع بودند و توضیحاتی هم دادند، ایشان هم به عنوان یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور، حرف‌های ما را شنیدند و گفتند شما معاف هستید و پیچیدگی‌ها و سخت‌گیری‌ها نباید باشد، اگر مشکلی بود از من پیگیری کنید و من دنبال کار را خواهم گرفت. این مبنایی شد که مزاحم ایشان شویم، که رسیدگی به برخی پرونده‌ها آغاز شد، عزیران در اداره‌های مختلف مالیاتی برداشت‌های مختلفی از قضایا داشتند و اسناد خاصی را می‌خواستند، به لیست‌های خانه کتاب اشاره می‌شد که لیستی تولیدی است و در هیچ نظام مالیاتی بر اساس تولید مالیات نمی‌گیرند، بر اساس سود مالیات تعریف می‌شود.

حسن‌پور گفت: ایشان گفته بودند که اگر سخت‌گیری شد با من در تماس باشید، سعی خواهم کرد موضوع را برطرف کنم، در این شرایط خاص اقتصادی که ناشران دارند، باری بر دوش آنهاست. به همین دلیل مخاطب اصلی نامه ما آقای جهانگیری بودند، برای مطالبه قولی که قبلاً به ما داده بودند.

درآمد این صنف به حدی است که مشتاق خارج شدن از کار کتاب هستند

وی به مشکلات حل نشده درباره معافیت‌های مالیاتی اشاره و بیان کرد: آقای جنتی (وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفتند یک اظهارنامه بدهید، مساله حل است، ناشران اظهارنامه را هم دادند اما مساله حل نشده، بالاخره ناشر باید چه کار کند؟ معاف است یا نیست؟ نگاهی هم وجود دارد که غیرمنصفانه است، می‌گویند ناشر کار می‌کند، پول در می‌آورد و سود دارد، آن نگاه اصلی فراموش می‌شود که تلاش ما این بود که سرمایه‌گذار به جای اینکه پیتزافروشی بزند، بیاید کتاب فروشی بزند و نشر راه بیاندازد، سرمایه را از کار تجاری به سمت کار فرهنگی بیاورد، ما این کارها را برای همین انجام می‌دهیم. مسئولان باید به ما کمک کنند و ما هم به عنوان مسئولان صنفی باید صدای ناشران را به بالادستی‌ها برسانیم.

تلاش کردیم که سرمایه‌گذار به جای اینکه پیتزافروشی بزند، بیاید کتاب فروشی بزند و سرمایه از کار تجاری به سمت کار فرهنگی آورده شود

حسن‌پور درباره جرییات این معافیت مالیاتی گفت: این معافیت هم شامل ناشران است و هم کتاب‌فروشان، ما تفاهم‌نامه‌های مشخصی داشتیم که حتی توزیع‌کنندگان کتاب را هم در بر می‌گیرد، لیست‌ها را سازمان امور مالیاتی مستقیم از ما می‌گرفتند و اصناف مربوط را معاف می‌کردند. نمی‌دانم چرا موضوع طولانی شده، اینقدر هم پیچیده نیست! کل درآمدی که دولت می‌تواند از این مالیات داشته باشد به قدری کم است که با کوچکترین اقتصادها قابل مقایسه نیست.

درآمد این صنف (ناشر و کتاب‌فروش به حدی است که مشتاق خارج شدن از کار کتاب هستند و به نظر من نظام فرهنگ‌گذاری کشور باید روی این موضوع دقت کند، فشار بیشتر می‌تواند کاری کند که این سرمایه، هر چه هست از بخش فرهنگی بیرون برود و بخش دولتی قادر به جبران آن نخواهد بود.

وی افزود: اگر معاف هستند، کارشان را انجام بدهید که تمام شود اگر خدای نکرده کسی سواستفاده کرد، خدای نکرده خواست به اسم نشر کار اقتصادی کند و اصطلاحاً فرار مالیاتی داشته باشد، اتحادیه اینجا هست و از منافع ناشران و کتاب‌فروشان حمایت و قبول مسئولیت می‌کند که با این موضوع برخورد کند.

همه ۱۷ هزار مجوز نشر صادر شده در کشور، تولید کتاب ندارند

وی با رد این نکته که ناشران فعال، کمتر از صد ناشر هستند، گفت: متأسفانه دوستان در نقل کلام ما، دقت نمی‌کنند و توجه ندارند که این حرف از طرف کدام نهاد گفته شده است، تعداد ناشران فعال بسیار بیشتر از این‌هاست و این حجم تولید کتاب نشان می‌دهد که ناشران فعال بسیار بیشتر هستند. البته این نکته متفاوت است با آنکه بگوییم عین ۱۷ هزار مجوز نشر صادر شده در کشور، تولید کتاب دارند و فعال هستند، این را هم تأیید نمی‌کنم.

رئیس اتحادیه ناشران با سخت‌گیرانه دانستن شرایط کار کتاب در اوضاع اقتصادی فعلی گفت: ما هر روز یک ماجرای تازه داریم، با شهرداری، با نهادها و دیگران، اگر قرار است در این اوضاع کار در حوزه کتاب ادامه پیدا کند باید کمی ساده‌تر بگیریم چون دیگر زور ما نمی‌رسد، با این قیمت‌ها کتاب‌فروشی باز کردن دردسر است. همین مغازه کتاب‌فروشی می‌تواند، رستوران شود و سود بسیار و سرمایه در گردش داشته باشد. چرا هنوز کتاب می‌فروشند؟ ما باید کار را برایشان راحت‌تر کنیم، چرا که پای دل‌شان ایستاده‌اند، به فرهنگ جامعه کمک می‌کنند، فضای جامعه را از حالت خشک و فست فودی به سمت فرهنگ تشویق می‌کنند، در این تاریکی، در کوچه شمعی روشن است، اما هر که رد می‌شود هم، تنه‌ای به آن می‌زند. برخی ناشران صبر می‌کنند و برخی دیگر صبر نمی‌کنند، جمع می‌کنند و سرمایه‌شان را از کار فرهنگی بیرون می‌برند.

حسن‌پور اظهار کرد: گاهی حرف‌هایی می‌شنوم که به من برمی‌خورد در کمال بی‌رحمی، یک از ممیزان وزارت ارشاد به ناشری گفت: اگر صرفه ندارد، جمع کن و برو! من گفتم چه خوب می‌شد اگر مدیر اداره می‌شنید که به یک کتاب‌فروش این‌گونه می‌گویی، یا اگر مسئولان مملکتی جمله شما را می‌شنیدند! گفت من منظوری نداشتم، گفتم منظور شما خیلی صریح بود، خیلی واضح گفتید اگر نمی‌توانی، جمع کن و برو! شما که دغدغه‌ات کتاب نیست، چرا اینجا هستی؟ اگر این گونه فکر می‌کنی؟ کارهای مختلفی می‌توانی انجام بدهی! لطفاً جواب مسئولان مملکت را هم بده که به دنبال رشد فرهنگی هستند و شما با این لحن و ادبیات دنیای یک ناشر را ویران می‌کنی! ناشران با این کار شما دلسرد می‌شوند! این چه وضع برخورد است!

حسن‌پور در آخر گفت: نامه‌ای که به معاون رئیس‌جمهور فرستاده‌ایم به دست ایشان رسیده است و به جریان افتاده است اما هنوز نتیجه آن به ما ابلاغ نشده است، منتظر اقدام سازمان مالیاتی هستیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اتاق اصناف تهران، تاریخ انتشار: 18تیر1398 ، کدخبر: 18936: www.otaghasnaftehran.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین