پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
یک سال پس از برجام، فرصت مناسبی است تا این سند تاریخی و ابعاد و حواشی آن مورد بررسی دقیق‌تری قرار بگیرد. خبرگزاری آنا در یک‌سالگی برجام، به بررسی این موضوع پرداخته است. گزارش پیش رو، ترجمه گزارش موسسه تحقیقاتی فارن پالیسی است که می‌نویسد پس از یک سال هیچ یک از خواسته‌های آمریکا در برجام محقق نشده است.

شعار سال: به نقل از نیویورک پست، به مناسبت اولین سالگرد توافق هسته‌ای ایران، کارشناسان موسسه آمریکایی فارین پالیسی مجموعه‌ای از وعده‌های مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای و نتیجه واقعی توافق را جمع‌آوری کرده‌اند که نشان‌دهنده محقق نشدن بسیاری از وعده‌های داده شده است.

تزوی کاهن، کارشناس موسسه فارین پالیسی خاطر نشان می‌کند: «وضعی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر مقامات ارشد آمریکایی از اجرای توافق هسته‌ای با ایران ترسیم کرده بودند، در تضاد با وضعی است که ما از آن سراغ داریم.»

بنا به این گزارش سطح حیله و فریب تیم اوباما درباره توافق هسته‌ای وحشتناک است. برای مثال:

-اوباما گفته بود بر اساس توافق: «ما برای اولین‌بار در وضعی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم تمام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کنیم.» اما با گذشت یک سال، ما اطلاعات کمتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران نسبت به قبل از توافق داریم.

-کری گفته بود، واشنگتن به هر مکان نظامی و «مشکوکی» در ایران دسترسی کامل خواهد داشت و کوتاهی ایران در اجازه دسترسی به این مکان‌ها موجب «بازگشت» تحریم‌ها خواهد شد. این در حالی است که اکنون مشخص شده است که توافق هسته‌ای شامل مجموعه بی‌سابقه‌ای از اعتمادها به ایران در زمینه بازرسی از مجتمع پارچین توسط خود ایرانی‌هاست. ایران همچنان با استناد به توافق که اجازه «بازرسی توسط خود» را به این کشور داده، مانع از دسترسی بازرسان خارجی به پارچین و دیگر سایت‌های کلیدی خود می‌شود.

-کری اصرار داشت که توافق هسته‌ای «دقیقا با همان ادبیات» به کار رفته در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در زمینه ممنوعیت توسعه موشک‌های بالستیک نوشته شده است. ایران بعد از توافق، وجود یک راه فرار در توافق را فاش ساخته است که به این کشور اجازه توسعه موشک‌های بالستیک‌اش را می‌دهد، در حالی که تیم اوباما اکنون می‌گوید این اقدامات نقض برجام نیستند. کری می‌گوید می‌خواهد «ترتیبات جدیدی» در این خصوص اتخاذ شود، اما اذعان دارد که واشنگتن قدرتی برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران ندارد.

-اوباما اصرار داشت که توافق هسته‌ای حداقل زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به بمب اتمی را، در صورتی که این کشور تصمیم به نقض توافق بگیرد، به یک سال رسانده است. اما کارشناسان دیگر می‌گویند این زمان هفت ماه است و گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم فاقد اطلاعاتی است که امکان محاسبه این بازه زمانی را فراهم سازد.

-کری سال گذشته گفته بود، همکاری هسته‌ای ایران با کره شمالی «نقض فاحش توافق خواهد بود... و ما اقدام لازم را انجام خواهیم داد.» شواهد و قرائن نشان می‌دهد که تهران از آن زمان اقدام به واردات تکنولوژی هسته‌ای از پیونگ‌یانگ کرده است.

-اوباما قسم خورده بود که ایالات متحده «تحریم‌های قدرتمند خود» علیه ایران را در زمینه حمایت از تروریسم حفظ خواهد کرد. اما از آن زمان تاکنون وی با همه طرح‌های تحریمی غیر هسته‌ای کنگره مخالفت کرده و کری هم بانک‌های غیر آمریکایی را به از سرگیری همکاری با ایران تشویق کرده است.

-کری قول داده بود که ما هرگز دست از مسئول تلقی کردن ایران بابت نقض‌های حقوق بشری‌اش بر نخواهیم داشت. اما واشنگتن از زمان توافق هسته‌ای به این طرف، حتی یک بار اقدام به تحریم ایران در امور حقوق بشری نکرده است.

-جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا اصرار داشت که منافع کاهش تحریم‌ها، سطح حمایت ایران از تروریسم را تغییر نخواهد داد. اما ایران به لطف منافع حاصل از اجرای برجام هزینه‌های عملیاتی خود در جبهه‌های مختلف را 90 درصد افزایش داده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 23 تیر95 ، کد مطلب: 119421: www.ana.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین