پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
واقعیت این است که نزدیکی عربستان به منافقین را باید در چارچوب رویکردهای منطقه‌ای ریاض علیه ایران تحلیل کرد. عربستان به دنبال تضعیف ایران در منطقه است و برای تحقق این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند.

شعارسال: نشست چند روز قبل گروهک منافقین در پاریس، بیشتر از نشست‌های این گروه در سال‌های قبل، خبرساز شد. به نظر می‌رسد این خبرسازی، علاوه بر شرایط زمانی، ناشی از حضور برخی افراد در این نشست باشد. برخی چهره‌های آمریکایی که در گذشته مسئولیتی در ایالات متحده داشتند، از جمله این حضار بودند که حتی به سخنرانی‌های کوتاه در نشست نیز پرداختند. برخی چهره‌های معارض سوری از جمله جورج صبرا معاون هیأت مذاکره‌کننده اپوزیسیون دولت سوریه هم علیه ایران سخنرانی کردند.

اما واقعیت این است که در میان همه حاضران غربی و عربی، آن‌که بیشتر از همه در معرض دید رسانه‌ها و تحلیل‌گران قرار گرفت، ترکی الفیصل بود. او که قبل‌ترها رئیس اطلاعات عربستان بوده و مدتی هم به‌عنوان سفیر کشورش در آمریکا فعالیت می‌کرده، اکنون در کنار ریاست بر مرکز مطالعات و پژوهش‌های اسلامی ملک فیصل، نقشی مهم در بیان سیاست‌های هجومی دولت عربستان ایفا می‌کند؛ سیاست‌هایی که بیان غیررسمی آن‌ها از سوی یک «مقام سابق» و فعال کنونی، چندان حساسیت‌برانگیز نیست اما می‌تواند گویای برخی جهت‌گیری‌های عربستان باشد. طی چند سال اخیر، او محورهای زیر را در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلفی از جمله اسکای‌نیوز، اشپیگل، روتانا الخلیجیة، واشنگتن پست، نیویورک تایمز،‌ معاریو و مطرح کرده است.

نقش آمریکا در مذاکرات سازش، انتقاد از آمریکا به دلیل حمله نکردن به سوریه در تابستان 92، عدم اعتماد عربستان به آمریکا، تسلیح مخالفان سوریه به عنوان تنها راه پایان بحران، امکان جنگ داخلی لبنان، برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت تبدیل 1+5 به 2+5 با حضور یک کشور از شورای همکاری خلیج فارس، دخالت ایران در بحرین و سوریه، ضرورت دستیابی عربستان به بمب اتم با توجه به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 و

اما به نظر می‌رسد اصلی‌ترین ماموریت سیاسی و رسانه‌ای ترکی الفیصل طی سال‌های اخیر، علاوه بر کوبیدن بر طبل ایران‌هراسی، عادی‌سازی ارتباط با صهیونیست‌ها بوده است. سایت «اسرار عربی» در نوامبر 2013 کلیپی ویدئویی را منتشر کرد که در آن ترکی الفیصل و یوسی الفیر یکی از مشاوران ایهود باراک و از افسران برجسته موساد، مشغول صحبت بر سر چگونگی مبارزه با اسلام سیاسی در منطقه عربی بودند. علاوه بر این رادیو اسرائیل هم همان روزها اعلام کرد که ترکی الفیصل با مئیر شطریت عضو کنست اسرائیل دیدار کرده است. در این دیدار، شطریت از الفیصل دعوت کرده تا در کنست سخنرانی کند!

ذکر این مقدمات می‌تواند در فهمِ نقش ترکی الفیصل در بیان سیاست‌های هجومی ریاض مفید باشد. با چنین درکی نسبت به این شخص، حضور او در نشست گروهک منافقین در پاریس، امری کم اهمیت تلقی نمی‌شود. ترکی الفیصل در واقع، نماینده عربستان در این نشست محسوب می‌شود که بنابراهدافی در آن حضور یافته است. اما عربستان از پیوند با منافقین، به‌دنبال چیست؟

واقعیت این است که نزدیکی عربستان به منافقین را باید در چارچوب رویکردهای منطقه‌ای ریاض علیه ایران تحلیل کرد. عربستان به دنبال تضعیف ایران در منطقه است و برای تحقق این هدف از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند. او تا کنون موفق شده چندین کشور را با فشار و تطمیع قانع کند تا روابط خود را با ایران قطع کنند یا تقلیل دهند؛ در کاهش قیمت نفت موثر بوده تا ایران را تحت فشار اقتصادی قرار دهد؛ در سوریه به صورت نیابتی با ایران می‌جنگد و اخیرا نیز در تلاش است تا با تحریک قومی و مذهبی، زمینه ناآرامی داخلی در ایران را فراهم سازد.

با توجه به راهبردهای منطقه‌ای ریاض علیه تهران و طرح‌های اجرایی آن، به نظر می‌رسد گروهک منفور و تروریستی منافقین، با وجود همه ضعف‌های سازمانی در این سال‌ها، بالقوه می‌تواند در حوزه ناآرام‌سازی داخلی ایران موثر واقع شود. شاید عربستان خواب‌های دیگری برای منافقین دیده باشد اما به نظر این ماموریت، بیشتر مورد توجه ریاض است؛ ماموریتی که در فتنه سال 88 تا حدی از سوی این گروهک اجرا شد. لذا بعید نیست که عربستان درصدد باشد تا با کمک‌های مادی و معنوی خود به منافقین، آن‌ها را برای اجرای عملیات‌های خراب‌کارانه در ایران تشویق و تطمیع کند.

عربستان طی چند سال اخیر، بارها و بارها سعی کرده است تا با استفاده از برخی وطن‌فروشان مزدور، امنیت برخی مناطق ایران را به خطر بیندازد. تیراندازی صورت‌گرفته در ایام ماه محرم 94 در دزفول یک نمونه است. در این خصوص دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با صراحت گفته بود: «عربستان برای تیراندازی در دزفول در روز عاشورا، پول خرج کرد.» حال و با این رویه، چرا عربستان باید از فرصت بهره‌برداری از منافقینی که برای خراب‌کاری آموزش دیده، تجربه داشته و از انگیزه کافی برخوردار هستند، استفاه نکند؟!

اما همه این تحولات سیاسی که پیوست‌های امنیتی دارند، در حالی رخ می‌دهد که کمتر از یک سال دیگر، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود. ویژگی بارز روزهای انتخابات، انبساط فضای سیاسی و اجتماعی کشور است. اگر فضای انتخاباتی به‌سوی قطبی‌شدن پیش برود که با توجه به آرایش سیاسی کنونی، امری محتمل است انبساط فضای سیاسی و اجتماعی شدیدتر نیز می‌شود. در چنین شرایطی، روی کاغذ، امکان عملیات‌های خراب‌کارانه افزایش می‌یابد. آیا عربستان از یک ‌سو، با رصدی که نسبت به مسائل داخلی ایران دارد و از سوی دیگر با راهبردهای تقابلی‌ای که علیه تهران اتخاذ کرده، می‌تواند بی‌تفاوت از کنار روزهای داغ انتخاباتی بگذرد؟ بسیار بعید است.

باید به دور از تحلیل‌های سطحی، مبالغه‌آمیز و تقلیل‌گرا، نسبت به پیامدهای پیوند عربستان و منافقین حساس بود و تصور آن‌ها از طلایی بودن فرصت انتخابات 96 برای خراب‌کاری و ایجاد ناامنی را برهم زد.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها ثابت کرده‌اند که با چتر اطلاعاتی وسیع و هوش امنیتی سرشار که موجب امن ماندن ایران در منطقه پرآشوب غرب آسیا شده، توان مقابله با تهدیدات دشمنان را دارند. ان شاء الله.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 26 تیر 1395، کدمطلب: 13950425000848 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
بنظر من ملت غیور ایران باز هم مثل دوره های قبل در صحنه حاضر میشن و روی عربستان و دشمنان ایران سیاه می کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین