پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۴۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) از آماده‌شدن تهران برای دومین دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» درپی نزدیک شدن انتخابات سال 2020 خبر داد.
شعار سال:وزیر خارجه ایران با بیان اینکه احتمال بیش از پنجاه‌درصدی وجود دارد که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند، گفت ایران برای مقابله با او طی شش سال آینده آماده می‌شود.

 «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (چهارشنبه) از آماده‌شدن تهران برای دومین دوره ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» درپی نزدیک شدن انتخابات سال 2020 خبر داد.

 ظریف در مصاحبه با «جان میکلتویت» سردبیر وبگاه «بلومبرگ» با اشاره به نتایج مذاکراتی که دو کشور مکزیک و کره‌شمالی با دولت ترامپ داشتند، گفت: «شانس بیش از 50 درصدی وجود دارد که او (ترامپ) در رأس امور (ریاست‌جمهوری آمریکا) باقی بماند، به همین دلیل ما باید برای شش سال آینده با او مقابله کنیم».

وی با یادآوری تهدیدهای اخیر ترامپ برای اعمال جریمه‌های تجاری بیشتر بر عبور و مرور ثبت‌نشده از مرز آمریکا-مکزیک، توضیح داد: «بعد از اینکه [معاهده] نفتا را مجددا به مذاکره گذاشت، خواسته‌های جدید را متعاقب آن مطرح و تلاش کرد مکزیکی‌ها را به دادن امتیازهای بیشتر مجبور کند. پس به نظر می‌رسد که او همواره اعتقاد دارد دارایی‌های خودش غیرقابل مذاکره و دارایی‌های دیگران قابل مذاکره هستند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به احتمال افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم، با تاکید بر قانونی بودن گام‌های کاهش تعهدات برجامی، تصریح کرد: «ما به این گام‌ها ادامه می‌دهیم، این گام‌ها قانونی و در تطابق با توافق [هسته‌ای] هستند. آمریکا با خروج از توافق، خودزنی کرد».

ظریف با بیان اینکه ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد، گفت که ایران بیش از میزانی که «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی با ترامپ مذاکره کرد، وارد تعامل با آمریکا شده اما فقط ضرر کرد.

وی با مقایسه توافق هسته‌ای ایران با توافقی که کیم و ترامپ در سنگاپور امضا کردند، ادامه داد: «ما یک سند دو صفحه‌ای به‌دست نیاوردیم، بلکه روی یک توافق 150 صفحه‌ای کار کردیم. ما (برعکس کره‌شمالی) تمایلی به برگزاری نشست بلندمرتبه نمایشی با ترامپ نداریم و منتظریم تا ببینیم آمریکایی‌ها چه چیزی را برای آغاز مجدد مذاکرات آماده می‌کنند».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره جواب ایران به دعوت احتمالی آمریکا از سران این کشور برای برگزاری نشست، گفت: «مقام معظم رهبری که از کشور خارج نمی‌شود. [درباره من نیز]، مسئله فرصتی برای گرفتن عکس یادگاری نیست، بلکه مسئله پیشرفت [در حل اختلافات] است».

ظریف تلاش برای حصول توافق جدید با آمریکا بر سر مسائل مختلف از جمله برنامه هسته‌ای را «گزیده‌شدن دوباره از یک سوراخ» توصیف کرده و قاطعانه شرط مقامات کاخ سفید از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا مبنی بر لزوم مشمول‌شدن برنامه موشکی ایران در هر توافق جدیدی را رد کرد.

وی در همچنین افزود: «ما میز مذاکره را ترک نکردیم. این ایالات متحده بود که ناگهان تصمیم گرفت میز مذاکره را ترک کند. [البته] آنها می‌توانند برگردند».

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب،تاریخ انتشار:27تیر1398،کدخبر:www.entekhab.ir،490203


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین