پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
شبکه «ان‌بی‌سی» میزبان دومین شب مناظرات رسمی نامزدهای دموکرات رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بود. تعداد زیاد نامزدهای رقابت با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موجب شده تا مناظرات امسال دموکرات‌ها به صورت دو قسمتی و در دو شب پیاپی برگزار شود. در دومین شب مناظره نامزدهای انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی ترامپ مباحثی مطرح شد و چند باری نیز موضوع ایران توسط کاندیداهای حاضر مطرح شد.
 شعار سال:در دومین شب مناظره نامزدهای انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها درباره مسائل داخلی و سیاست خارجی ترامپ مباحثی مطرح شد و چند باری نیز موضوع ایران توسط کاندیداهای حاضر مطرح شد.
تاکید نامزدها بر احیای روابط آسیب‌دیده آمریکا با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی
 شبکه «ان‌بی‌سی» پنج شنبه میزبان دومین شب مناظرات رسمی نامزدهای دموکرات رقابت‌های درون حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بود. تعداد زیاد نامزدهای رقابت با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا موجب شده تا مناظرات امسال دموکرات‌ها به صورت دو قسمتی و در دو شب پیاپی برگزار شود.

کاندیداهای شب دوم عبارت بودند از سناتور میشل بنت، جو بایدن معاون باراک اوباما، پت بوته جج شهردار ایندیانا، سناتور کریستن گیلیبراند، سناتور کامالا هریس، جان هیکلن لوپر فرماندار پیشین کلرادو، سناتور برنی سندرز، اریک اسوالول نماینده مجلس نمایندگان، مارین ویلیامسون و اندرو یانگ.

در شب دوم درباره مسائلی نظیر سیاستهای مهاجرتی ترامپ و باراک اوباما و همچنین مسائل اقتصادی و نژادی و کمی هم درباره موضوع سیاست خارجی بحث شد.

پایگاه خبری ووکس درباره این مناظره نوشت: به طور کلی مناظره نکات برجسته زیادی نداشت و مثلا سوالات مربوط به امنیت ملی نقش زیادی در آن نداشت.

با این وجود ووکس نوشت: سیاست خارجی دونالد ترامپ تنها بازنده دور اول مناظره های نامزدهای دموکرات بود. در شب دوم برخی از نامزدها با اشاره به آسیبهایی که دونالد ترامپ به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده است تاکید کردند که به دنبال ترمیم روابط واشنگتن با متحدان ناتو هستند. برخی دیگر از نامزدها نیز تاکید کرد که با تهدید چین و روسیه مقابله میکنند هرچند که جزئیاتی از رویکرد خود در زمینه این چالشهای ژئوپلیتیک ارائه نکردند.
تاکید نامزدها بر احیای روابط آسیب‌دیده آمریکا با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی
روزنامه واشنگتن پست درباره شب دوم مناظره نوشت: مناظره های شب دوم در مجموع کمی داغتر بود چرا که نامزدها به طور مرتب یکدیگر را درباره مسائل مختلف به چالش کشیدند.

در میان مباحث مطرح شده توسط کاندیداها، بحث به مساله ایران نیز کشیده شد هرچند که مثل شب اول زیاد نبود. در شب اول مناظره تقریبا همه نامزدها درباره ایران و به ویژه توافق هسته ای ایران توضیحاتی ارائه کردند.

در این مناظره، میشل بنت صحبت درباره ایران را شروع کرد و گفت: «وقتی که شما شرایطی داشته باشید که رئیس جمهور ما گفت چه اتفاقی در تنگه هرمز افتاده است، کل جهان نمی‌دانست که حرفهای وی درست است یا نه.. این یک مشکل بزرگ است. وی همچنین به شک و تردیدها درباره نظر دولت ترامپ در زمینه دست داشتن ایران در حمله به نفتکشها در دریای عمان اشاره کرد و گفت حتی متحدان ما نیز مطمئن نبودند که ایران در آن دخیل بوده است یا خیر..»

وی همچنین تاکید کرد که «ما باید دموکراسی را در خانه مان احیا کنیم.»

کریستن گیلیبرند گفت: «من به سمت کاهش تنشها با ایران که ترامپ به آن هیزم ریخته است خواهم رفت و اضافه کرد که ترامپ به سمت جنگ با ایران خمیده شده است.»

در ادامه مجری برنامه از کاندیداها پرسید اگر رئیس جمهور شوند روابط آمریکا با کدام کشور یا سازمان را احیا خواهند کرد. مارین ویلیامسون گفت، رهبران اروپایی. جان هیکلن لوپر گفت چین. اندرو یانگ نیز گفت چین. پت بوته جج اما گفت که سعی می‌کند ارزشهای آمریکایی را در خانه احیا کند. جوا بایدن پاسخ داد روابط واشنگتن با ناتو را احیا می‌کند. برنی سندرز گفت سازمان ملل. کامالا هریس نیز گفت سازمان ناتو. کریستن گیلیبرند پاسخ داد روابط واشنگتن با را ایران را احیا می‌کند و میشل بنت نیز گفت کشورهای آمریکای لاتین.
تاکید نامزدها بر احیای روابط آسیب‌دیده آمریکا با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی
موضوع ایران در شب اول مناظره نامزدها اما برجسته تر بود. در مناظره شب اول، مجری برنامه بحث را به سوی سیاست خارجی و مسئله ایران برد و با اشاره به تنش‌های اخیر در منطقه خلیج فارس، از نامزدهایی که قصد دارند در صورت پیروزی در انتخابات به توافق هسته‌ای بازگردند، خواست دستشان را بالا ببرند. تمام نامزدها، به جز کوری بوکر، دست خود را بالا بردند. در واقع بنا به گزارش رسانه های آمریکایی، در موضع ایران همه نامزدها در شب اول با یکدیگر اتفاق نظر داشتند و اختلاف زیادی درباره مواضع آنها وجود نداشت.

به عنوان مثال تولسی گابارد در پاسخ به سوالی درباره ایران گفت: «بگذارید اول در مورد وضعیتی که در آن قرار داریم صحبت کنیم، وضعیتی که این رئیس‌جمهور و کابینه جنگ‌طلب، اما جنگ‌ندیده او ایجاد کرده‌اند و ما را تا لبه جنگ با ایران پیش برده‌اند.»

وی افزود: «من در اوج جنگ عراق در سال ۲۰۰۵ در این جنگ شرکت داشتم. این جنگی بود که جان بیش از ۴۰۰۰ نفر از برادران و خواهران من را که لباس خدمت به تن داشتند، گرفت. مردم آمریکا باید درک کنند که این جنگ با ایران، به مراتب ویرانگرتر و به مراتب هزینه‌بارتر از هر آنچیزی است که ما در عراق دیده‌ایم. این [جنگ] جان‌های بسیار بیشتری را خواهد گرفت و بحران پناهجویان را تشدید خواهد کرد.»

گابارد که پیش از این هم از سیاست خارجی ماجراجویانه دولت‌های آمریکا انتقاد کرده، در ادامه گفت: «و این فقط به ایران محدود نخواهد بود. این به یک جنگ منطقه‌ای بدل می‌شود. به همین دلیل انقدر مهم است که همه ما، تک تک آمریکایی‌ها، برخیزیم و به جنگ با ایران نه بگوییم. ما باید به توافق هسته‌ای با ایران بازگردیم و در مورد نحوه ارتقاء آن مذاکره کنیم.»

وی ادامه داد: «این توافق ناکاملی بود. مشکلاتی دارد، مانند مسئله توسعه موشک‌ها که باید حل شود. ما می‌توانیم همزمان هم از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنیم و هم از رفتن به جنگ ممانعت کنیم.»
تاکید نامزدها بر احیای روابط آسیب‌دیده آمریکا با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی
 شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:7تیر1398،کدخبر:13980407000236،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین