پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۷۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
اصلاحیه مربوط به ایران توسط مارک اودال، سناتور دمکرات، تهیه شده و چند دمکرات به همراه دو سناتور جمهوریخواه – راند پل و مایک لی- از آن حمایت کردند. این اصلاحیه، تخصیص اعتبارات مندرج در قانون مجوز دفاعی ملی به انجام حملات نظامی را ممنوع می‌کند.

شعار سال: دمکرات‌ها که با سیاست ترامپ در برابر ایران مخالف هستند، تلاش می‌کنند از طریق لغو یا تصویب قوانین، اختیارات کاخ سفید در زمینه حمله به ایران را محدود کنند. اما از آنجا که مجلس سنا در اختیار جمهوریخواهان است و رئیس‌جمهور آمریکا هم اختیارات نسبتا گسترده‌ای دارد، آن‌ها قدرت چندانی برای محدود کردن ترامپ در برابر ایران ندارند.

به گزارش فرارو، در دو ماه گذشته، همزمان با افزایش شدت تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن جنبه نظامی به خود گرفت. آمریکا برای مقابله با ایران، نیرو‌ها و تجیهزات نظامی جدیدی به منطقه اعزام کرد و سرانجام پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا بر فراز تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران، کاخ سفید مدعی شد یک حمله محدود به ایران را متوقف کرده است. اما حتی پس از توقف این حمله ادعایی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، چند بار ایران را به حمله نظامی و حتی نابودی تهدید کرد.

این تحولات، دمکرات‌ها را نگران کرد. آن‌ها چندبار صریحا به کاخ سفید گفتند که دولت آمریکا بدون اجازه کنگره حق حمله به ایران را ندارد. برای این منظور، آن‌ها جهت محدود کردن اختیارات ترامپ، طرح‌هایی را به کنگره ارائه کردند. هفته گذشته، مجلس نمایندگان، که دمکرات‌ها در آن اکثریت دارند، طرحی را تصویب کرد که یکی از بند‌های آن، قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی را لغو کرد. این قانون پس از حوادث ۱۱ سپتامبر تصویب شده بود و به رئیس جمهور آمریکا اختیاراتی برای حمله به سایر کشور‌ها به دلیل حمایت از تروریسم می‌دهد. در هفته جاری، دمکرات‌های مجلس سنا، میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا، را تحت فشار قرار دادند تا درخواست کند که تامین اعتبارات هرگونه حمله به ایران باید با موافقت کنگره صورت گیرد. آن‌ها از او خواستند که این درخواست را در طرح موسوم به قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۰ بگنجاند. مجلس سنا قرار است روز جمعه درباره تصویب این قانون رأی گیری می‌کند. هدف اصلی دمکرات‌ها این است که ترامپ نتواند بدون اجازه کنگره به ایران حمله کند.

اما به گفته شبکه سی‌ان‌ان، هیچکدام از تلاش‌های دمکرات‌ها در این خصوص به نتیجه نخواهد رسید؛ لذا دمکرات‌ها گزینه‌های چندانی برای تاثیرگذاری بر سیاست ترامپ در برابر ایران نخواهند داشت.

دمکرات‌ها در حال بررسی این مسئله هستند که اگر در قانون مجوز دفاع ملی اصلاحیه‌ای درباره منع ترامپ از حمله به ایران بدون اجازه کنگره گنجانده نشود، آیا آن‌ها جلوی تصویب این قانون را بگیرند یا خیر.

سناتور چاک شومر، رهبر دمکرات‌های سنا، در توضیح چرایی درخواست دمکرات‌ها برای محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ، گفته است که تنش‌ها در خاورمیانه به سرعت تشدید می‌شود و لذا بدون یک استراتژی منسجم خطر لغزیدن به جنگ جدی است.

اما معلوم نیست معلوم نیست که شومر بتواند دمکرات‌ها را به جلوگیری از تصویب قانون مجوز دفاع ملی متقاعد کند. برخی دمکرات‌ها ممکن است نخواهند علیه قانون یادشده رأی بدهند. چون این قانون معمولا از حمایت گسترده فراحزبی برخوردار است و امسال شامل افزایش حقوق سربازان می‌شود.

اصلاحیه مربوط به ایران توسط مارک اودال، سناتور دمکرات، تهیه شده و چند دمکرات به همراه دو سناتور جمهوریخواه راند پل و مایک لی- از آن حمایت کردند. این اصلاحیه، تخصیص اعتبارات مندرج در قانون مجوز دفاعی ملی به انجام حملات نظامی را ممنوع می‌کند. مک کانل گفته او با طرح اودال قویا مخالفت خواهد کرد. چرا که به ادعای مک کانل، این اصلاحیه، دستان فرماندهان نظامی آمریکا را می‌بندد و اهرم دیپلماتیک این کشور را تضعیف می‌کند.

مک کانل افزود تقریبا همه روسای جمهور بدون اجازه قبلی از کنگره، به طور محدود از نیروی نظامی علیه دشمنان آمریکا استفاده کرده‌اند و هیچکس هم خواستار عملیات نظامی بزرگ علیه ایران نیست. این سناتور، با آگاهی از اینکه تصویب اصلاحیه اودال بعید است، گفته او با رأی گیری درباره آن مخالف نیست.

در رابطه با لغو قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی، نیز دمکرات‌ها قدرت محدودی برای تاثیرگذاری بر سیاست کاخ سفید در برابر ایران دارند. چرا که دولت آمریکا ممکن است با ادعای اینکه در پاسخ به اقدامات ایران به این کشور حمله کرده است، کنگره را دور بزند. اگر کاخ سفید ادعا کند که اقدامش علیه ایران ماهیت دفاعی دارد، ممکن است دمکرات‌ها نتوانند به طور جدی با کاخ سفید مخالفت کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو، تاریخ انتشار 7تیر 98، کد خبر: 403965، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
0
0
اینا همه اش بازیه جرات نداره حمله کنه بگن کنگره نمیذاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین