پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
یک سایت تحلیلی - خبری که از وفاداران به حزب توده منتشر می شود این پرسش را تیتر یک خبر کو چک خود کرده و تاکید کرده است " هیچ کشور و حکومتی به اندازه روسیه از نقشه های امریکا (جز خود امریکائی ها) با خبر نیست و آنجا که در زمینه ای ابراز نگرانی می کند حتما این ابراز نگرانی همراه با اطلاعاتی است که نه آن را فاش می کند و نه منابع آن را ذکر می کند و اگرهم به جزئیاتی اشاره کنند آنها را زیر گوش نزدیک ترین متحدان خود مانند چین زمزمه می کند".
شعارسال: این پرسش ازخبرکوچک منتشر شده در خبرگزاری اسپوتنیک سرچشمه گرفته است . به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که شرایط در خلیج فارس به نقطه خطرناکی رسیده است که ممکن است منجر به درگیری های نظامی گسترده ای شود.لاوروف در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای "بریکس" گفت: "اقدامات ضد ایرانی منجر به افزایش شدید تنش در منطقه خلیج فارس شده است. روند اتفاقات به نقطه خطرناکی رسیده ، که ممکن است منجر به درگیری نظامی گسترده شود. به هیچ وجه نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد." لابد براساس تحلیل لاوروف بوده که وزیران امور خارجه کشورهای بریکس از وضعیت خلیج فارس ابراز نگرانی کردند.به گزارش اسپوتنیک، وزاری امورخارجه کشورهای بریکس پس از نشست این گروه در ریودوژانیرو با انتشار بیانیه ای مشترک نسبت به وضعیت خلیج فارس و افزایش تنش ها ابراز نگرانی کرده و خواستار حل و فصل صلح آمیز تنش ها بوجود آمده، شدند. تنش ها در خلیج فارس و مناطق اطراف آن طی ماه های اخیر روبه وخامت گذاشته است. در اواسط ماه ژوئن در دریای عمان دو نفتکش Front Altair و Kokuka Courageousمورد حمله قرار گرفتند.

آمادگی آلمان برای اعزام نیرو به تنگه هرمز

هایکو ماس وزیرخارجه آلمان در واکنش به درخواست بریتانیا برای تشکیل نیروی مشترک حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز اعلام کرد که نیروهای کشورش در این طرح مشارکت خواهند داشت.آلمان در شرایطی برای حفظ امنیت کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز اعلام آمادگی کرده که فرانسه و چند کشور دیگر اروپا نیز همچنان سرگرم بررسی این امکان هستند.در نشست ویژه کمیسیون روابط خارجی مجلس فدرال آلمان، هایکو ماس وزیر امور خارجه گفت: "ما می خواهیم در تنگه هرمز حضور داشته باشیم. دولت در هر حال طرح ماموریت ارتش را برای تصمیم گیری در اختیار مجلس خواهد گذاشت".پیش از این مشخص نبود که آیا آلمان در حفظ امنیت تنگه هرمز مشارکت خواهد کرد یا خیر. اما به گزارش رسانه‌های آلمانی، سخنان هایکو ماس نشانه قطعیت تصمیم دولت است.اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس فدرال آلمان، ضمن تایید آنچه رسانه‌ها از قول هایکو ماس منتشر کردند، گفته‌اند که هنوز روشن نیست آیا آلمان تنها کشتی‌های جنگی و ردیابی خود را به تنگه هرمز خواهد فرستاد یا هواپیماهای شناسائی خود را نیز در این ماموریت سهیم خواهد کرد. به گزارش رسانه‌های آلمانی، در حال حاضر صحبت بیشتر بر سر مشارکت آلمان در عملیات شناسائی است. این عملیات می تواند هم به وسیله هواپیماهای آواکس انجام شود و هم به وسیله کشتی‌ها در آب.هفته نامه فوکوس آلمان به نقل از منابع نزدیک به دولت نوشت: "برلین با این اقدام می خواهد نسبت به درخواست بریتانیا واکنش مثبت نشان بدهد. آلمان نگران آن است که ایران تنگه هرمز را به روی نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌های اروپا ببندد".

ترامپ و جانسون و خلیج فارس

دونالد ترامپ و نخست‌وزیر جدید بریتانیا، تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن تبریک به بوریس جانسون، با او در مورد ایران، تنش‌های اخیر بر سر نفتکش‌ها و مسائل دیگر تبادل نظر کرده‌است.بنا بر بیانیه منتشرشده از سوی لندن رهبران دو کشور در مورد تنش‌های اخیر بر سر نفتکش‌های ایران و بریتانیا، و لزوم همکاری بین لندن و واشینگتن بر سر این موضوع تبادل نظر کرده‌اند. بریتانیا خواستار تشکیل ائتلافی دریایی برای حفاظت از شناورها و عبور و مرور آن‌ها در خلیج فارس و دریای عمان شده‌است.از مسائل دیگر بین جمهوری اسلامی و بریتانیا، موضوع توافق اتمی یا «برجام» است. لندن، برخلاف واشینگتن در توافق صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما باقی مانده‌است. هرچند به‌تازگی یک نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا این احتمال را مطرح کرده که دولت بوریس جانسون همانند ترامپ از برجام خارج شود.

دانمارک هم

دولت دانمارک روز جمعه از پیشنهاد بریتانیا برای تشکیل ناوگانی به رهبری اتحادیه اروپا با هدف تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز استقبال کرد پیه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد کشورش سهیم شدن احتمالی در چنین طرحی را «با نگاهی مثبت» بررسی می‌کند.ترین برامسن، وزیر دفاع دانمارک، نیز با تأکید بر «قدرتمندی و توانایی» نیروی دریایی این کشور گفت که این نیرو قادر است که «به صورت فعال و کارآمد» به چنین طرحی بپیوندد.دانمارک یکی از بزرگ‌ترین صنایع دریانوردی در جهان را دارد و بزرگ‌ترین شرکت دریانوردی جهان، مولر-مرسک، دانمارکی است.پیشنهاد تشکیل ناوگانی به رهبری اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت ناوبری در تنگه هرمز را هفته گذشته جرمی هانت، وزیر خارجه وقت بریتانیا، و در واکنش به توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران و در پی حملات متعدد به نفتکش‌ها در منطقه اعلام کرد.تاکنون فرانسه، ایتالیا و دانمارک پشتیبانی اولیه خود را از این طرح اعلام کرده‌اند و آلمان نیز گفته است هنوز برای تصمیم‌گیری در این باره زود است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 ، کدخبر: 453821 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین