پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
نمایندگان بخش خصوصی فعال در سه حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به بهانه طرح تبدیل «سازمان» میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به «وزارتخانه»، نارسایی‌های موجود در هر کدام از این حوزه‌ها را به همراه خواسته‌های اصلاحی اعلام کردند. ۵ نفر از مجموعه مدیران از انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با صنایع‌دستی و گردشگری به همراه یک مسوول پیشین در این حوزه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اعلام نظر موافق یا مخالف، درباره تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه، معتقدند مصوبه مجلس در صورت تایید نهایی توسط شورای‌نگهبان نباید صرفا به «تغییر ظاهری» ساختار سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در امور صنایع‌دستی و گردشگری، ختم شود بلکه باید از این فرصت برای رفع ایرادات زیرپوستی در این بخش استفاده کرد.

شعار سال: بی‌استفاده ماندن پتانسیل دو منظوره صنایع‌دستی، خلأ برنامه‌ریزی بلندمدت ناشی از ناپایداری مدیریتی، تسلط دولت بر فعالیت‌های حوزه‌های زیرمجموعه به این معنا که از ظرفیت بخش خصوصی آن طوری که باید استفاده نمی‌شود؛ سه ایراد وضع موجود است. در حال‌حاضر که این طرح مصوب شده و شورای نگهبان نیز اصلاحیه‌های مدنظر را اعلام کرده است باید بر رفع این ایرادات و در عین حال به تقویت جذب گردشگر خارجی برای جبران کاهش درآمدهای نفتی در وضع موجود اقدام کرد. محمدرضا حریری؛ رئیس اتحادیه صنایع‌دستی درباره این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» گفت: می‌توان از پتانسیل‌های صنایع‌دستی به منظور افزایش جذب گردشگر و اشتغال‌زایی استفاده کنیم و چندان اهمیتی ندارد که نام تشکل چه چیزی باشد بلکه باید با استفاده از ابزار مناسب شرایط مناسبی را برای صنایع‌دستی ایجاد کنند.

محسن امامی؛ معاون پیشین گردشگری نیز در همین راستا به «دنیای‌اقتصاد» گفت: به‌نظر می‌رسد به علت اینکه معاونت رئیس‌جمهوری قدرت بیشتری نسبت به وزیر دارد می‌تواند از بیشتر پتانسیل‌ها در حوزه گردشگری استفاده کند در صورتی که وزارتخانه محدودتر و دارای قدرت کمتری است؛ بنابراین بهتر است سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل نشود. محمدحسین یزدانی؛ رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با تبدیل شدن یک سازمان به وزارتخانه وزیر می‌تواند برنامه‌ریزی‌های بلند‌مدتی داشته و آنها را در زمان‌های بلند‌مدت اجرایی کند در واقع وزارتخانه شدن با ناپایداری مدیریتی می‌تواند مقابله کند. حسین بختیاری؛ رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان صنایع‌دستی کشور به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ساختار صنایع‌دستی در یکی دو دهه اخیر با توجه به تغییر و تحول‌هایی که رخ داده چالش‌های شدیدی را تجربه کرده و آسیب‌پذیرتر شده است.

به علت نوپا بودن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این نهاد نتوانسته اعتبارات و امکانات مورد‌نیاز حوزه صنایع‌دستی را تامین کند و همچنین با روندی که در پیش گرفته و ساختار ناکارآمدی که دارد باید برخی از فعالیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند. شاهرخ صبوری عضو هیات‌مدیره انجمن گردشگری سلامت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تغییر سازمان به وزارتخانه امری بجا و ضروری است زیرا در حال‌حاضر که در تحریم قرار داریم ظرفیت‌های موجود در این بخش می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفت در شرایط فعلی محسوب شود تا علاوه بر رونق اقتصادی، ارزآوری کشور را نیز افزایش دهیم. علی رحیم‌پور؛ عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران درباره این موضوع به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با وجود اینکه رئیس سازمان، معاون رئیس‌جمهور است اما نتوانسته به خوبی ارگان‌های خصوصی در این بخش عمل کند و با روندی که در پیش گرفته وضعیت هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی ضعیف‌تر شده است و علاوه بر آن در حوره تسهیلات نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده و به علت عدم پاسخگویی سازمان به سوالات ترجیح می‌دهم که این سازمان به وزارتخانه تبدیل و پاسخگو پرسش‌ها باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار6 مرداد 98، کد خبر: 3553155، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین