پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
رئیس جامعه گردشگری الکترونیک به این نکته اشاره کردکه در حال حاضر تجارب خوبی در زمینه گردشگری زیبایی به دست آورده‌ایم و باتوجه به ظرفیت موجود در ایران می‌توان به خوبی از آن بهره برد: «ما درصدد هستیم با همکاری فعالان گردشگری سلامت و تندرستی مالزی تجربیات بین‌المللی آنها را کسب کرده و موفقیت‌ مالزی در این حوزه را در کشور خودمان مورد استفاده قرار دهیم که این امر مستلزم ساماندهی در حوزه درمان و توریسم کشورمان است.»

شعارسال: ایران باوجود آنکه از جمله کشورهای شناخته شده در زمینه گردشگری سلامت به خصوص جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شود، اما به دلیل ضعف‌هایی مانند «نداشتن ضمانت بین‌المللی در بخش گردشگری سلامت»، «مورد تایید نبودن مراکز درمانی از سوی بیمه‌های بین‌المللی» و «ضعف در تبلیغات و معرفی کشور به جهان در این حوزه» نتوانسته جایگاه لازم را در مجامع بین‌المللی به دست آورد. این اتفاق درحالی ایران را در بخش گردشگری سلامت به عقب رانده که مالزی پیشتازانه در بخش گردشگری سلامت و همین‌طور زیبایی در تلاش است تا کشور خود را با این عنوان به گردشگران جهانی معرفی کند؛ موضوعی که البته می‌تواند با همکاری متقابل میان ایران و مالزی به یک فرصت تبدیل شود تا ایران از تجریبات این کشور برای توسعه گردشگری سلامت و زیبایی خود بهره ببرد. حالا این اشتراک‌گذاری تجارب با استقبال مالزی همراه شده و روز گذشته در نشست معرفی برند ۲۰۱۹ مالزی در راستای توسعه گردشگری زیبایی و تندرستی تفاهم‌نامه‌ای بین قائم مقام وزیر گردشگری، فرهنگ و هنر مالزی با یکی از هلدینگ‌های گردشگری ایران در سفارت مالزی به امضا رسید.

تجربه موفق مالزی

مالزی از جمله کشورهای گردشگرپذیری است که در سال ۲۰۱۸ نیز به‌عنوان هفتمین مقصد گردشگری در جهان معرفی شد؛ کشوری که سال گذشته بیش از ۲۵ میلیون گردشگر را جذب کرده و حالا درصدد آن است با شعاری جدید در راستای گردشگری زیبایی، بالغ بر ۶ میلیون نفر گردشگر را در راستای این بازار به‌خصوص به کشور خود جذب کند. برای این موضوع نیز دولت، وزارت گردشگری و وزارت بهداشت و درمان این کشور حمایت‌های لازم را انجام داده؛ از جمله این حمایت‌ها غربالگری و انتخاب هزار مرکز ارائه سرویس و خدمات زیبایی از بین بیش از ۲۶ هزار مرکز درمانی است؛ هزار مرکزی که مورد تایید و حمایت و زیر نظر دولت قرار گرفته‌اند.

پروفسور دانگ وانگ‌کنگ، نماینده دولت مالزی در پروژه ملی گردشگری تندرستی و زیبایی باتوجه به شعار سال ۲۰۱۹ مالزی به منظور جذب گردشگر زیبایی در نشست روز گذشته گفت: «آمارها نشان می‌دهد مالزی از جمله کشورهای برتر در زمینه جذب گردشگر زیبایی است؛ به‌طوری که هر سال حدود ۵/ ۲ میلیون گردشگر با هدف استفاده از خدمات زیبایی مالزی به این کشور وارد می‌شود.» او با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ می‌شود برای سال ۲۰۱۹ این ۵/ ۲ میلیون به ۶ میلیون گردشگر زیبایی افزایش یابد، ادامه داد: «گردشگری زیبایی به‌عنوان یک پروژه دولتی وارد عمل شده تا برای گردشگر زیبایی این اطمینان را به وجود آورد که آنچه با عنوان خدمات به او ارائه می‌شود از سوی دولت مهر تایید خورده و در صورت بروز مشکل مورد حمایت دولت مالزی قرار خواهد گرفت

او با اشاره به توافق با آژانس‌های ایرانی در زمینه جذب گردشگر زیبایی گفت: «در حال حاضر در تلاش هستیم تا با آژانس‌های ایرانی توافق ‌کنیم توریست زیبایی از ایران به مالزی بفرستند و در عوض مالزی نیز تجریبات خود را در این زمینه در اختیار ایران قرار خواهد داد؛ چون معتقدیم گردشگری زیبایی تنها برای یک کشور نیست بلکه جهانی بوده و می‌خواهیم این مدل در کشورهای دیگر اجرا شود. گردشگری زیبایی در واقع صنعت جدیدی در کل دنیاست.» نماینده دولت مالزی در پروژه ملی گردشگری تندرستی و زیبایی بر این نکته تاکید دارد که لازم است چنین پروژه‌ای بتواند در ایران نیز اجرا شود: «گردشگری زیبایی که از مالزی شروع شده است قرار نیست در همین کشور خلاصه شود؛ بلکه هدف گردشگری زیبایی یک هدف جهانی خواهد بود و تلاش‌مان بر این است تا آن را به سایر کشورهای دنیا از جمله ایران نیز بسط دهیم.

لازم است تجربیات خود را در اختیار ایران نیز قرار دهیم تا آنها نیز بتوانند خدمات زیبایی خود را به بهترین شکل معرفی و به گردشگران سلامت و زیبایی خود ارائه دهند.» وانگ‌کنگ در قالب پیشنهادهایی به ایران برای ارتقای گردشگری سلامت خود اضافه کرد: «وقتی کسی برای دریافت خدمات تندرستی وارد مالزی می‌شود، به دلیل وجود برند بین‌المللی، گردشگر با اطمینان کامل خدمات خود را دریافت می‌کند. بنابراین ایران نیز باید به سمت برندسازی بین‌المللی پیش برود و خدمات خود را نیز در این قالب تضمین دهد.» اما توسعه گردشگری زیبایی در مالزی باتوجه به حمایت دولت و ورود وزارتخانه‌های مرتبط با تبلیغات وسیعی از جمله تبلیغات بیلبوردی، فرودگاهی، تیزرهای تلویزیونی، رسانه‌های خبری داخلی و خارجی و... آغاز شده است؛ تبلیغاتی که وزارت گردشگری به‌صورت ۱۰۰ درصد آن را مورد حمایت خود قرار داده تا بتواند از این طریق اعتماد گردشگر زیبایی را به سمت خود جلب کند.

ایران نیز در راستای توسعه گردشگری سلامت خود با بخش خصوصی وارد عمل شده تا از این طریق تجربیات لازم را به دست آورد؛ اتفاقی که البته به نظر می‌رسد حمایت‌های دولتی و بودجه مناسبی را می‌طلبد. با وجود این حسن انصاری، مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های گردشگری ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی که اولین گام را در زمینه همکاری با کشور مالزی برداشته، در این نشست گفت: «برای آشنایی بیشتر در زمینه ظرفیت‌های گردشگری زیبایی نشست‌های بسیاری با وزارت گردشگری مالزی گذاشته شد. بر اساس مذاکرات صورت گرفته، قرار بر این شد ایران در ازای فرستادن گردشگر زیبایی به مالزی، تجریبات و داشته‌های مالزی را در این زمینه کسب کند و ما آن را به‌صورت ایرانیزه شده در اختیار گردشگران سلامت و زیبایی قرار دهیم.» انصاری بر این عقیده است که اگر تاکنون مراکز ارائه خدمات زیبایی در ایران نتوانسته‌اند خود را در سطح جهان معرفی کنند، دلیلش به این موضوع برمی‌گردد که این مراکز مدرک بین‌المللی ندارند و بیمه‌های دنیا مراکز زیبایی ایران را نمی‌پذیرند. بنابراین نتوانسته‌ایم در زمینه گردشگری سلامت و زیبایی موفق عمل کنیم.

رئیس جامعه گردشگری الکترونیک به این نکته اشاره کردکه در حال حاضر تجارب خوبی در زمینه گردشگری زیبایی به دست آورده‌ایم و باتوجه به ظرفیت موجود در ایران می‌توان به خوبی از آن بهره برد: «ما درصدد هستیم با همکاری فعالان گردشگری سلامت و تندرستی مالزی تجربیات بین‌المللی آنها را کسب کرده و موفقیت‌ مالزی در این حوزه را در کشور خودمان مورد استفاده قرار دهیم که این امر مستلزم ساماندهی در حوزه درمان و توریسم کشورمان است.» با این همه به گفته وی، لازم است وزارت بهداشت و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با هماهنگی بیشتر و ارتقای نظارت‌ها بتوانند با ایجاد برندهای بین‌المللی در حوزه گردشگری سلامت هر چه بیشتر خدمات درمانی کشورمان را به دنیا معرفی کنند.

اهمیت حمایت دولتی

حالا ایرانیزه کردن طرح گردشگری زیبایی مالزی از جمله اهداف بلندمدتی است که فعالان گردشگری به دنبال آن هستند؛ بهره‌مندی از تجربیاتی که می‌تواند ایران را در حوزه گردشگری سلامت و زیبایی به جهان معرفی کند. امیر اصلان‌زاده، مدیر بخش خاورمیانه برند گردشگری زیبایی مالزی نیز در همین راستا و طی نشست مذکور گفت: «همکاری با مالزی به این منظور است تا تبادل گردشگر صورت گیرد. مالزی برای گسترش بازار گردشگری زیبایی‌اش بازار هدف‌هایی در نظر گرفته که از جمله خاورمیانه، کشورهای آسیای شرقی، چین و... است و بعد از آن کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار می‌گیرند.» او به این نکته تاکید کرد که چنین پروژه گسترده‌ای در مالزی امکان تحقق نداشت؛ مگر با همکاری دولت: «امروز مالزی با ایجاد هلدینگ‌های معتبر بین‌المللی حوزه سلامت و تندرستی درصدد دستیابی به بازار خاورمیانه است. همان‌طور که در بازار چین نیز فعالیت می‌کند و این موفقیت مدیون همکاری دو جانبه وزارت بهداشت و گردشگری آنها است

این فعال حوزه گردشگری ادامه داد: «گردش مالی حوزه گردشگری سلامت در ایران بالغ بر ۷ میلیارد دلار است؛ اما ما نتوانستیم به دلیل نابسامانی‌هایی که وجود دارد از این گردش مالی بهره‌مند شویم. ولی مالزی برای سال ۲۰۱۹ برای رسیدن به این مهم، هدف‌گذاری کرده است.» آنچه باعث شده کشورهایی مانند مالزی، ترکیه، گرجستان و... در زمینه جذب گردشگر پیشرفت‌های چشمگیری کنند حمایت‌های دولتی، تبلیغات و بازاریابی صحیح، ارائه تسهیلات و خدمات به بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذار خصوصی و... بوده؛ اتفاقی که همچنان در ایران رخ نمی‌دهد. کشوری که با داشتن پزشکان و متخصصان حاذق در زمینه درمان و زیبایی نتوانسته به خوبی گردشگر سلامت جذب کند. حالا تجربه مالزی شاید فرصت بهتری را برای الگوبرداری مناسب در اختیار دولتی‌ها و خصوصی‌ها قرار دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 10دی1397 ، کدخبر: 3480640: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
گردشگری فضای خوبی برای سرمایه گذاری میتونه داشته باشه و کاش بیش از پیش بهش پرداخته شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین