پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۶۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
اگر چه قدمت پزشکی و طب سنتی در ایران به بیش از چندین هزار سال می‌رسد اما توریسم درمانی یا گردشگری سلامت تاریخچه کوتاهی در کشورمان دارد. در واقع اولین بار در سال 82 از سوی وزارت بهداشت این نوع از گردشگری مورد توجه قرار گرفت و در سال‌های بعد نیز با ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی، توریسم درمانی هم به‌صورت مستقل مطرح شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت. طی این سال‌ها مسئولان این حوزه تلاش‌های زیادی داشته‌اند تا بتوانند ایران را به یکی از مقاصد توریسم درمانی تبدیل کرده و با پیوند میان دو حوزه پر درآمد سفر و پزشکی علاوه بر جذب درآمد، زمینه توسعه استان‌هایی که قابلیت‌های طبیعی جذب گردشگر سلامت را دارند نیز مهیا کنند.

شعار سال: توسعه گردشگری سلامت در کردستان که یکی از استان‌های مرزی ایران است، به علت همجواری با کشور عراق و همچنین رونق زیرساخت‌های پزشکی، در دستور کار قرار گرفته و مسئولان استان همواره تلاش کرده‌اند از این طریق زمینه رشد بخش‌های مختلف استان را مهیا کنند.

آغاز مطالعات جامع بخش گردشگری سلامت در کردستان
«حمید اسکندری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در این زمینه اظهار داشت: کردستان با داشتن 227 کیلومتر مرز با کشور عراق و همچنین سه شهرستان مرزی بانه، مریوان و سروآباد از قابلیت مناسبی برای گسترش توریسم درمانی برخوردار است. ظرفیت‌های متناسب این استان در حوزه پزشکی در کنار ظرفیت‌های طبیعی توانسته شرایطی را فراهم کند تا سالانه گردشگران زیادی از کشورهای دیگر بخصوص عراق برای انجام کارهای پزشکی خود به این استان سفر کنند. از این‌رو مطالعات جامع در این زمینه آغاز شده و در نظر داریم این بخش را توسعه دهیم.
اسکندری ادامه داد: هم زبان بودن کردستان با شمال عراق در کنار خدمات درمانی ارزان قیمت و همچنین وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته توانسته گردشگران بی‌شماری را برای انجام کارهای درمانی راهی این استان کند.

صدور مجوز اولین دفتر خدمات مسافرتی در زمینه گردشگری سلامت
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان افزود: علاوه بر ظرفیت‌های ذکر شده، شرایط جغرافیایی استان و وجود انواع گونه‌های گیاهان دارویی زمینه را برای توسعه این بخش مهیا کرده و ضروری است مطالعات جامع درباره گردشگری سلامت انجام شود. در نظر داریم با حمایت از بخش خصوصی زمینه ورود سرمایه گذاران فعال به این حوزه را فراهم کنیم. در این خصوص مجوز اولین دفتر خدمات مسافرتی در زمینه گردشگری سلامت صادر شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال گردشگران برای استفاده از خدمات درمانی تاکنون بیمارستان‌های بعثت، توحید و تأمین اجتماعی سنندج و بیمارستان فجر مریوان موفق به دریافت مجوز پذیرش بیماران بین‌الملل (IPD) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده و اجازه سرویس دهی و خدمات‌رسانی به اتباع خارجی را دارند.
وی با اشاره به نزدیکی ویژگی‌های فرهنگی ساکنان دو کشور ادامه داد: در این مراکز علاوه بر وجود امکانات مناسب برای درمان بیماران از جمله وجود پزشکان متخصص، اتاق عمل‌های مجهز و داروخانه، اقامتگاه‌های همراهان بیمار نیز دایر شده تا مراجعه‌کنندگان بدون دغدغه به درمان بپردازند. در صورت افزایش شمار گردشگران این حوزه در نظر داریم با ایجاد هتل آپارتمان در استان به اتباع خارجی عراق که برای درمان وارد کردستان می‌شوند خدمات مناسب‌تری ارائه دهیم.

سهولت دسترسی گردشگران عراقی به کردستان
وی سهولت دسترسی گردشگران به استان را از دیگر مزیت‌ها دانست و افزود: شهروندان عراقی بخصوص ساکنان شمال این کشور می‌توانند از طریق پایانه‌های مرزی «سیرانبند» بانه و «باشماق» مریوان به سهولت وارد استان شوند از این‌رو ضروری است به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بیش از پیش توجه شود.
اسکندری بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی را از دیگر راهکارهای توسعه گردشگری سلامت دانست و افزود: چشمه‌های آب معدنی «باباگرگر» و«ینسار» قروه، «کانی» روستای گواز سروآباد، «سراب»، «خاورآباد» و «قم چقای» بیجار از جمله جاذبه‌های طبیعی استان کردستان است که می‌تواند در حوزه گردشگری سلامت مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا میراث فرهنگی آمادگی دارد از حضور سرمایه‌گذاران حمایت کند.

پذیرش بیماران عراقی در بیمارستان‌های کردستان
«سیامک واحدی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این زمینه اظهار داشت: در راستای اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به ظرفیت‌های موجود در کردستان، پذیرش بیماران عراقی در قالب طرح توسعه گردشگری سلامت در اغلب بیمارستان‌های استان انجام می‌گیرد.

زمینه پذیرش دانشجویان خارجی در استان وجود دارد
وی مسیر توسعه گردشگری سلامت در استان را نیازمند همراهی بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: در نقشه درمان استان توسعه بخش خصوصی نیز لحاظ شده است و در نظر داریم سهم بخش خصوصی را افزایش دهیم. همچنین در نظر داریم با ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی مطابق با استانداردهای جهانی زمینه ایجاد پذیرش دانشجویان خارجی در مراکز آموزش پزشکی کردستان را فراهم کنیم.
واحدی افزود: گردشگری سلامت با هدف توسعه مبادلات بازرگانی در حوزه سلامت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه صادرات، کسب درآمد ارزی، تبادل و انتقال دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته صورت می‌پذیرد و به همین دلیل کردستان می‌تواند به بهترین شکل ممکن از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 13 آذر 97، شماره: 6939



اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
0
0
اولویت با کشور خودمان است ظرفیت درمانی را برای بیماران خودمون استفاده کنیم بعد به مشکلات بقیه برسیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین