پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۹۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
محدودیت گردشگران خارجی زمان حضور در ایران برای استفاده از کارت‌های اعتباری از جمله مهم‌ترین چالش‌هایی است که گردشگران ورودی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و ایران نیز به همین دلیل برای جذب گردشگر با مشکلات بسیاری روبه‌روست.

شعار سال: وجود تحریم‌ها و نداشتن ارتباطات بین‌المللی بانکی با سایر کشورهای دنیا موجب شده گردشگران ورودی نتوانند بدون آنکه با خود ارز نقدی به همراه داشته باشند، به ایران بیایند. چنین اتفاقی نیز تبعات خاص خود را از جمله سرقت، گم شدن و همچنین دشواری جابه‌جایی پول نقد به همراه دارد؛ مساله‌ای که می‌تواند حتی امنیت سفر این دسته از گردشگران را با مشکل روبه‌رو کند.

در این میان، کارشناسان حوزه گردشگری به دنبال راهکار و جایگزینی مناسب برای حل این مساله هستند تا گردشگران ورودی با موانعی این‌چنینی در سفر به ایران مواجه نشوند. یکی از راه‌های جایگزینی که فعالان گردشگری بر آن تاکید دارند استفاده از ظرفیت ارزهای دیجیتالی است؛ ارزهای دیجیتالی که اتفاقا تجربه‌های کشورهای گوناگون نشان می‌دهد استفاده از آن موفقیت‌آمیز بوده. بر همین اساس هم سایر کشورها انگیزه پیدا کرده‌اند تا با ارز دیجیتالی، بخشی از فعالیت‌های اقتصادی خود از جمله گردشگری را انجام دهند؛ فرآیندی که کمک می‌کند تا معضلات مربوط به جابه‌جایی پول نقد توسط گردشگران نیز از بین برود و محدودیت‌هایی که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی شکل گرفته در حوزه گردشگری به‌حداقل برسد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارز دیجیتالی این امکان را فراهم می‌کند تا در صورت فراگیر شدن استفاده از آن در صنعت گردشگری کشور، معضلات گفته شده برطرف شود.

تجربه‌ موفق کشورها

اما در حال‌حاضر برخی از کشورها با به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتالی در این حوزه وارد شده‌ و فعالیت‌های مستمر و موفقی دارند. از جمله این کشورها ژاپن، تایوان، هاوایی و... هستند که خدمات گردشگری خود را با دریافت ارز دیجیتالی نیز ارائه می‌دهند؛ اتفاقی که در توسعه اقتصادی آنها به‌ویژه بخش گردشگری نیز بسیار اثرگذار بوده است و به باور کارشناسان، ایران نیز با به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتالی می‌تواند بخشی از مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های مالی با آن روبه‌روست، برطرف کند. متخصصان این حوزه بر این باورند که از ارز رمزنگاری‌شده می‌توان به‌عنوان منبع اصلی پرداخت و تسهیل روابط مالی در صنعت گردشگری استفاده کرد. حتی می‌توان گفت با شرایط و ویژگی‌هایی که ارز دیجیتال دارد، استفاده از آن بعضا از پول نقد و کارت‌های اعتباری هم مفیدتر است و این موضوع امنیت قابل‌توجهی را برای کاربران ارزهای دیجیتالی به دنبال دارد.

در همین حال، تجارب جهانی نشان می‌دهد از جمله مزیت‌های استفاده از ارز دیجیتالی رهایی از سیطره ارزهای رایج بین‌المللی از قبیل دلار و یورو و حذف آنها از معاملات در بازار گردشگری، تسهیل نقل و انتقال پول و ارز در داخل و خارج کشور و رفع واسطه‌گری و موانع و محدودیت‌های موجود، خنثی کردن تحریم‌ها و محدودیت‌های سیاسی، عدم وابستگی به سوئیفت در نقل و انتقالات بین‌المللی، رفع التهابات بازار مالی ناشی از نوسانات ارزهای خارجی در صنعت گردشگری، کاهش هزینه تولید و نقل و انتقال پول و ارز، ساده‌سازی و هوشمندسازی سفر و کاهش هزینه‌های گردشگران است.

در انتظار تایید دولت

همه اینها درحالی است که در جلسه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی دی‌ماه سال گذشته، به‌کارگیری ابزار بیت‌کوین (Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در تمامی مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. حوزه نظارت بانک مرکزی نیز با توجیه پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به‌کارگیری ارزهای مجازی را به بانک‌ها ابلاغ کرد. روابط‌عمومی بانک مرکزی به‌عنوان اعلام‌کننده مصوبه شورای‌عالی مبارزه با پولشویی اعلام کرد تمام شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و موسسات اعتباری و صرافی‌ها باید از انجام هرگونه خرید و فروش ارزهای مذکور یا انجام هرگونه اقدامی که به تسهیل یا ترویج ارزهای یاد‌شده بینجامد، به‌طور جدی اجتناب کنند. در عین حال، اردیبهشت ماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این بخشنامه بانک مرکزی گفته بود: «مصوبه بانک مرکزی به‌عنوان سیاستگذار اصلی پول و مالی کشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین که به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع کرده است، به معنای ممنوعیت و یا محدودیت به‌کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست.» همچنین او در میان صحبت‌هایش به مدل آزمایشی ارز دیجیتالی ایرانی نیز اشاره کرده و گفته بود به‌زودی از آن رونمایی می‌شود.

از سوی دیگر، حسن انصاری، رئیس هیات‌مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران نیز درگفت‌وگویی که مردادماه سال‌جاری با داشت به این نکته اشاره کرده بود که طرح ارز دیجیتال گردشگری پس از بررسی و تایید معاون رئیس‌جمهور تقدیم معاون اول رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شده و مقرر شده با تشکیل کارگروه تخصصی در دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری و با حضور دستگاه‌های مرتبط و حمایت دولت، روش‌های اجرایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. برهمین اساس نیز انصاری تاکید کرده بود که به‌زودی شاهد تصمیماتی در این رابطه خواهیم بود. از مردادماه نیز سه ۳ ماه گذشته است؛ اما هنوز تصمیمی در این زمینه از سوی دولت گرفته نشده. این درحالی است که به گفته انصاری، استفاده فراگیر از ارزهای دیجیتال در آژانس‌های مسافرتی، مراکز اقامتی و پذیرایی، مراکز توریسم درمانی، تفریحی، سوغات و زیرساخت‌های گردشگری می‌تواند برای ایران فرصت‌های جدیدی پدید آورد و در گردشگری خروجی پرداخت هزینه سفر گردشگران از سوی شرکت‌های مسافرتی و گردشگران و انتقال ارز گردشگران ایرانی نیز تسهیل می‌شود.

بی‌اطلاعی فعالان گردشگری از مزایای ارز دیجیتالی

به باور کارشناسان از آنجایی که یکی از مهم‌ترین موانع زیرساختی برای جذب گردشگران خارجی به کشور، مشکلات مربوط به ارائه خدمات بین‌المللی مالی و بانکی است که نقل و انتقالات ارزی گردشگران ورودی به کشور را که عموما عادت به استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی دارند، ناممکن کرده، این مساله با کمک ارز دیجیتالی قابل حل خواهد بود؛ اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم جهت حضور ارز دیجیتالی همچنان چنین امکانی وجود ندارد.

از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که باعث‌شده تاکنون اقدامات جدی در این زمینه صورت نگیرد عدم اطلاعات کافی کسب و کارهای گردشگری و پیگیری آنها در این‌خصوص است. متاسفانه بسیاری از فعالان گردشگری نسبت به فرآیند ارز دیجیتالی، مزایا و... بی‌اطلاع هستند؛ درنتیجه به آن ورود نکرده و حتی ورود به آن را به منزله ریسک و از دست دادن سرمایه خود می‌دانند. در صورتی که کسب اطلاعات لازم و دانستن لزوم ارز دیجیتالی برای توسعه صنعت گردشگری در بخش بین‌المللی کمک خواهد کرد تا میزان مطالبات فعالان گردشگری افزایش یابد. دراین صورت است که دولت نیز به این نتیجه خواهد رسید که هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع ورود کرده و ارز دیجیتالی را در بخش اقتصادی کشور وارد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 27 آبان 97، شماره: 3464831


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
0
0
س.ح75
ارز دیجیتال هنوز در خیلی از کشور ها رایج نشده چون همه نگران از دست رفتن سرمایشون هستند از ترس هک شدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین