پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
ژاپنی‌ها پس از سال‌ها بار دیگر تصمیم به حضور در ایران گرفته‌اند؛ این بار نه با صادرات خودروها و لوازم صوتی و تصویری، که با راه‌اندازی کریدور گردشگری تهران‌– توکیو. در این مسیر اما ایران نیز بی‌وقفه در تلاش است تا 10هزار گردشگر ورودی به ایران از ژاپن را سالانه به 100هزار گردشگر از توکیو برساند و بدین‌ترتیب کریدور گردشگری ایران – ژاپن را تقویت کند. همین هفته گذشته بود که یک گروه از طراحان تور و توراپراتورهای ژاپنی به ایران سفر کردند و به بازدید از جاذبه‌های کویری ایران پرداختند و قرار گذاشتند تبلیغات سفر به ایران در ژاپن را تقویت کنند. سفارت ایران در ژاپن و شخص سفیر نیز در راه‌اندازی کریدور گردشگری توکیو- تهران نقش جدی ایفا‌ کرده‌اند. امسال نودمین سال روابط ایران و ژاپن است و آنطور که سفیر ایران در ژاپن به همشهری گفته، نام ایران در ژاپن به‌دلیل همین سالروز برجسته شده است.

شعار سال: مرتضی رحمانی موحد که خود مدتی سکاندار معاونت گردشگری کشور بود و اکنون سفیر ایران در ژاپن است، در گفت‌وگویی که از توکیو با همشهری انجام داد، درخصوص تصمیم جدید ژاپن برای تقویت تعاملات گردشگر با ایران گفت: ژاپن زمانی که بنده در سمت معاونت گردشگری کشور حضور داشتم، در فهرست کشورهای هدف گردشگری ایران بود و دلیل این هدفگذاری نیز سابقه روابط تاریخی و شناخت و آگاهی ژاپنی‌ها از ایران و ارتباطات مردمی و همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی خوب بین 2کشور بود. او افزود: از زمانی که به‌عنوان سفیر در ژاپن ماموریت یافتم، اشتیاق به ایران و فرهنگ ایرانی را نزد مقامات ژاپنی و در فضاهای فرهنگی و مردمی و گروه‌های مختلف اجتماعی این کشور مشاهده کرده‌ام. به گفته سفیر ایران در ژاپن، علاقه به ایران در آن کشور موج می‌زند و از آنجا که ژاپنی‌ها علاقه زیادی به خاطره‌گویی دارند و خاطرات خود را به یکدیگر انتقال می‌دهند، تجربیات آنها از ایران برای دوستان و بستگانشان بسیار جذاب است و بنابراین تبلیغات غیرمستقیم ایران در ژاپن وجود دارد. مرتضی رحمانی‌موحد با اعلام اینکه در این شرایط تقویت تعاملات گردشگری 2کشور نیازمند یک کار دیپلماتیک بود، گفت: هم‌اکنون سفارت ایران در ژاپن برنامه‌ای را تحت عنوان «برنامه اقدام» برای جذب گردشگران ژاپنی به ایران طراحی کرده ‌و در نخستین گام‌ها دیدار مجموعه‌های گردشگری ایران و ژاپن در آن کشور انجام شده و بسته تورهای آشناسازی و حضور در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و تبلیغ در فضای مجازی و انتشار کلیپ‌های معرفی ایران به زبان ژاپنی در آن کشور نیز براساس تفاهم همکاری گردشگری ایران و ژاپن که دی‌ماه گذشته امضا شد، در حال انجام است. او با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده توسط سفارت کشورمان در ژاپن با هدف تقویت کریدور گردشگری ایران-ژاپن، اعلام کرد: آذرماه سال گذشته سمینار تخصصی گردشگری در مورد ایران با حضور تورگردانان ایرانی و تورگردانان و مقامات ژاپنی برگزار شد و دو طرف در مورد ظرفیت‌های گردشگری ایران و راه‌اندازی مسیر جدید گردشگری بین 2کشور مذاکره کردند.

تسهیل ویزای ورود به ایران برای ژاپنی‌ها

رحمانی موحد تسهیل در صدور ویزا برای گردشگران ژاپنی عازم ایران را از دیگر برنامه‌هایی اعلام کرد که در طرح «برنامه اقدام» گردشگری ایران و ژاپن انجام شده و گفت: براساس این برنامه، ژاپنی‌ها می‌توانند تنها با ثبت‌نام در سایت evisa بدون مراجعه به سفارت ایران در ژاپن فقط با پرینت دریافت ویزا و بدون درج مهر در پاسپورت خود به ایران سفر کنند. سفیر ایران در ژاپن کاهش هزینه دریافت ویزا از 35یورو به 20یورو را از دیگر اقدامات سفارت ایران برای جذب گردشگران ژاپنی به کشورمان اعلام کرد و گفت: به‌رغم این خدمات هنوز زیرساخت‌های گردشگری ایران برای گردشگران ژاپنی مشکل دارد و پرواز مستقیم وجود ندارد. با این حال، در مذاکره با خطوط هواپیمایی ترکیه و قطر، خدمات‌دهی به گردشگران ژاپنی عازم ایران انجام می‌شود که البته این پرواز با یک یا دو توقف صورت می‌گیرد. رحمانی‌موحد تأکید کرد: اگر پرواز مستقیم تهران- توکیو برقرار شود، هم از جنبه تجاری و هم از جنبه گردشگری به نفع ایران است. او به برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری‌2019 در اوزاکا نیز اشاره کرد و گفت: تأکید اصلی ما حضور پرقدرت ایران در این نمایشگاه و در متراژ مناسب است.

پیش‌بینی آینده روابط گردشگری تهران-توکیو

سفیر ایران در ژاپن با خوش‌بینی به روابط گردشگری تهران- توکیو نگاه می‌کند و می‌گوید: مردم ژاپن ثروتمند و علاقه‌مند به سفر هستند و علاقه زیادی نیز به تاریخ و فرهنگ ایران دارند که با توجه به ظرفیت بالای گردشگری ایران در منطقه و جاذبه‌های فراوان گردشگری و برخورداری از امنیت در ایران، به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن اعلام می‌کنم که ظرفیت جذب گردشگران ژاپنی به ایران می‌تواند تا 100هزار گردشگر در سال افزایش یابد. او موضوعات مرتبط با نقل و انتقال پول، گشایش حساب در بانک‌های ایران، نبود راهنمایان آشنا به زبان ژاپنی و فقدان رستوران‌های ژاپنی در ایران را ازجمله موانعی اعلام کرد که گردشگران آرام و فاقد ریسک‌پذیری ژاپنی را برای سفر به ایران با تردید مواجه می‌کند.

روی ژاپن حساب می‌کنیم

حضور طراحان تور ژاپنی در ایران برای برقراری تعاملات جدی گردشگری با ایران ازجمله اتفاقات مهم حوزه گردشگری در ایران است که در اخبار مرتبط با سیل و آبگرفتگی شهرهای ایران چندان دیده نشد. ‌مسلم شجاعی، دستیار ستادی معاونت گردشگری در دفتر بازاریابی و تبلیغات می‌گوید: حدود 10هزار گردشگر ژاپنی در سال گذشته به ایران سفر کردند. او به همشهری گفت: با توجه به ظرفیت سفارت ایران در ژاپن و سفیر فعلی ایران در آن کشور که مدتی معاون گردشگری کشور بود، حساب ویژه‌ای بر بازار گردشگری ژاپن باز شده است. دستیار ستادی معاون گردشگری در دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری حتی از سفیر ایران در ژاپن خوش‌بینانه‌تر به آینده روابط گردشگری 2کشور نگاه می‌کند و می‌گوید: رقم جذب گردشگر به ایران از ژاپن حتی می‌تواند سالانه تا 300هزار گردشگر نیز افزایش بیابد. پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرایی‌شدن «برنامه اقدام» گردشگری بین ایران و ژاپن، جذب بیش از 200هزار گردشگر ژاپنی به ایران در 5سال نخست اجرای این برنامه هدفگذاری شود و اکنون با توجه به کاستی‌هایی که سفیر ایران در ژاپن در مسیر راه‌اندازی کریدور گردشگری بین 2کشور از آنها خبر داده است، باید دید آیا «برنامه اقدام» قادر به افزایش تعداد گردشگران ورودی از ژاپن به ایران خواهد بود؟

اجرای سند همکاری‌های گردشگری ایران ژاپن تا پایان بهار

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برنامه مفصل توسعه روابط گردشگری ایران و ژاپن از 5‌ماه قبل آغاز شد که برنامه کلان و هماهنگ‌شده‌ای است و به امضای سند گردشگری بین ایران و ژاپن منجر شد. معاون گردشگری‌ از آغاز برنامه مشترک گردشگری ایران و ژاپن با همکاری وزارت خارجه و سفارت ایران در ژاپن خبر داد و گفت: حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اوزاکا در ژاپن قطعی شده و مفاد برنامه توسعه گردشگری 2کشور نیز تنظیم شده و در اختیار طرف ژاپنی قرار گرفته ‌که تا پایان بهار سند همکاری‌های گردشگری 2کشور اجرایی می‌شود. بازارسازی و اکوتوریسم برای جذب گردشگران ژاپنی به ایران و تبادل کارشناس برای برپایی دوره‌های گردشگری و... در «برنامه اقدام» ایران و ژاپن نیز درنظر گرفته شده و پلان بازار گردشگری ایران در ژاپن نیز با جزئیات دقیق آماده شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 26فروردین 98، کد خبر: 52507، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین