پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۶۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸
یک اقتصاددان معتقد است: با ورود رمزارزها به حوزه گردشگری در بخش ورودی با تسهیل ورود گردشگران خارجی روبه‌رو خواهیم شد چراکه همیشه یکی از مشکلات آنها مشکل پرداخت هزینه خدمات است و باتوجه به رمزارزها، این مشکلات رفع خواهد شد.
شعارسال: این روزها در بیشتر اخبار صحبت از بیت کوین و رمز ارزها (ارزهای دیجیتال) است. ایران نیز از این اخبار مستثنی نیست و گفته می‌شود استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران به عنوان جرم شناخته نمی‌شود اما موضع کلی نهادهای قانون‌گذار درباره آن منفی است و به نظر می‌رسد که در آینده شاهد قوانین مشخصی درباره آن باشیم.

باتوجه به همه گیر شدن رمزارزها در بازار، صنعت و تجارت، گردشگری نیز با توجه به آنکه به عنوان یکی از بخش‌های صنعت معرفی می‌شود از این بازار جدا نیست و با توجه به شرایط فعلی کشور، تحریم‌های اعمال شده و مسائلی که گردشگران در انتقال پول و خرید خدمات گردشگری ایران با آن روبه‌رو هستند، شاید استفاده از رمزارزها یکی از راهکارهای برون‌رفت از تحریم‌های فعلی و توسعه گردشگری باشد. در این راستا با محمد صادق الحسینی (اقتصاددان) به گفتگو نشستیم.

او مولف کتاب "اقتصاد ایران در تنگنای توسعه" و کتاب "دانشنامه علوم ‌اقتصادی" است. او نخستین کتاب در حوزه دانشنامه‌نویسی اقتصاد در ایران را به زبان فارسی ترجمه کرده است. صادق الحسینی لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد. سپس عازم آمریکا شد و در دانشکده مکسول روابط بین‌الملل و مدیریت عمومی ‌توسعه خواند. مشاور "کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی"، مشاور ارشد اقتصادی "کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران"، مشاور اقتصادی و حسابرسی "کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران" در کارنامه فعالیت‌های او به چشم می‌خورد.

در ادامه گفتگوی ایلنا را با محمد صادق‌الحسینی می‌خوانید.

باتوجه به فراگیر شدن رمزارزها در دنیا و معطوف شدن افکار عمومی به این حوزه بخصوص بیت کوین، نظر شما درخصوص ورود رمزارزها به حوزه‌هایی مانند گردشگری چیست و چه تاثیری بخصوص در گردشگری ورودی می‌توانند داشته باشند؟

رمزارزها، پول‌ها و ارزهای جهان‌روایی هستند که در تمام دنیا توسط افرادی که به این حوزه آشنا هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعا رمزارزها در شرایطی که در تحریم به سر می‌بریم - بخصوص در حوزه پرداخت‌های خرد - می‌تواند بسیار موثر باشد.

پرداخت‌های حوزه گردشگری نیز پرداخت‌های خرد هستند که می‌توان از رمزارزها در این حوزه بهره جست. رمزارزها در حوزه گردشگری می‌توانند موثر باشند. اگر تسیهل‌کنندگان در این حوزه ورود کنند و به ارائه امکانات و خدمات به گردشگران خارجی بپردازند، قطعا شرایط تغییر خواهد کرد.

اگر گردشگران بتوانند از طریق تسهیلگران این حوزه، به مراکز خدمات‌دهی متصل شوند و بتوانند خدمات مورد نیاز خود را از طریق رمزارزها خریداری کنند، قطعا به حوزه گردشگری و توسعه کسب و کار در این حوزه کمک زیادی خواهد شد. همچنین در حوزه گردشگری ورودی با تسهیل ورود گردشگران خارجی روبه‌رو خواهیم شد چراکه همیشه یکی از مشکلات آنها مشکل پرداخت هزینه خدمات است و با توجه به رمزارزها، این مشکلات رفع خواهد شد.

آیا فعالان عرصه گردشگری در دنیا از بیت کوین یا سایر رمزارزها برای خرید و فروش خدمات گردشگری استفاده می‌کنند؟ استفاده از رمزارزها در حوزه ارائه خدمات در دنیا چگونه رقم می‌خورد؟

اطلاع دقیقی درباره اینکه در دنیا در حوزه گردشگری چگونه از رمزارزها استفاده می‌کنند، ندارم اما قطعا مورد استفاده هستند چراکه رمزارزها، جهان‌روا هستند و در کشورهایی که امکان پرداخت، با ارزهای جهان‌روا وجود دارد و قانونی است، این تبادلات ارزی انجام می‌شود.

باتوجه به شرایط فعلی ایران و چالش‌هایی که برای دریافت مسترکارت‌ها وجود دارد، آیا رمزارزها می‌توانند جایگزین مسترکارت‌ها شوند؟

مسترکارت‌ها ویژگی‌هایی دارند که از گستردگی و وجود کارت فیزیکی گرفته تا امکان نقل و انتقال و دسترسی آسان به آن‌ها را شامل می‌شود. این ویژگی‌ها شامل رمزارزها نمی‌شود. اما با توجه به تحریم‌های موجود، در کشور ما که دسترسی به خدمات بین‌المللی مانند مستر کارت‌ها، هر روز سخت‌تر می‌شود، استفاده از رمزارزها مزیت رقابتی پیدا می‌کند. با وجود آنکه دسترسی به این رمزارزها به سادگی محقق نمی‌شود اما عملا امکان آنکه گردشگران بتوانند از آنها استفاده کنند، بیشتر و ساده‌تر از مسترکارت‌هاست.

آیا استفاده از رمزارزها در حوزه گردشگری نیازمند زیرساخت خاصی است که باید در نظر گرفته شود؟

هیچ زیرساخت خاصی نیاز ندارد. زیرساخت به معنای نیاز به ساختارهای فیزیکی است. این حوزه به چنین چیزهایی نیاز ندارد. در ایران، شرکت‌هایی به عنوان تسهیل کننده فعال هستند که خدمات مرتبط با رمزارزها را ارائه می‌دهند. اگر هم در حوزه گردشگری چنین شرکت‌هایی فعال نشده باشد، کار دشواری نیست. حتا یک شخص می‌تواند در این حوزه وارد شود و کار پیچیده‌ای نیست.

رمزارز، پول الکترونیکی است که می‌توانید در موبایل خود آن را داشته باشید و هر زمان که بخواهید می‌توانید به راحتی آن را به شخص دیگری منتقل کنید. رمزارزها، شناسه و بارکد مشخصی دارند که به راحتی قابل انتقال هستند. از آنجا که فعالان حوزه گردشگری ممکن است به حوزه رمزارزها اشراف نداشته باشند، باید از افراد متخصص در این حوزه استفاده و انتقال را انجام دهند. حتا می‌توان رمزارز را تحویل گرفت و ریال را به شخص مربوطه تحویل داد.

این کار دشوار نیست و به زیرساخت خاصی نیاز ندارد. صنعت گردشگری می‌تواند از امکانات موجود برای توسعه گردشگری ورودی استفاده کند.

آیا رمزارزها می‌توانند برای حوزه گردشگری ارزش افزوده به همراه داشته باشند؟

روش پرداخت، ارزش افزوده به همراه نخواهد داشت. اما با توجه به آنکه استفاده از رمزارزها می‌تواند به نوعی خرید و فروش خدمات گردشگری را تسهیل کند، هزینه مبادلات را کاهش می‌دهد. کاهش هزینه مبادلات و تسهیل در دریافت خدمات، سبب می‌شود گردشگران بیشتری به ایران سفر کنند.

نباید فراموش کرد که ارزش رمزارزهایی مانند بیت کوین مانند دلار ممکن است افزایش یا کاهش یابد. بنابراین نمی‌توان درخصوص ارزش افزوده این بخش از رمزارزها صحبت کرد.

با توجه به توسعه رمزارزها در دنیا و افزایش مبادلات آن، آیا باید قاعده مالیاتی برای ورود و خروج آن تعریف کرد؟ این امکان وجود دارد که در آینده مالیات به تبادل رمزارزها مانند بیت کوین اختصاص یابد؟

مالیات برای تبادل رمزارزها تصویب نمی‌شود. فقط در حوزه استخراج رمزارزها و استفاده از برق است که ممکن است مالیات تعریف شود.

البته درحال حاضر پرداخت هزینه‌ها توسط رمزارزها در ایران، قانونی است، هرچند غیر قانونی نیز نیست اما باید توجه داشت که در شرایطی که هدفمان توسعه گردشگری است و برای ورود گردشگران خارجی، ابزارهای پرداختی‌مان محدود است، باید ابزارهای اینچنینی را قانونی کنیم و این امکان را بوجود آوریم که بخش‌هایی مانند گردشگری بتوانند از این ابزارها استفاده کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 16 مرداد 1398 ، کدخبر: 794353 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین