پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در نشست خود با خبرنگاران به تشریح وضعیت پروژه ها و طرح های توسعه ای دو شهرستان سقز و بانه پرداخت.
شعارسال: دومین نشست رسانه ای نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران رسانه های جمعی در دفتر ارتباطات مردمی محسن بیگلری در سقز برگزار شد.

در این نشست وضعیت طرح های عمرانی و تولیدی شهرستان های سقز و بانه، اقدامات و پیگیری های انجام شده برای توسعه این دو شهرستان، دیدگاه نماینده نسبت به برخی تحولات مهم کشوری مورد بررسی قرار گرفت.

* سرمایه گذاری شرکت ترکیه ای و راه اندازی دخانیات سقز

نماینده سقز و بانه با اشاره به بازدید سال گذشته سرمایه گذاران کرد ترکیه ای بنام شرکت فرازسازان توتون آپادانا از مجتمع دخانیات سقز برای راه اندازی کارخانه تولید سیگار در این شهر، گفت: پس از مباحث و جلسات مختلف و نشست با وزیر صنعت، این شرکت به این نتیجه رسید که مجتمع مستقلی برای تولید سیگار در سقز احداث کند و برای این کار 2 هکتار زمین را در شهرک صنعتی سقز با مبلغ یک میلیارد تومان خریداری کرده و بزودی مراسم کلنگ زنی ساخت این مجتمع تولیدی با حضور وزیر صنعت انجام خواهد شد.

محسن بیگلری افزود: این مجتمع 5 برند سیگار صادراتی تولید، که نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق کشاورزی در منطقه خواهد داشت.

وی همچنین به اقدامات انجام شده برای فعال کردن مجدد شرکت دخانیات سقز اشاره و گفت: از سال گذشته چندین دستگاه تولید سیگار به ارزش 50 میلیارد تومان به این مجتمع ارسال و کار آماده سازی سالن ها و راه اندازی باقی مانده که مناقصه آن برگزار و یک شرکت داخلی با 48 میلیارد ریال اعتبار، مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.

* تصمیمات جدید در مورد فرودگاه سقز

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: با اقدامات و پیگیری ها انجام شده و متعاقب جلسات مختلف با حضور اینجانب، معاونین وزارت راه و مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مسئولان مربوطه، پیمانکار و مشاور طرح، ضمن اتخاذ تصمیماتی برای تامین اعتبارات ادامه ساخت فرودگاه سقز در سال جاری، بر تهیه طرح جامع مطالعاتی و تسریع در ساخت آن تاکید شد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد شرکت فرودگاه های کشور 35 میلیارد ریال را جهت ادامه عملیات سیویل شامل زیرسازی و روسازی باند و کارهای تکمیلی در سال جاری اختصاص دهد و عملیات اجرایی توسط شرکت هیوا لرد پیمانکار پروژه از سر گرفته شود.

بیگلری افزود: همچنین براساس تصمیمات، قیر مورد نیز برای آسفالت پروژه توسط معاونت راه های روستایی وزارت راه تامین و مساله تملک اراضی اطراف و عملیات خاکبرداری در داخل و شرق فرودگاه توسط اداره کل راه و شهرسازی استان از طریق امانی و با استفاده از امکانات موجود و تشریک مساعی سایر نهادها صورت می گیرد که امید است همه در این مساله مساعدت و همکاری لازم را انجام دهد.

بیگلری با اشاره به وعده اختصاص 15 میلیارد تومان برای تسریع در ساخت فرودگاه سقز در سفر معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان کردستان، گفت: بررسی های کارشناسی برای نحوه اختصاص و انعقاد قرارداد برای اختصاص این اعتبار در وزارت راه و سایر نهادها صورت گرفته و امیدواریم با عنایت به اهمیت مساله هر چه زودتر این اعتبار اختصاص یابد.

نماینده سقز و بانه، با اشاره به مزایای بهره برداری از فرودگاه سقز بر تسریع در ساخت این فرودگاه تاکید کرد.

* یک لاین کنارگذر سقز در آینده ای نزدیک افتتاح می شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت کنارگذر سقز به عنوان یکی از پروژه های مهم در سطح استان کردستان گفت: با پیگیری ها و تذکرات مستمر و دعوت چند باره از معاونان وزیر راه و شهرسازی، شاهد جذب اعتبار جهشی برای برای این پروژه هستیم و هم اکنون 8 کیلومتر آن اسفالت و تکمیل 2 کیلومتر دیگر آن نیز در حال انجام است؛ طبق وعده های مسئولین قرار است یک لاین آن تا اواخر پاییز ۹۴ مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی گفت: ساخت این کنارگذر ضمن جلوگیری از خسارات جانی و مالی و زیست محیطی، نقش مهمی در روان سازی ترافیک و آرامش شهروندان خواهد داشت.

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلام بیان کرد: در مورد بزرگراره در حد فاصل سقز- صاحب، پروژه پیشرفت خوبی داشته و معاون وزیر وعده داد ۱۲ کیلومتر آن یعنی از سقز تا پل آدینان ظرف مدت ۲ ماه آینده تکمیل و زیر بار ترافیک برود و ضمن شروع ساخت پل دوم روی رودخانه آدینان تا شهر صاحب نیز حداکثر تا پایان فصل کاری به اتمام و مورد بهره برداری قرار گیرد که در روان سازی ترافیک، ایمنی جاده، کاهش تصادفات و حوادث جاده ای این مسیر موثر خواهد بود.

* یمارستان های سقز و بانه در سال 95 افتتاح می شوند

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بیمارستان ۲۳۰ تختخوابی سقز، یادآور شد: هم اکنون 20 میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به این طرح اختصاص یافته و بناست فاز اول ساخت بیمارستان که از تعهدات وزارت راه و شهرسازی بوده قرار است در اوایل سال ۹۵ به بهره برداری برسد، در مرحله بعد تامین تجهیزات و نیروی انسانی بر عهده وزارت بهداشت بوده که امید است در همان سال به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: با بهره برداری از این بیمارستان امکان تبدیل سقز به قطب خدمات پزشکی در منطقه، توریسم درمانی و جذب بیشتر نیروهای متخصص و فوق تخصص همراه با امکانات پیشرفته درمانی وجود دارد.

مهندس بیگلری تسریع در ساخت بیمارستان بانه را ضروری خواند و گفت: در کل کشور بیش از 170 بیمارستان نیمه کاره وجود دارد که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (بنیاد برکت) تامین اعتبار و تکمیل چهار پروژه را در کشور برعهده گرفت که بیمارستان بانه یکی از این طرح هاست و قرار است اوایل سال 95 به بهره برداری برسد.

* تجهیز بیمارستان های فعلی سقز و بانه

نماینده سقز و بانه گفت: در سفر وزیر بهداشت به این استان اعتبارات و تجهیزاتی از جمله نوسازی تخت های بیمارستان های سقز و بانه، سونوگرافی رنگی، یک میلیارد تومان اعتبار و تجهیزات دیگر برای بانه، دستگاه های سی تی اسکن، پی سی ان ان و صدور مجوز مرکز ام آر ای برای سقز اختصاص یافت که دستگاه ام ار ای سقز ثبت سفارش شده و بزودی وارد کشور می شود.

وی افزود: اخیرا نیز با دستور وزیر بهداشت، ضمن اعطای 2 دستگاه آمبولانس کمک دار برای سقز و بانه، با اهدای دستگاه اندوسکپی برای بانه، لاپراسکوپی برای سقز و نیز ایجاد بخش شیمی درمانی در سقز موافقت شده است.

* ساخت درمانگاه تامین اجتماعی بانه با 7 میلیارد تومان اعتبار

این نماینده مجلس با اشاره به تحت پوشش بودن 40 % بانه ای ها در تامین اجتماعی، گفت: این در حالی بود که هیچ مرکزی برای ارائه خدمات به بیمه شدگان وجود نداشت، لذا در خرداد 93 کلنگ زنی احداث درمانگاه مجهزی توسط تامین اجتماعی در بانه انجام و با 7 میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت می باشد.

وی تلاش برای اختصاص اعتبارات و اخذ تجهیزات و آمبولانس برای بیمارستان تامین اجتماعی سقز و توسعه امکانات آن را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد.

* آبگیری سد عباس آباد بانه/ آب سد چراغ ویس به هیچ جایی منتقل نخواهد شد

وی با اشاره به اینکه آبگیری سد عباس آباد بانه شروع شده و مشغول انجام خط لوله انتقال آب به شهر بانه و چند روستای اطراف می باشند، گفت: این اقدامات نیز تا چند ماه آینده به اتمام می رسد.

بیگلری با بیان اینکه ابگیری سد چراغ ویس تا پایان سال انجام می شود، گفت: مشکل اصلی جابجایی 9 کیلومتر جاده سقز- بانه می باشد، که حدود دو کیلومتر از جاده جایگزین آسفالت شده و بقیه نیز از پیشرفت فیزیکی 85 درصد برخوردار است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، اتمام آن در سال جاری امکان پذیر خواهد بود.

بیگلری ادامه داد: نکته قابل توجه تامین ۱۰۰ درصدی تجهیزات هیدرومکانیکال برای بهره برداری از آب سد است و با افتتاح این سد در آینده ای بسیار نزدیک شاهد بهره برداری از این سد جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی خواهیم بود و انتظار می رود که با آبگیری این سد بخشی از مشکلات آب شرب سقز رفع و به توسعه کشاورزی و بهبود وضعیت زیست محیطی و گردشگری حاشیه رودخانه سقز کمک خواهد کرد، همچنین خط انتقال آب سد به تصفیه خانه شهر نیز به اتمام رسیده و تصفیه خانه از پیشرفت 40 درصد برخوردار است.

وی در مورد پرداخت خسارات به مردم روستای بله جر، با اشاره به اینکه بخشی از خسارات پرداخت و برای پرداخت بقیه نیز مشکلی وجود ندارد، خواستار همکاری و همیاری مردم در این رابطه شد.

نماینده مجلس تاکید کرد: آب سد چراغ ویس مخصوص سقز و آب عباس آباد مخصوص بانه بوده و به هیچ جای دیگری منتقل نخواهد شد.

* ایجاد معبر مرزی سرشیو و بازگشایی بازارچه سیف سقز مطالبه اصلی مردم است

بیگلری ضمن اشاره به وضعیت بازارچه مرزی سقز عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن سقز در مسیر اصلی کریدور شمال غرب به جنوب، بازار تاریخی و موقعیت تجاری و فرهنگی سقز، فعالیت این بازارچه ها می تواند نقش موثری در رونق بازار سقز و تنوع بخشی به اقلام موجود و جذب همشهریان از سراسر کشور را داشته باشد و از کم رونقی مجتمع های تجاری سطح شهر خواهد کاست.

وی خواستار بازگشایی بازرچه مرزی سیف سقز شد و ادامه داد: انتظار می رود که وزارت کشور و نهادهای مربوطه ضرورت امر را درک و با عنایت به نیاز شدید منطقه، تبعات مثبت کار و نیز مصوبات متعدد هیئت دولت و وعده های مسئولان کشوری نسبت به بازگشایی بازارچه سیف و نیز ایجاد بازارچه موقت مرزی اقدام کند.

وی گفت: بازگشایی بازارچه سیف و نیز در کنار آن ایجاد معبر مرزی سقز می تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این شهرستان داشته باشد و با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز ۸۴۰۰ نفر کارت بازرگانی دریافت خواهند کرد و این اقدام بزرگ ترین خدمت به مردم این شهرستان و کل استان کردستان است.

* پیگیری رسمی شدن مرز و بازارچه سیرانبند بانه

بیگلری با تبیین جایگاه اقتصادی بانه در منطقه، خواستار اقدام جدی وزارت امور خارجه و وزارت کشور برای هماهنگی با دولت عراق و رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه شد.

وی افزود: تاکنون دکتر ظریف سه بار دستور پیگیری موضوع را به معاونین داده، اما دستورات وزیر با جدیت پیگیری نمی شود، اما همچنان از کانال های مربوطه پیگیر موضوع هستیم.

* وضعیت مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی

نماینده سقز و بانه با اشاره به اینکه مسئله ایجاد منطقه آزاد تجاری در مریوان و بانه در دبیرخانه مناطق آزاد به اتمام و برای موافقت به هیات دولت و سپس طرح و موافقت نهایی در مجلس فرستاده شده است، گفت: احداث منطقه آزاد موجب تحول اقتصادی و تجاری در منطقه شده و امیدواریم در آینده سقز نیز شامل این منطقه قرار بگیرد.

بیگلری گفت: مشکل زمین منطقه ویژه اقتصادی بانه حل شده و خسارات کشاورزان ولی آباد پرداخت شده است که شرکت شهرک های صنعتی بعنوان متولی امر لازم است با جدیت بیشتری کار را پیگیری کند.

* اقدامات حوزه راه سازی

نماینده سقز و بانه با برشمردن اهمیت توسعه زیرساخت ها خصوصاً جاده های بین شهری و روستایی به بیان اقدامات و وضعیت پروژه های این حوزه پرداخت و گفت: فعالیت همزمان سه پیمانکار در جاده سقز- مریوان و اتمام این پروژه در سال 95، فعالیت شرکت جهاد نصر در جاده بانه- مریوان و چندین روستای سقز و بانه و تلاش برای جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه، اتمام قسمت عمده جاده سقز- صاحب و تبدیل نمودن آن به بزرگراه، تعریض جاده سقز- بانه، روکش اسفالت جاده های سقز- بوکان در حوزه استحفاظی سقز، سقز- بانه، صاحب- کلتپه، جاده ترجان و...از جمله این اقدامات است.

* دور برگردان آیچی احداث می شود

وی با بیان اینکه تصادفات و خسارات جانی و مالی در تقاطع جاده بانه به آرامستان آیچی یکی از مشکلات اساسی سقز است، گفت: این مسله پیگیری و مناقصه احداث دور برگردان انجام شده که بزودی پیمانکار آن تعیین و عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

* توسعه تحصیلات تکمیلی/ احداث دانشکده های فنی و پرستاری سقز و آموزشکده فنی بانه

نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزیر بهداشت دستور اقدامات لازم برای راه اندازی دانشکده پرستاری در سقز داده است، گفت: ساخت این دانشکده در ارتقای سطح علمی و توانمندی منابع انسانی حوزه بهداشت بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: دانشکده علوم و فنون وابسته به دانشگاه کردستان نیز در حال ساخت بوده و قرار است از سال آینده دانشجو بپذیرد.

بیگلری با بیان اینکه با راه اندازی آموزشکده فنی دختران وابسته به دانشکده فنی مهندسی سقز موافقت و بزودی دانشجو پذیرش خواهد کرد، افزود: از بین 50 تقاضا برای احداث آموزشکده فنی پسران در کشور، با 10 مورد موافقت شده که یکی از این آموزشکده ها مربوط به بانه است و در صورت موافقت نهایی از ترم های آینده دانشجو پذیرش خواهد کرد.

نماینده سقز و بانه با اشاره به ضرورت های توسعه تحصیلات تکمیلی در سقز، گفت: با پیگیری های متعدد و همکاری روسای دانشگاه ها، وزارت علوم با راه اندازی چهار رشته کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور سقز و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با راه اندازی هفت رشته ارشد در واحد سقز موافقت نمود و این نقش مهمی در توسعه منابع انسانی منطقه خواهد داشت.

* الحاق 295 هکتار زمین به محدوده سقز و بیش از 400 هکتار به بانه

بیگلری با اشاره به الحاق 295 هکتار و محله تازآباد و همچنین حدود نصفی از شهر بانه به محدوده شهری، گفت: در آخرین پیگیری ها، معاون شهرسازی وزارت راه اعلام کرده قضیه نهایی و موانع مرتفع شده، لذا بزودی جلسه و هماهنگی در وزارتخانه برگزار و الحاق این زمین ها به محدوه شهری اعلام نهایی خواهد شد.

* ذوب آهن، پتروشیمی و موارد دیگر

اخذ دستور وزیر نفت مبنی بر احداث مجموعه پایین دستی پتروشیمی در سقز، تملک زمین کارخانه ذوب آهن در صاحب توسط سرمایه گذار عراقی، گازرسانی به بیش از 70 درصد از روستاهای سقز و بانه و رشد 3 برابری نسبت به 3 سال گذشته، برقراری حق نوار مرزی فرهنگیان و ادارات پست و بهزیستی و پیگیری برقراری در سایر ادارات، راه اندازی 6 دستگاه تقویت آنتن دهی موبایل در سقز و بانه بزودی، ساخت هتل ورزش سقز و اختصاص اعتبارات به سالن های بانه و صاحب و استخر بانه و...از دیگر موارد و پیگیری های انجام شده توسط مهندس بیگلری بود که در این نشست تشریح شد.

* حمایت از برجام (توافق هسته ای) و انتقاد از شایعه سازی در فضای مجازی

نماینده سقز و بانه با اعلام حمایت جدی از طرح برجام و توافق هسته ای، گفت: این توافق در راستای منافع ملی و پیشرفت کشور است.

وی با بیان اینکه هفته جاری در ماموریت اداری خارج از کشور بوده و به همراه هیاتی از مسئولان و نمایندگان برای تدارک مقدمات اجرایی سفر رئیس جمهور به فرانسه در این کشور حضور داشته و جلساتی با شرکت های خودروسازی داشته، گفت: لذا بنده در جلسات مجلس در روزهای یکشنبه و سه شنبه و رای گیری برجام حضور نداشتم، اما عده ای شایعه ای کذب را در فضای مجازی منتشر کرده و نوشته اند که بنده مخالف برجام بوده ام، که صراحتا اعلام می کنم صحت ندارد و بنده از توافق برجام حمایت کامل می کنم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 23 مهر 1394، کدخبر: 947-3991-5، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین