پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸
شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب هر یک به نوبه خود نیازهای جدی دارند که بایستی در سفر آتی رئیس جمهور مورد توجه قرار بگیرد.

شعار سال: سفر آتی رئیس جمهور به استان کرمانشاه فرصتی است که بایستی از آن حداکثر استفاده را برد و با استفاده از آن مطالبات جدی مردم را مطرح کرد.

بر این اساس هر یک از شهرستان های استان کرمانشاه طی چند سال گذشته مطالبات جدی داشته اند که تاکنون محقق نشده است. شناسایی هر یکی از این نیازها می تواند در روند مطالبه گری از رئیس جمهور مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه نیازها و مطالبات شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب بررسی شده است.

*منطقه آزاد تجاری قصرشیرین مطالبه مهم مردم

مهمترین موضوع و دغدغه این روزهای مردم استان کرمانشاه موافقت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین است؛ منطقه ای که اگر تصویب شود، می تواند سرآغاز تحول و پویایی اقتصاد و زندگانی قصرشیرینی ها و منطقه شود.

تاريخچه منطقه آزاد تجاری به پس از جنگ جهانی دوم بر می گردد که کشورهای تازه به استقلال رسیده در جهت پیشرفت های اقتصادی و همچنین جبران عقب ماندگی خود طرح مناطق آزاد تجاری را در راستای رسیدن به استقلال اقتصادی-صنعتی مطرح کردند.

در فلسفه مناطق آزاد تجاری یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصادی و رشد صنعتی جذب سرمایه و توسعه صادرات عنوان شد که این مناطق آزاد با قوانین خاص گمرکی خود می توانستند انگیزه سرمایه گذاری شرکت های داخلی و خارجی را بالا ببرند.

*منطقه آزاد قصرشیرین دروازه تجاری جدیدی برای کشور

با اجرایی شدن طرح منطقه آزاد قصرشیرین دروازه های تجاری جدیدی به روی کشور بزرگ ایران باز خواهد شد و از آنجاییکه مرزهای قصرشیرین شاهراه ترانزیت کالا و سوخت کشور های غرب ایران بویژه عراق به آب های آزاد و برعکس است، این منطقه مورد توجه تجار، بازرگانان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت و یقینا این امر استان کرمانشاه را به قطب تجارت کشور تبدیل خواهد کرد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط خاص کشور عراق مبنی بر نیاز به مصرف، این کشور هدف اصلی تولید کننده ها خواهد بود که لزوم ایجاد کارخانه های متعدد را در منطقه مرزی قصرشیرین فراهم خواهد کرد.

مردمان قصرشیرین در طول سالیان متمادی مراودات تجاری بسیاری با استان های هم مرز در کشور عراق و اقلیم کردستان این کشور داشته و با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی مبادلات بسیاری میان مردمان دو سوی مرز در جریان بوده است.

خروجی قصرشیرین از فعال ترین مرزهای رسمی ایران است که نزدیکی به شهرهای مذهبی کشور عراق سالهاست که این مرز را به یکی از مهم ترین کانون های آمد و شد زائران و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است.

*ایجاد منطقه آزاد، وعده معاون اول رئیس جمهور به مردم قصرشیرین

معاون اول رییس جمهور در سفری که مرداد ماه سال 1393 به شهرستان قصرشیرین داشت از تصمیم دولت برای تبدیل قصرشیرین به منطقه آزاد خبر داد.

اسحاق جهانگیری در بازدید از بازارچه پرویزخان گفت: به دلیل موقعیت راهبردی و مهم قصرشیرین تلاش می کنیم تا هرچه سریعتر کارهای تبدیل شدن این شهرستان مرزی به منطقه آزاد انجام شود.

در خرداد ماه 94 نیز استاندار کرمانشاه از موافقت اکبر ترکان، دبیر عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری خبرداد و گفت: این موافقت ضمنی در پی پیگیری برای اخذ مجوز آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت های استان کرمانشاه، آن را دروازه صادراتی غرب کشور دانست و گفت: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کرمانشاه به‌عنوان دروازه غربی کشور معرفی شده و ضرورت راه‌اندازی بندر خشک برای این استان مورد تأیید قرار گرفت.

*اقتصاد هر شهر مرزی در گرو مرز و تجارت آن است

یکی از تجار فعال در بازارچه مرزی قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار الوندخبر اظهار داشت: اقتصاد و درآمد هر شهر مرزی بدون در نظر گرفتن شرایط کشاورزی آن منطقه بی شک به مرز و تجارت آن بستگی دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون اقلام زیادی به کشور عراق صادر می شود و هر آنچه تاکنون به این کشور همسایه غربی صادر شده به راحتی به فروش رسیده و تجار عراقی از این روند استقبال خوبی می کنند.

وی با اشاره به نقش مثبت منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری در کنار بازار بکر کشور عراق می تواند تحولی بزرگ در تجارت دو کشور پدید آورد.

*منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تنها راه حل معضل بیکاری منطقه است

عباس امیری یکی از جوانان تحصیل کرده قصرشیرین در گفتگو با خبرنگار الوند خبر اظهار داشت: در قدیم این مرز شاهد فعالیت های زیادی بوده اما اکنون روز به روز آهنگ آن رو به سکوت میرود و هم زمان با آن چرخ زندگی مردم نیز از رونق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: امروز استان کرمانشاه رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داده است که در صورت اجرایی شدن منطقه آزاد در قصرشیرین و استفاده مناسب از آن می توان شاهد توسعه و اشتغال پایدار در منطقه بود.

وی افزود: قصرشیرین همچنان اسطوره ای با مرزدارانی صبور و قانع است، مردمانی که در تمام عرصه ها همراستا و همدوش نظام قدم برداشتند و از جان و مال خود برای حفاظت از انقلاب ونظام گذشتند و مقتدرانه ایستادند.

*ایجاد منطقه آزاد کمترین اقدام دولت برای مرزداران قصرشیرین است

با وجود پتانسیل های قصرشیرین از جمله دو مرز پرویزخان و خسروی، 168 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، داشتن یکی از بزرگترین پایانه های مسافری و تجاری خاورمیانه در خسروی که از قدیمی ترین مرزهای کشور می باشد و همچنین وجود منابع زیر زمینی نفت گاز در سومار و نفت شهر، تنها اکتفا کردن به اندک صادرات و بازارچه محدود پرویزخان جوابگوی این همه ظرفیت نیست لذا در راستای رسیدن به توسعه پایدار، منطقه آزاد تجاری تنها گزینه پیشرو است.

ایجاد منطقه آزاد تجاری کمترین اقدامی است که دولت باید برای مرزبانان غیور و دلاور شهرستان شهید پرور قصرشیرین انجام دهد. مردمانی که سالها جانانه ایستادند و جان دادند و با گوشت و خون خود هشت سال آوارگی و سختی جنگ را لمس کردند. قصرشیرین شهری است که در دفاع از میهن اسلامی خود با خاک یکسان شد و سنگری شد برای حفاظت از انقلاب و نظام.

شاید با اغراق می توان مدعی شد که بخش نسبتا اعظمی از مردم قصرشیرین از محل درآمدهای مرزی و بازارچه پرویز خان بی بهره هستند و باید از دولت محترم سوال کرد در سفر پیش روی ریاست جمهور آیا آبی برای مردم بی بضاعت این شهرستان محروم با نرخ بالای بیکاران گرم می شود یا نه؟

* ساماندهی بازارچه مرزی تیله کوه مهمترین مطالبه سرپل ذهابی ها

شهرستان سرپل ذهاب از جمله شهرهایی است که قابلیت ها و ظرفیت های بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال دارد و این امر با عنایت مسئولین استانی و در رأس آن کشوری می تواند رونق اقتصادی را در این شهرستان به منصه ظهور برساند، لکن با تحقق افقهای پیش رو در جهت بکارگیری این پتانسیل ها می توان بیکاری موجود در شهرستان را که از خط قرمز گذشته و جوانان آن در برزخ بیکاری دست و پا می زنند ، کاهش و یا حتی از بین برد.

بر این اساس تقویت بخش کشاورزی، فعالسازی واحدهای تولیدی و استفاده مناسب از بازارچه مرزی تیله کوه می تواند در اشتغالزایی جوانان منطقه مؤثر باشد.

مهمترین مشکل در شهرستان سرپل ذهاب موضوع بیکاری است و این مهم، جز با فعال کردن واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی، توسعه بخش کشاورزی و ساماندهی بازارچه مرزی تیله کوه این شهرستان حل نخواهد شد.

نرخ بیکاری شهرستان سرپل ذهاب از متوسط استان کرمانشاه بیشتر است، بر این اساس نیروی انسانی این شهرستان در مقایسه با متوسط استان وضع مطلوبی ندارد، با وجود اینکه شهرستان سرپل ذهاب یکی از شهرستان های توانمند استان درهمه بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی است، همچنان نرخ بیکاری شهرستان بالاتر از استان است.

کشاورزی مهمترین عامل در ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان سرپلذهاب است، چنانچه مسئولان بتوانند برنامه ریزی بهتری در بخش کشاورزی داشته باشند، بی شک می توان با استفاده از این پتانسیل، بخش مهمی از آمار بیکاری را در این شهرستان پایین آورد.

با توجه به اینکه بخشی از شهرستان سرپل ذهاب با اقلیم کردستان عراق هم مرز است لذا همین موضوع می تواند با وجود بازارچه مرزی تیله کوه دراین شهرستان، سهم مهمی در اشتغال منطقه داشته باشد.

*جایگاه مهم مرز تیله کوه در اشتغال سرپل ذهابی ها

امیری یکی از جوانان ساکن سرپلذهاب که از دانشگاه فارغ التحصیلان شده است، در گفتگو با خبرنگار بازی دراز اظهار داشت: بازگشایی مرز تیله کوه یکی از بهترین موقعیت ها برای اشتغال جوانان به شمار می رود اما جوانان بیکار سرپل ذهابی از آن بی بهره اند.

مرادی به عنوان یکی دیگر از جوانان بیکار این شهرستان به خبرنگار بازی دراز گفت: آنچه که می تواند در حوزه اشتغال کارآمد باشد، مطالعه دقیق ظرفیتها و نحوه برنامه ریزی مدیران جهت بهره گیری ساکنان و قشر بیکار خود شهرستان سرپل ذهاب است تا رونق اقتصادی برای شهرستانهای همجوار نیز سودآور شود.

خانم کرمی که سه فرزند با تحصیلات مقطع کارشناسی و بیکار دارد، با نگاهی ناامیدانه به خبرنگار بازی دراز گفت: تمام امید من در زمینه ادامه تحصیل فرزندانم این بود که آینده ای روشن برایشان ایجاد شود اما متأسفانه نسبت به سایر هم سن و سالان خود که سالها پیش وارد بازار کار شدند، از زندگی جا مانده اند و اکنون کمترین دلخوشی به مدرک تحصیلی فرزندانم ندارم چرا که عمر خود را تلف کردند.

وی تصریح کرد: با توافقات صورت گرفته در جلسه شورای ادارای شهرستان سرپل ذهاب، از خروج کالاهای وارداتی از مرز تیله کوه به صورت عمده به بازارهای شهرستان های همجوار ممانعت خواهد شد تا این امتیاز برای مردم منطقه پا برجا مانده و اقلام واردات در سطح بازار شهرستان سرپل ذهاب به صورت جرئی به فروش برسد.

*بازگشایی تیله کوه نقطه عطف رفع بیکاری در سرپل ذهاب

معاون فرماندار شهرستان سرپل ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار بازی دراز ایجاد اشتغال پایدار و توسعه را از جمله رویکردهای جدی دولتمردان عنوان و تصریح کرد: بی شک با تعامل و همکاری از تمام ظرفیت ها و امکانات برای تحقق این مهم استفاده خواهد شد.

عزیز کرمی اظهار داشت: درحال حاضر بازگشایی مرز تیله کوه نقطه عطفی در جهت رفع معضل بیکاری شهرستان سرپل ذهاب به شمار می رود و اکنون پس از گذشت 3 ماه از بازگشایی رسمی آن توانسته روند خوبی را در جهت اشتغال قشر بیکار رقم زند.

وی با اشاره به برخورداری 9 هزار و 500 خانوار مرزنشین روستایی از مزایای کوله بری، گفت: تاکنون برای خانوارهای مرزنشین روستایی معوقه کوله بری که مبلغی بالغ بر 1 میلیون و 500 هزار ریال است به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده و تعداد باقیمانده نیز در روند پرداخت قرار دارد.

کرمی در ادامه افزود: تاکنون از تعداد 2 هزار و 300 نفر متقاضی جهت فعالیت اقتصادی در بازارچه مرزی تیله کوه، ثبت نام به عمل آمده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: انتظار تمامی ما به عنوان خدمتگزار مردم این است که روند قانونی و سیر اداری فعالیت در بازارچه را طی نمایند و الزاما با داشتن مجوز اقدام به ورود کالا و بطور قطع فروش آن در بازار شهرستان سرپل زهاب نمایند چرا که در صورت نداشتن مجوز و خروج عمده کالا از شهرستان، در مراحل بعدی حق واردات و فعالیت تجاری از آنها سلب خواهد شد.

معاون فرماندار شهرستان سرپل ذهاب تاکید کرد: در جهت رونق بازارچه مرزی تیله کوه و تنوع کالا و محصولات وارداتی از این مرز بنا شده تا با همکاری تجار از کشورهایی همچون ترکیه، تایلند، چین و دبی اقدام به واردات کالا نماییم که این مهم خود نقش اساسی در رونق اقتصادی بازار شهرستان سرپل ذهاب دارد.

*" تجارت چمدانی"در بازارچه مرزی سومار مطالبه جدی گیلانغربی ها

تجارت چمدانی و کوله بری یکی از بخش‌های فعال در حوزه مبادلات تجاری مرزی و یکی از فاکتورهای مثبت درتعالی و توسعه وضعیت عمومی معیشت مردم مرزنشین است و با توجه به نقش محلی بازارچه‌های کوله بری می‌تواند تحولی بنیادی در تولید، ایجاد اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین، افزایش درآمد و نهایتا توسعه‌ پایدار ایجاد نماید. پیگیری این مهم از سوی رییس جمهور در سفر آتی به کرمانشاه یکی از مهمترین دغدغه و مطالبات مردم گیلانغرب به شمار می آید.

اگرچه ظرف سال های اخیر مانور تبلیغی زیادی بر سر افتتاح بازارچه مرزی سومار انجام شد اما نظر به چالش های پیش روی این بازارچه و رکود و سکون های گاه و بیگاه آن اگر هم در ماه های اخیر خبرهایی از مدیر اجرایی شهرستان در خصوص بهبود در روند مبادلات و رونق این بازارچه مرزی به میان می آید اما عملا مردم عادی و جویای کار از ره آورد مالی تراکنش های آن بی بهره اند چرا که صرفا عواید سهم تجار و صادر کنندگان غیر بومی و گاهی انگشت شمار بومی می شود.

"علی .ج"جوان 30 ساله گیلانغربی ساکن یکی از روستاهای دهستان محروم ویژنان که پدر و مادری پیر و دو خواهر در منزل دارد به خبرنگار مطلع الفجر گفت: من دارای تحصیلات دانشگاهی نیستم و شاید اگر محرومیت نبود من هم اکنون می توانستم ادامه تحصیل دهم. زمانی که بازارچه مرزی سومار افتتاح شد در ابتدا با تبلیغات فراوان برای ما انگیزه ایجاد کردند که کارت الکترونیکی مرز نشینان و کارت پیله وری و تجارت چمدانی بگیرید. فکر کردیم دیگر دنیای مرارت بار بیکاری به سر آمده اما چنین نبود.

*دولت راهگشای دغدغه کوله بری در بازارچه سومار باشد

این جوان مرز نشین تصریح کرد: از رییس جمهور در سفر آتی خود به استان کرمانشاه می خواهیم وضعیت بازارچه سومار را سامان بخشد و درد بزرگ این بازارچه را از حیث مدیریت و محقق نشدن تجارت چمدانی و همان کوله بری رفع مشکل کند زیرا واقعا فعال شدن تجارت چمدانی حق مردم محروم مرزنشین این خطه در سومار و گیلانغرب است و کمترین مطالبه این مردم است که روی زمین مانده است.

"رضا.ق" که متاهل و دارای 3فرزند و ساکن یکی دیگر از روستاهای دور افتاده در دهستان ویژنان است در گفتگو با خبرنگار مطلع الفجر اظهار داشت: ره اوردی که تاکنون بازارچه مرزی سومار برای مردم محروم گیلانغرب به همراه داشته تنها تحقق یک شعار در امر اشتغالزایی بوده و عملا ما تغییری در آمار بیکاری در شهرستان لمس نکرده ایم چرا که بنده که حتی تحصیلات دانشگاهی دارم و بومی این منطقه هم هستم الان به جای شاغل شدن در گوشه ای از بازارچه باید دنبال یک رابطه و واسطه باشم که شاید نوبتی در مرز برایم بگذارند.

این شهروند گیلانغربی تصریح کرد: دغدغه امروز ما که می تواند مطالبه اول ما از رییس جمهور به منظور تحقق اشتغازایی مقطعی و توسعه شهر به شمار آید و از مهاجرت جوانان جویای کار این شهرستات ممانعت کند، محقق شدن تجارت چمدانی و کوله بری در بازارچه مرزی سومار است.

*تنها بازارچه مرزی که تجارت کوله بری ندارد

در این خصوص و در رابطه با فعال شدن تجارت کوله بری در بازارچه مرزی سومار نزدیک به یکماه قبل فرماندار شهرستان گیلانغرب وعده فعال شدن تجارت چمدانی ظرف 10 روز از آن تاریخ را در بازارچه سومار داده بود که بنا به دلایلی هنوز اجرایی نشده است.

فرماندار گیلانغرب یکی از اهداف اساسی ایجاد بازارچه های مرزی را تقویت معیشت مرزنشینان، مقابله و کاهش قاچاق کالا، افزایش ضریب امنیتی مرز با راه اندازی بازارچه موقت مرزی و انجام مبادلات تجارت چمدانی ذکر کرد.

وی گفـت: در سایه توجه مقام های ارشد استان کرمانشاه، بازارچه های مرزی استان از این مزیت نسبی برخوردارند اما بازارچه مرزی سومار به عنوان تنها بازارچه ای است که با توجه به تلاش های صورت گرفته و اهتمام ویژه استانداری از آثار و برکات ناشی از مزایای تجارت چمدانی بنا به دلایلی برخوردار نشده است.

وی گفت: اینک در جریان سفر پر خیر و برکت رییس جمهوری و کاروان تدبیر و امید به استان کرمانشاه، مردم شهیدپرور گیلانغرب، رفع معضل بیکاری و توسعه بیش از پیش این شهرستان مرزی را از دولتمردان مطالبه می کنند.

تحقق تجارت چمدانی و یاتجارت کوله بری چندی است در بازارچه های کشور به عنوان یک مصوبه از سوی دولت ابلاغ و اجرا شده و بر زندگی اقتصادی خانوارها بخصوص مرزنشینان تاثیر بسزایی داشته و امیدهایی برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی ساکنان مناطق مرزی به وجود آورده است و شاید بتوان گفت تنها بازارچه مرزی دراستان کرمانشاه که فاقد مبادلات و تجارت چمدانی است همین بازارچه مرزی سومار است.

مردم محروم گیلانغرب به عنوان یک مطالبه از رییس جمهور انتظار دارند تجارت کوله بری را در این بازارچه فعال کنند چرا که تنها منبع اشتغالزایی و رونق معیشت مردم محروم منطقه در شرایط فعالی از این طریق محقق می شود.

تصاویر زیر روند مبادلات تجاری در بازارچه مرزی سومار را نشان می دهد که بیانگر جای خالی تجارت چمدانی و کوله بری در این بازارچه است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري بسیج، تاریخ انتشار: 20 تیر 1395، کد مطلب: ۸۷۰۷۴۱۵:www. basijnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین