پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
این روزها نیروهای غیربومی نه تنها در مدیریت های کلان استان بلکه حتی در نیروهای پیمانکاری و کارگری نیز رخنه کرده اند؛ اتفاقی که با ادامه آن قطعا خوزستان در سراشیبی سقوط خواهد افتاد.
شعارسال: شرایط اقتصادی کشورها همواره یکی از مسائل مهمی است که سازمان ها و نشریات معتبری بر مبنای آن میزان رفاه موجود در کشورهای مختلف جهان را محاسبه می کنند.

به طور نمونه موسسه پژوهشی «لگاتوم» طبق رسم هر سال خود در یک دهه اخیر، گزارشی را در مورد رتبه کشورهای جهان در شاخص رفاه منتشر کرد. در این پژوهش، رتبه و نمره هر کشور از میان ۱۴۹ کشور جهان در ۹ شاخص رفاه مورد بررسی قرار گرفته و ایران از میان ۱۴۹ کشور جهان رتبه ۱۱۸ را کسب کرده است.

در تعیین شاخص رفاه بیش از چندین عوامل دخیل هستند و به نوعی شرایط میانگین هرکشور مدنظر قرار می گیرد. از سویی دیگر چنین رتبه بندی هایی نیز در دورن خود کشور توسط محققان مختلف انجام تا میزان رفاه در استان های مختلف بررسی شود.

در این میان نتایج تحقیقات بیش از پیش نگاه تبعیض آمیز، نامناسب بودن تصمیمات مسئولان استان ها در برخی حوزه ها و ناکارامدی منابع و ذخایر در پیشرفت شهرها بدون توجه به منابع انسانی نیروهای بومی را آشکار می سازد تا آنجا که بررسی این تحقیقات روی تازه ای از مشکلات استانی همچون خوزستان را نمایان می کند.

چندی پیش حسین محققی کمال، در یکی از پژوهش های خود با درنظر گرفتن بیش از ۹ عنوان همچون نرخ بیکاری ، نرخ مالکیت مسکن ، نرخ ثبت نام در مدرسه ، نرخ باسوادی افراد بالای شش سال ، نرخ مرگ و میر نوزادان و امید به زندگی شرایط استان ها را مورد تحلیل قرار داده که در این میان رتبه های استان خوزستان باعث نگرانی درخصوص وضعیت ساکنان آن می شود.

به طور نمونه ، بر اساس ارزیابی انجام شده در استانها ، در زمینه ” نرخ بیکاری ” ، استان خراسان جنوبی کمترین نرخ و استان خوزستان بالاترین نرخ بیکاری را دارند.

این درحالیست که به گفته این پژوهشگر، در زمینه ” نرخ سرانه تولید ناخالص ملی ” یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، استانهای سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی از کمترین نرخ و استانهای کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان از بیشترین نرخ سرانه تولید ناخالص ملی برخوردارند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان اما رتبه بیکاری خوزستان را در جایگاه دوم کشوری می داند و می افزاید: رفع معضل بیکاری فقط با ایجاد کارگاههای زود بازده، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع پایین دستی پتروشیمی وامثال آن حل می شود.

استاندار خوزستان گفت: این استان با احتساب نفت رتبه دوم و بدون نفت رتبه چهارم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، ولی متاسفانه رتبه دوم بیکاری کشور را نیز داراست.

رتبه بالای بیکاری خوزستان، رتبه دوم تولید ناخالص ملی با احتساب نفت وچهارم بدون احتساب نفت، رتبه دوم دریافت سپرده های مردمی، رتبه سی ام پرداخت تسهیلات به تولیدگران و را که کنار هم قرار دهیم با انبوهی از حالات ضد و نقیض در استان خوزستان مواجه شویم که گویای این ضرب المثل معروف است که : آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم”!

سؤال اساسی که به ذهن می رسد آنست که چرا باوجود منابع مالی بسیار، ذخایری همچون سوخت های فسیلی، وجود نیروهای انسانی متعهد و کارآمد مردم این خوزستان همچنان از نبود سطح استاندارد رفاه رنج می برند؟ آیا جولان نیروهای غیربومی که خوزستان را همچون سکوی پرتاپی برای پیشرفت خود می دانند بزرگترین ضربه را به استان نزده است؟

این روزها نیروهای غیربومی نه تنها در مدیریت های کلان استان بلکه حتی در نیروهای پیمانکاری و کارگری نیز رخنه کرده اند، این امر را از تعداد بالای بیکاران نیروهای بومی جوان می توان دریافت؛ اتفاقی که با ادامه آن قطعا خوزستان در سراشیبی سقوط خواهد افتاد. لذا انتظار می رود استاندار خوزستان و مدیران دغدغه مند استان در سفر رئیس جمهور به خوزستان تنها به بیان عملکردهای خود بسنده نکنند و دردهای عمیقی که در زیر پوست شهر جریان دارد را بازگو کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اکسین پرس، تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1395، کدخبر: ۵۲۵۷۹، www.oxinpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین