پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۰
به جرات مي توان گفت محرومیت کلمه‌ای است که با برخي روستاهاي كشور عجین شده است و نمي خواهد دست از سر آنها بردارد.چرا که پس از هزاران وعده مسئولان هنوز هم مي توان به عينه ديد كه اين روستاها همچنان از داشتن حداقل امکانات محروم هستند.

شعارسال: گذشته از محرومیت‌های حوزه آب، برق و گاز باید محرومیت «نبود راه دسترسی مناسب» را نیز به لیست محرومیت‌های روستاهای فوق اضافه کرد چرا که هم‌اکنون بیش از نیمی از روستاي كشور فاقد راه آسفالته اند و حتی در برخی از روستاها تاکنون هیچ زیرسازی انجام‌ نشده و مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند.

در اين ميان روستاهاي استان سيستان و بلوچستان بيش از هر نقطه ديگري در ايران از كمبود و وضعيت نامناسب راه هاي روستايي رنج مي برند.

بي شك وجود یک راه ارتباطی مناسب و استاندارد می تواند زمینه توسعه گردشگری در مناطق مستعد و همچنین حضور سرمایه گذاران را در نقاط مختلف کشور فراهم می کند، که اگر در این زمینه کاستی وجود داشته باشد توسعه آن شهر و روستا را با خطر جدی روبرو می کند.

با اينكه در سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تلاش زیادی برای رفع محرومیت از دورترین نقاط کشور پهناورمان صورت گرفته و خوشبختانه در این زمینه نیز موفقيت هاي بسیاری کسب شده است، اما استان مرزی سیستان و بلوچستان به دلیل آنکه در قبل از انقلاب هیچ فعالیتی برای محرومیت زدایی درآن انجام نگرفته بود همچنان در برخی حوزه ها همانند راه های ارتباطی شهر ها و روستاها آنگونه که باید و شاید پیشرفت نداشته و هنوز هم بسیاری از روستاهای نوار مرزی این استان از مشکل نداشتن راه های آسفالته و حتی در برخی مناطق مانند شهرستان سرباز از راه های روستایی غیر استاندارد نیز رنج می برد.

امروزه بیشتر مردم و کارشناسان اجتماعی علت مهاجرت بی رویه روستائیان به شهرها را محصول دو عامل مي دانند كه يكي کمبود آب شرب بهداشتی و ديگري نبود راه ارتباطی مناسب است. آنها معتقدند اگر این مشکلات رفع شود می توان با برنامه ریزی صحیح، زمینه افزایش جمعیت روستائی را ایجاد کرد که به موجب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را شاهد خواهیم بود که این خود باعث بارور شدن اقتصاد مقاومتی و ملی نیز می شود.

بر اساس گزارش ها در حال حاضر بدترین شرایط دسترسی مردم روستایی به راه آسفالته در بشاگرد و روستاهای شهرستان سرباز است که 68 درصد جمعیت روستاهای این دو منطقه به راه روستایی دسترسی ندارند.

كافيست سري به منطقه سرباز در سيستان و بلوچستان زد تا از نزديك شاهد بود كه تمامی روستاهای این شهرستان به دلیل کوهستانی بودن دارای آب و هوای بسیار مطلوب و چشم اندازه های طبیعی و بکر گردشگر است که متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های لازم به ویژه راه آسفالته از این ظرفیت های مهم برای ایجاد اشتغال و جذب سرمایه استفاده نمیشود.

هم اكنون استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، خراسان شمالی و شرق هرمزگان در خصوص دسترسی به راه‌های روستایی به لحاظ میانگین کشوری در وضعیت پایین‌تری قرار دارند.

بهرحال هر چقدر كه باز هم گزارش ها و آمار و ارقام را مرور كنيم در نهايت به يك حقيقت مي رسيم كه وضعیت راه های ارتباطی روستانشینان بسیار نامناسب است به گونه ای که تردد در این جاده های خاکی بسیار خطرناک و دشوار است و مهم اينكه این جادهای نامناسب با اندک بارندگی مسدود می شود. به قول یک روستانشین در سرباز "باران که ببارد ما همه خانه نشین میشویم و باید دست به دعا برداریم تا کسی بیمار نشود و یا تا باز شدن راه آب سالم و بهداشتی در دسترس داشته باشیم."

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جوان آنلاین، تاریخ انتشار: 27مهر1395، کدخبر: 817552: www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین