پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
با توجه به اینکه سال ۹۶ سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان انتخاب شده تقریبا همه موارد برای پذیرش گردشگر در این استان به جز زیرساخت مهیا است.

شعار سال: استان سیستان و بلوچستان جز مناطق بکر گردشگری کشور است که متاسفانه با توجه به ناشناخته ماندن و همینطور تصور غلطی که در چند سال اخیر از این استان در ذهن ها شکل گرفته است همچنان با توجه به ظرفیت بالای جذب گردشگر در کشور مغفول مانده است.

این استان با توجه به وسعت بالا و همچنین ظرفیت های منحصر به فرد از جمله مناطق تاریخی و همچنین گردشگری متفاوت و بکر از جمله سواحل مکران می تواند سهم به سزایی از جذب گردشگر در کشور را به خود اختصاص دهد.

البته باید حتما به این نکته نیز اشاره کرد که علاوه بر همه این مشکلات کمبود امکانات و عدم ایجاد زیرساخت های مناسب نیز یکی دیگر از مشکلات مهم مقوله گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است.

خوشبختانه در خصوص شاخص های امنیتی با توجه به تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در چند سال اخیر سیستان و بلوچستان در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

امنیت سیستان و بلوچستان در سال ۹۵ بی سابقه بوده است

از همین رو معاون امنیتی، انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان چند روز قبل در نشست خبری با رسانه ها اظهار داشت: امنیت پایدار و احساس امنیت ایجاد شده در سالهای ۹۴ و ۹۵ در طول ۳۸ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان بی سابقه بوده است.


علی اصغر میرشکاری افزود: خوشبختانه امنیت حاکم بر استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر از بسیاری از استان های کشور مشهودتر و ملموس تر است.

وی با اشاره به مردمی کردن امنیت در سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای تحقق این امر از گروه های مرجع و اثر گذار جامعه از جمله علما، روحانیون، ریش سفیدان و بزرگان طوایف برای برطرف کردن مشکلات امنیتی استفاده می شود.

میرشکاری گفت : امنیت موضوعی دو طرفه است و علاوه بر دنبال کردن راهبردهای امنیتی در زمینه های مختلف باید همواره تلاش کرد تا در حوزه امنیت، موضوعات و اتفاقات را به سمت فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سوق داد.

البته خوشبختانه این موضوع موجب شده که در نوروز ۹۶ میزان استقبال و مسافرت به این استان بیشتر از گذشته باشد.

تردد خودروها در ایام نوروز۹۶ نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حدود سه میلیون تردد وسایط نقلیه سبک، نیمه سنگین و سنگین به سیستان و بلوچستان از ۲۵ اسفند تا ۱۴ فروردین ثبت شده که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

وی افزود: بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر گردشگر تا ۱۴ فروردین ماه امسال از شهر سوخته بازدید کردند.

وی با بیان اینکه ساخت اقامتگاه های بوم گردی بیشتر در روستاها دنبال می شود، خاطرنشان کرد: اینکه سفر با کوله پشتی در شهرهای سیستان و بلوچستان انجام می شود نشان از امنیت در این استان است.

کامبیز مشتاق گوهری با بیان اینکه تعداد اقامت کنندگان مسافران نوروزی سال گذشته در سیستان و بلوچستان ۳۹۶ هزار و ۸۷ نفر بود، افزود: امسال ۴۶۰ هزار و ۸۴۶ نفر مسافر نوروزی در استان اقامت داشتند که اقامت این تعداد مسافر در تاسیسات گردشگری، کمپ ها، منطقه آزاد چابهار و مدارس استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است.

اما در این میان جنوب استان پهناور سیستان و بلوچستان نیز دارای جاذبه های منحصر به فردی است که وجود سواحل زیبای مکران از جمله شاخص ترین آن ها می باشد که متاسفانه آنچنان که باید به آن توجه نشده است.

به عنوان مثال ساحل «درک» و یا سواحل «حرگی» که به عنوان پاک ترین سواحل کشور مطرح شده اند و در بخش زرآباد شهرستان کنارک قرار دارد دارای جاده دسترسی مناسبی نیست.

در همین راستا مرتضی وکیل احمدی یکی از مسافران نوروزی که در ایام نوروز به جنوب استان سفر کرده بود اظهار داشت: خوشبختانه انتخاب جنوب استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد سفر در ایام نوروز ۹۶ بسیار انتخاب مناسبی بود.

وی با اشاره به جاذبه های خاص این منطقه اظهار داشت: همه چیز در این سفر مناسب بود به جز جاده های دسترسی، حتی جاده ترانزیتی چابهار نیز دو طرفه بود و دارای نقاط حادثه خیز فراوانی بود.

وی گفت: در زمانی که قصد عزیمت به نقاط گردشگری همچون «گلفشان» کنارک و یا سواحل «درک» را داشتیم متاسفانه اوضاع جاده های دسترسی بسیار نامناسب بود و هیچ گونه خدماتی نیز در این مسیر وجود نداشت.

اما نکته جالب توجه این است که با توجه به همه این کمبود ها باز هم میزان مسافرت های نوروزی در استان سیستان و بلوچستان و خصوصا در جنوب استان افزایش داشته است.

بالغ بر ۳۳۸ هزار مسافر نوروزی در ایام نوروز ۹۶ از بندر چابهار بازدید کردند

سرپرست فرمانداری چابهار با بیان اینکه بیش از ۳۳۸ هزار گردشگر در نوروز۹۶ از چابهار بازدید کردند در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در این مدت ۶۲ پرواز به مبدا و مقصد چابهار انجام شد و بیش از ۶ هزار نفربه صورت عادی و یا درقالب تورهای گردشگری جابه جا شدند.

وی گفت: بالغ بر ۳۳۸ هزار مسافر نوروزی در ایام نوروز ۹۶ از بندر چابهار بازدید کردند که نشان از رشد ۱۲درصدی گردشگران در ایام نوروز امسال نسبت به مدت زمان مشابه است.

ایوب درویشی گفت: در این مدت ۳۰۰ هزارخودرو نیز در چابهار تردد داشتند که ۱۷ پارکینگ با ظرفیت ۳ هزار خودور نیز برای گردشگران ساماندهی شده بود.

با این وجود بازهم مناطق خاص و ناشناخته ای در استان پهناور سیستان و بلوچستان وجود دارد که در صورت ایجاد زیر ساخت های مناسب قطعا می تواند در جذب گردشگر به این استان موثر باشد.

اتصال شهر زرآباد به سواحل «حرگی» باعث توسعه صنعت گردشگری می شود

شهردار شهر زرآباد در جنوبی ترین نقطه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در بخش زرخیز زرآباد جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که برخی از این جاذبه ها هنوز برای گردشگران ناشناخته باقی مانده است.

وی افزود: سواحل «حرگی» یکی از جاذبه های زیبا، بکر، جذاب و دیدنی و البته ناشناخته در بخش زرآباد از توابع شهرستان کنارک استان سیستان و بلوچستان است که اتصال آن به شهر زرآباد باعث رونق گردشگری در این شهر می شود.

وی گفت: سواحل «حرگی» یکی از نقاط منحصر بفرد در استان سیستان و بلوچستان است و در تلاش هستیم شهر زرآباد را به این سواحل زیبا متصل کنیم.

درویش بلوچ نیا ادامه داد: صنعت گردشگری یکی از صنعتهای بزرگ و روز دنیا بشمار میرود که این قطعا توسعه این صنعت باعث ایجاد اشتغال در منطقه می شود.

وی افزود: یکی از راه های توسعه گردشگری در همه کشورها ایجاد شبکههای جهانی توریست و توریست گردانی است.

در مجموع با توجه به اینکه سال ۹۶ استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان معرفی شده است باید تلاش بیشتری در ایجاد زیرساخت ها و شناخت مناطق بکر گردشگری این استان انجام شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 29 فروردین 1396، کد مطلب: 3955330، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین