پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
1400 محوطه تاريخي تاکنون در استان سيستان و بلوچستان شناسايي و ثبت شده است.

شعار سال1400 محوطه تاريخي تاکنون در استان سيستان و بلوچستان شناسايي و ثبت شده است. مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان با اشاره به اين که موزه سيستان به کاوش هاي حوزه سيستان تمرکز خواهد داشت، افزود : حوزه سيستان فقط شهر سوخته نيست وما در اطراف قلعه رستم 600 تپه تاريخي داريم و 1400 محوطه و سايت باستان شناسي در استان شناسايي و به ثبت رسيده است.

کامبيز مشتاق گوهري افزود : برنامه ريزي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان براي موزه زاهدان به عنوان يک موزه مرکزي، تمرکز بر موزه بوم باستان شناسي است و موزه هاي شهر سوخته سيستان و موزه چابهار را نيز در کنار آن خواهيم داشت. به گفته وي تمرکز موزه چابهارنيز بيشتر بوم باستان شناسي است و بخشي هم به کشورهاي مرتبط در حوزه هاي اتحاديه هاي تعريف شده مانند کشورهاي آسيا و اقيانوسيه و آِيورا مربوط مي شود.مشتاق گوهري همچنين از اجراي طرح بازنگري محتوايي موزه زاهدان در سال گذشته خبر داد وافزود : اين طرح با بهره گيري از 2 باستان شناس نامدار و متخصص آغاز شد .وي با تاکيد براين که موزه در انتقال اطلاعات بايد يک روال منطقي داشته باشد، گفت : در منطقه سيستان دارايي هاي فعلي در حوزه باستان شناسي بسيار غني است اما در حوزه بلوچستان هنوز نتيجه کاوش هاي باستان شناسي عرضه نشده تا در طرازي متناسب آثاري از بلوچستان راهم داشته باشيم. مشتاق گوهري يادآور شد: در حوزه موزه داري با روش هاي موزه داري در دنيا همپا نيستيم و بيشتر اطلاعاتي را در مورد اشيا در اختيار مي گذاريم .او تاکيد کرد: در حوزه تئوري تاسيس موزه ها بايد نوع نگاه را تعيين کنيم و اين نوع نگاه است که به ما معيار نوع موزه داري، معماري و طراحي را خواهد داد.
وي با اشاره به اين که موزه ها نقش ويژه اي در انتقال فرهنگ دارند، افزود : موزه يکي از ابزارهاي آموزش فرهنگ به ويژه در استاني است که فرهنگ به دليل مشکلاتي همچون کمبود آب، خشکسالي، اشتغال و غيره آخرين کالا در سبد خانوار ها است.
مشتاق گوهري ياد آورشد : امروزه بيشترين کارکرد موزه ها علاوه بر کارکرد تخصصي و ارائه خدمات به يک جامعه متخصص در سطح ملي ، در رده هاي سني کودک و نوجوان است يعني بيشترين مخاطبان آنها کودکان و نوجوانان هستند وبه عبارتي مدارس پيوست هاي فرهنگي تمدني ما هستند.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيستان و بلوچستان در پايان با اشاره به تردد بالاي دانش آموزان در موزه زاهدان ، اعلام کرد :برنامه هاي ويژه موزه براي دانش آموزان تلنگري به آنان خواهد بود تا جذابيت هاي ماجراجويي در تاريخ، تمدن و باستان شناسي را کشف کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات ، تاریخ انتشار 17 آبان 96، کدمطلب:26863، www.ettelaat.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین