پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۰۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
بانه در شمال غربی استان کردستان واقع شده است و در فاصله 242 کیلومتری سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار دارد. میزان بارش باران و برف مناسب، منطقه‌ایی کوهستانی و طبیعتی زیبا و سرسبز را به بانه هدیه داده است.

شعار سال: منطقه کردستان، نام بانه از کلمه کُردی (بان) به معنای بلندی گرفته شده است و علت نامگذاری بانه را قرارگرفتن شهر در ارتفاعات ذکر کرده‌اند.

قبل از دین اسلام، طایفه‌ای به نام (قه قو) بر این منطقه حکومت کرده‌اند اما در هنگام حمله اعراب به ایران طایفه‌ایی از مردم بانه که به اختیار خود دین اسلام را پذیرفتند و به «اختیار الدینی‌ها» مشهورند تا دوره زندیه بر بانه حکومت کردند و بعد از آن هم حکومت به دست طایفه سلیمان بیگ افتاد.

وضعیت کنونی بانه

شهرستان بانه دارای سه شهر اقماری آرمرده، بوئین و کانی سور می‌باشد که هر کدام دارای جاذبه‌های گردشگری طبییعی و صنایع دستی مخصوص به خود هستند از جمله شال آرمرده که در تهیه لباس مردانه از آن استفاده می‌شود و شهرتی خاص در منطقه بانه دارد.

لباس مردم بانه لباس کُردی است که مخصوصا در مراسم‌ها و آیین‌های ملی و محلی هم زنان و هم مردان از آن استفاده می‌کنند.

زبان مردم بانه کُردی سورانی است و مذهب آنان تسنن و پیرو امام شافعی(رض) هستند.

جاذبه‌های گردشگری بانه

بانه را شهر پاساژها نام نهاده‌اند، شهری که دارای 100پاساژ و نزدیک به 12 هزار مغازه در محدوده تجاری می‌باشد و تنوع محصولات، قیمت مناسب، امنیت پایدار و وجود هتل‌ها و مهمانسراهای سطح شهر از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهرستان است.

وجود این تعداد پاساژ با اجناسارزانقیمت‌، موجب شده که سالانه گردشگران زیادی از سراسر نقاط کشور به بانه سفر کرده و لوازم موردنیاز خود را تهیه کنند.

کوه آربابا

کوه «آربابا» در شهرستان بانه به‌ عنوان یکی از مکان‌های خاطره‌انگیز مردم این منطقه و متعلق به دوره‌ی دوم زمین‌شناسی بوده که پارک جنگلی دوکانان و پیرمراد را در دامن خود جای داده است.

کوه «آربابا» در فرهنگ عامه‌ی مردم شهرستان بانه جایگاه خاصی دارد. این کوه و شخصیت «آربابا» در قصه‌ها و اشعار کُردی وجود دارد. شهر بانه در اطراف کوه آربابا که حالت تفرجگاهی دارد ایجاد شده است.

روستای سبدلو

در پنج کیلومتری شمال شرقی بانه در دامنه کوه وزنه، بلندی‌های سرآوران و چاوان قرار دارد. این روستا از شمال شرق به دره‌های سرسبز جنگلی به نام «کانی شیلان» و «چه‌می باخی» و از غرب به دامنه سرسبز با بوته‌های بلوط به نام «بنار» و از جنوب غربی به سد بانه و از جنوب به زمین کشاورزی و از شرق به تونل گردنه خان که ورودی بانه است و به کوه‌های «کلی خان» و «مامل خان» منتهی می‌شود.

تفریحگاه سورین

تفریحگاه سورین در 12 کیلومتری جنوب شرقی بانه و در مسیر جاده فرعی مریوان به بانه واقع شده است. این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی پر تراکم‌ترین پوشش گیاهی منطقه را داراست و در این منطقه، خانه باغ‌های متعدد و زیارتگاه سورین قرار دارد.

روستای نجنه علیا

یکی از روستاهای کردشگرپذیر بانه که در 38 کیلومتری جاده بانه به سردشت واقع شده و دارای طبیعتی بکر و چشمه‌های زیباست، روستای نجنه علیا می‌باشد.

این روستا دارای قرآن خطی قدیمی است که در مسجد از آن نگهداری می‌شود. همچنین این روستا از لحاظ برخورداری از مجتمع‌های شیلات کوچک همچون پرورش ماهی حائز اهمیت است.

روستا و غار شوی

این روستا نیز از لحاظ چشم انداز زیبا و کوه و جنگل و رودخانه،معماری ویژه و وجود قلعه از مقاصد گردشگری به حساب می‌آید. در این روستا غار مشهوری قرار گرفته که طول آن 267 متر است. 

چشمه آب گرم سالوک

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بانه در بخش آرمرده و در روستای سالوک قرار دارد. چشمه آب گرم سالوک دارای گوگرد فراوان در آب است که برای درمان امراض پوستی و التیام دردهای عضلانی مناسب است.

حمام خدری و مرزبانی

بانه در طول تاریخ حوادث بی‌شماری را به خود دیده است و بارها مورد حمله قرار گرفته لذا آثار تاریخی در آن کم دیده می‌شود. حمام خدری قدیمی‌ترین آثار معماری موجود در بانه است که مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد و در تاریخ 10 دی ماه سال 1381 به ثبت آثار ملی رسیده است.

حمام مرزبانی نیز در کنار مسجد شیخ الاسلام قرار دارد و معماری آن مربوط به دوره پهلوی اول است که دارای بخش‌های بینه،سربینه، آتشخانه و راهرو است.

پارک دوکانان و پیرمراد

این دو پارک در مجاورت کوه آربابا قرار دارند و دارای جاذبه طبیعی و گردشگری هستند. پیرمراد به علت جنبه زیارتی آن نیز بسیار مورد احترام است و هر هفته روزهای چهارشنبه و جمعه زائران زیادی از داخل شهر و یا اطراف به آنجا می‌روند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران استان کردستان (ایسنا)، تاریخ 10 فروردین 96، کد مطلب: 961-197-5: www.kurdistan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین