پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
با گذشت ۹ سال از ارتقاء بشاگرد به شهرستان در پی تقسیمات کشوری و تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه این شهرستان همچنان غبار محرومیت بر چهره یادگار مرد خستگی ناپذیر،عبدالله والی، سرباز بی‌ادعای سازندگی، باقی مانده است.
شعارسال: به رغم تلاش های صورت گرفته در شهرستان دور افتاده و محروم بشاگرد،به لطف توجهات امام راحل در سال های نخست انقلاب و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به امر محرومیت زدایی در مناطق دور افتاده، همچنان بشاگرد در انزوا و رکود پیشرفت خدمات به خواب فرو رفته است.

شهرستان بشاگرد، منطقه‌ای است وسیع با مساحتی بیش از استان‌هایی نظیر کهکیلویه و بویراحمد، قم و چهار محال و بختیاری و تقریبا مساحتی نزدیک به استان های اردبیل، قزوین و همدان که در رشته کوه‌هایی به همین نام و با ارتفاع ۹۷۴ تا ۲۱۸۵ متر محصور شده است.

این شهرستان متشکل از دو شهر، سه بخش و ۱۶۶روستا است، جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر دارد.

مردم بشاگرد بر این باور بودند که با شهرستان شدن این منطقه، تحولی جدی در بشاگرد رخ می‌دهد و مردم را از فقر و محرومیت نجات و به سمت توسعه و رشد سوق می دهد.

قبل از اقدام دولت مبنی بر شهرستان شدن این منطقه تنها حامی مردم در مواقع مشکلات کمیته امداد حضرت امام(ره) با اختیارات تامی که از رهبر انقلاب اخذ کرده بود نقطه امید و مامن امنی برای رنج دیدگان بشاگرد محسوب می شد.

با شهرستان شدن بشاگرد نگاه مردم نسبت به مسئولان فراتر رفته و همه آنها به اقدام شایسته دولت و مسئولان استانی و کشوری چشم بسته‌اند تا با در نظر گرفتن تمام امکانات لازم برای رشد و توسعه یک شهرستان در بشاگرد تحولی عظیم صورت گیرد.

با گذشت بیش از ۹ سال از تغییر عنوان بشاگرد از بخش به شهرستان اقدامات و تلاش های صورت گرفته توسط دولت نتوانسته غبار محرومیت را از چهره بشاگرد پاک کند تا امروز شاهد کوچ روستانشینان و حتی شهرنشینان بشاگردی به شهرها و حتی استان‌های همجوار باشیم.

این عقب‌گرد جمعیتی در کشاکش خشکسالی و نابود شدن باغات و اراضی کشاورزی زنگ خطر را برای متولیان منطقه و مدیران ارشد هرمزگان به صدا درآورده تا با چاره‌اندیشی و فرآهم آوردن مایحتاج و نیازهای مردم، بشاگرد را به آبادانی امیدوار نگه دارند.

* بشاگرد رکورد دار افزایش نرخ بیکاری در کشور

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد با اشاره به مشکلات متعدد مردم و موانع سد راه توسعه بشاگرد بر اهتمام بیشتر مدیران ارشد استان نسبت تامین اعتبارات مورد نیاز برای آماده سازی زیر ساخت های توسعه تاکید کرد.

جعفر جعفری در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از وضعیت معیشتی مردم، اظهار داشت: طبق اعلام رسمی سازمان آمار کشور نرخ بیکاری امسال در شهرستان بشاگرد ۵۷درصد بوده که رتبه نخست کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت:در بودجه کشوری همانطور که به همه شهرستان ها بودجه تعلق می‌گیرد، بشاگرد هم از این بابت مستثناء نیست، اما در این سال‌ها این بودجه چطور و چگونه هزینه شده که رگه های پیشرفت و توسعه در این نقطه از کشور دیده نمی شود تامل برانگیز است.

جعفری افزود: بشاگرد در این سال‌ها نتوانسته از خدمات و امتیازات یک شهرستان برخوردار شود، به گونه ای که مردم هم چنان خود را روستا نشین می دانند.

* راه سازی،نیاز محوری توسعه سایر زیرساخت های بشاگرد

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تصریح کرد:تنها جاده منتهی به شهرستان بشاگرد هنوز همان جاده ای است که از خدمات کمیته امداد بشاگرد و پیگیری های مرحوم حاج عبدالله والی ساخته شده است.

جعفری از نبود یک جاده مناسب در شهرستان بشاگرد و همچنین جاده ارتباطی بین روستاها انتقاد کرد و افزود:کل راه های آسفالته بشاگرد ۳۰۰ کیلومتر و راه های روستایی و صعب العبور بیش از ۱۴۰۰کیلومتراست که به تامین اعتبار نیازمند است.

وی ادامه داد:گرچه در این مدت تلاش های فراوانی در امر راهسازی و جاده سازی شده است، اما این تلاش ها به دلیل آسیب پذیر بودن جاده های شهرستان در پی بارندگی های مکرر در خور توجه و کافی نبوده و نیازمند نگاه ملی است.

* مردم بشاگرد با مشکل برق و بی آبی روبه‌رو هستند

عضو شورای اسلامی شهر گوهران تاکید کرد:یکی از خدمات مهم و ارزنده ای که مسئولانباید برای حل آن تلاش بیشتری داشته باشند مشکل آب و برق مردم بشاگرد است.

وی با اشاره به گستردگی جمعیت بشاگرد در روستای این شهرستان خاطرشان کرد: مردم برای تامین آب شرب از وجود چشمه ها در بستر رودخانه استفاده می کنند که به رغم بهداشتی نبودن، دارای املاح زیادی است و در اغلب مواقع باعث به خطر افتادن سلامت مردم این منطقه می شود.

جعفری افزود:اگرچه در برخی روستاها آب و فاضلاب روستائی اقداماتی را انجام داده است و با ساخت منبع های بزرگ آب و لوله کشی های انجام شده در روستا نیاز اولیه آنها را در سال های قبل از شهرستان شدن انجام داده، اما با گذشت زمان و فرسودگی شبکه آبرسانی نیازمند تعمیرات و نوسازی است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد ادامه داد:مسئولان می توانند با اهتمام به این موضوع و استفاده بهینه از ذخائر و منابع آب موجود به ویژه انتقال آب سد جگین به بشاگرد مشکلات مردم را در این زمینه مرتفع سازند که البته مستلزم تامین اعتبار است.

وی با اشاره به شبکه برق رسانی بشاگرد خدمات انجام گرفته در این بخش را با توجه به مشکلات و موانع موجود به خصوص عدم وجود راه مناسب برای انتقال مصالح قابل تقدیر دانست و افزود:با نوسازی شبکه برق رسانی از تیرهای چوبی به بتنی می تواند بخش اعظمی از مشکل قطعی برق در این شهرستان را برطرف می شود.

* خدمات ارتباطی و الکترونیکی در بشاگرد مناسب نیست

جعفر جعفری اظهار داشت:از آنجایی که برقراری ارتباط جزء الزامات اولیه زندگی مردم در عصر ارتباطات است، بشاگرد نیز باید برای رسیدن به توسعه زیر ساخت های این مهم را فراهم آورد .

وی ادامه داد:مخابرات در سال های اخیر با احداث ساختمان درمراکز دهستان های در پی ایجاد این زیر ساخت بوده است اما متاسفانه با گذشت ماه ها، همچنان آرزوی تجهیز شدن این سازه ها برای مردم بشاگرد محقق نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تاکید کرد:با توجه به اینکه بشاگرد از جوانان با استعداد زیادی بهره مند است، وجود این تکنولوژی می تواند در توسعه بشاگرد بسیار مفید باشد.

جعفری با بیان اینکه شهرستان بشاگرد یک منطقه کوهستانی گسترده است وجود تلفن در این شهرستان را ضروری و گره گشای بخش کوچکی از مشکلات مردم محسوب می شود.

وی از قطعی های پی در پی تلفن ها در روستاهای بشاگرد که باعث اختلال در برقراری ارتباط شده انتقاد و اذعان کرد:تنها ساکنین دو شهر سردشت و گوهران هستند که با تلاش مسئولان از خدمات شرکت مخابرات بهرهمند هستند.

* وضعیت بهداشتی بشاگرد نیازمند ساماندهی است

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد با بیان اینکه وضعیت بهداشتی شهرستان اگرچه نسبت به گذشته پیشرفت داشته است،اظهار داشت: کمبودهای موجود در این بخش باید با سرعت بیشتری جبران شود.

وی بیان داشت: شهرستان بشاگرد با داشتن یک بیمارستان ۹۶ تختخوابی هنوز از وجود پزشک متخصص محروم است و تنها دو پزشک عمومی هم وظیفه ویزیت و هم اداره کردن این بیمارستان را برعهده دارند.

جعفری با اشاره به مشکلات حوزه سلامت افزود:مردم شهرستان بشاگرد مجبورند برای درمان و دریافت خدمات درمانی با طی مسافت طولانی و البته خطرات ناشی از جاده نامناسب ارتباطی خود را به شهرستان میناب رسانده و از خدمات بیمارستان میناب استفاده کنند.

عضو شورای اسلامی شهر گوهران ادامه داد: کسانی که برای درمان به میناب مراجعه می‌کنند برخلاف سختی و هزینه سفر باید روزها بدون هیچ پناهگاهی در میناب سر در گم بمانند تا بیمار آنها پس طی مراحل درمان ترخیص و به شهرخود بازگردند.

وی افزود: این در حالی است که دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند با ارسال پزشک متخصص به این شهرستان مردم این شهرستان را از این خدمات بهره‌مند سازد.

* مشکلات قضایی بشاگردی‌ها در جاسک باید برطرف شود

جعفری بر ضرورت استقرار دستگاه قضا در شهرستان بشاگرد تاکید کرد و بیان داشت: در هر شهرستانی وجود یک دستگاه قضایی الزامی است که مردم آن برای پیگیری و رسیدگی و پرداختن به شکایات خود به جهت احقاق حقوق به آن مراجعه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد گفت:گرچه در این شهرستان کلانتری و شورای حل اختلاف فعال شده است اما این دستگاه ها نمی توانند جای یک دستگاه قضائی و یا دادگاه را بگیرند و برای پیگیری های پرونده های قضایی نیازمند استقرار دادگستری است.

وی ادامه داد: مردم شهرستان بشاگرد برای حل مشکلات قضایی خود باید به میناب یا شهرستان جاسک مراجعه کنند که با معطلی های زیاد از شکایت منصرف می شوند و حتی در بعضی از مواقع به دلیل نبود امکانات قضایی در شهرستان این درگیری ها منجر به در گیری های قومی و قبیله ای نیز می شود.

جعفری با اشاره به استقرار یک شعبه دادگستری برای حل و فصل مشکلات قضایی بشاگرد در شهرستان جاسک افزود:این در حالی است که بشاگرد و جاسک کیلومترها با هم فاصله دارند و رفت و آمد مردم به این شهرستان بسیار سخت است.

عضو شورای اسلامی شهر گوهران تاکید داشت:مگر نه اینکه یک شهرستان باید همه ادارات را در داخل خود داشته باشد، پس در نظر گرفتن یک شعبه دادگستری برای مردم بشاگرد آن هم در شهرستان جاسک چه معنایی دارد؟

* بشاگرد نیازمند تدبیرمسئولان در دولت

وی در ادامه اظهار داشت:مردم شهرستان بشاگرد به دلیل نداشتن امکانات رفاهی باید برای انجام اموری که در شهرستان خود قادر به انجام آنها نیستند به شهرهای میناب و حتی قلعه گنج دراستان کرمان مراجعه کنند.

جعفر جعفری با اشاره به ضرورت تدبیر مدیران ارشد استان برای تسهیل در روند زندگی ساکنان بشاگرد،افزود: از زمان شهرستان شدن بشاگرد ۹ سال گذشته و مطالبات مردم نیز تغییر کرده و نیازمند توجه بیشتر است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان بشاگرد تصریح کرد:مردم ولایت مدار بشاگرد که در همه عرصه‌های کشور همانند همه هموطنان حضور چشم‌گیر دارند با وجود برآورده شدن مطالباتشان می‌توانند با انسجام و وحدت قوی برای پیشرفت شهرستان به صورت جدی اقدام کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دور از انصاف نیست اگر بگوییم؛ فقر شدید فرهنگی و اقتصادی، درون گرایی و انجام معاملات پایاپای، فقدان جاده های آسفالته و قرار گرفتن در محاصره کوه ها و بالاخره فاصله زیاد از مرکز استان ، باعث شده است منطقه محروم بشاگرد، در بن بست انزوا و بی توجهی کامل قرار گیرد

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ بشاگرد نوین، تاریخ انتشار: سه شنبه 6 مرداد 1394، کدخبر: - ، www.bashagard10.blogfa.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
خدایا
بهمحرومان این استان توجه و عنایت خاص داشته باش. آمین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین