پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
وعده طرح انتقال آب به خراسان جنوبی در حالی 10 ساله شده است که برخی مسئولان انتقال آب از سد دوستی را گزینه مناسبی برای تامین آب استان نمی‌دانند در این بین خشکسالی که روی خوش به مردم استان نشان نداده دیگر رمقی برای سفره‌های آب زیرزمینی باقی نگذاشته است.

شعارسال: طی چند سال گذشته موضوع تأمین و انتقال آب به خراسان جنوبی از سد دوستی و همچنین دریای خزر همواره در نشست‌های مختلف از سوی مسئولین و نمایندگان مردم در مجلس اعلام شده است، اما گزارش‌های رسمی‌و میدانی نشان می‌دهد آینده معلومی پیش روی این طرح وجود ندارد.

هنگامي که طرح انتقال آب از سد دوستی به خراسان جنوبي مطرح شد، اين سوال پيش آمد که اين طرح چه اندازه کارشناسي شده است؟ آيا با وجود اینکه خراسان رضوی با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند این طرح صد در صد قابليت اجرايي شدن را دارد؟ دور از تصور است که با وجود اینکه خراسان رضوی با کمبود شدید آب مواجه است و در برخی از شهرستان های این استان آب جیره بندی شده است به راحتی این استان سالانه 120 میلیون متر مکعب آب در اختیار خراسان جنوبی قرار دهد.

تاکنون در مورد طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد مباحث موافق و مخالف زیادی مطرح شده است. در حالیکه مسئولین استان خراسان جنوبی طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد را مؤثرترین راه نجات بحران آبی این استان می دانند، کارشناسان بر این باور هستند به دلیل عدم واقع بینی، این طرح نه تنها مشکل خراسان جنوبی را حل نمی کند بلکه تنها هدر رفت هزینه است.

به باور بسیاری از کارشناسان می توان در یک کلام مشکل اصلی این طرح را عدم شفافیت مسئولین و مدیرانی دانست که تلاش بی وقفه برای اجرای شتابزده این طرح دارند.

مسئولین استان در حالی پیگیری انتقال آب از خراسان رضوی هستند که این استان خود با کمبود آب مواجه است و مسئولین خراسان رضوی اذعان دارند که آب سد دوستی مشهد جوابگوی شهروندان مشهدی نیست.

ولی مسئولین و مدیران خراسان جنوبی با قاطعیت اظهار می دارند این طرح هیچ مشکلی ندارد وفقط به این اکتفاء می کنند که ما تخصیص 120 میلیون متر مکعب آب را از سد دوستی مشهد را از وزارت نیرو گرفته ایم و به گونه ای صحبت می شود که در ذهن هر شهروند خراسان جنوبی اینگونه تداعی شود که با شروع طرح انتقال آب به خراسان جنوبی یکباره مشکلات آبی این استان حل خواهد شد.

این در صورتی است که به اذعان نماینده مردم شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی بلاتکلیفی در وزارت نیرو وجود دارد.

نکاتی دیگری هم وجود دارد که اجرای طرح انتقال آب ازسد دوستی مشهد بر وضعیت آبی خراسان رضوی تأثیر غیر قابل انکار دارد، این مسئله از اصل انکار می شود. در حالیکه در آخرین اظهارنامه تخصیص این طرح، حجم آب انتقالی در شرایط سالهای نرمال 120 میلیون مترمکعب در نظر گرفته شده این در حالی است که مسئولین استان خراسان رضوی به وزارت نیرو تذکر داده اند که در خصوص انتقال آب به این استان چاره اندیشی کند.

البته می دانیم که طرح انتقال آب به کویر خراسان جنوبی موضوع جدیدی نیست که مطرح می شود بلکه موضوعی است که هر ازچند گاهی در رسانه های استان عنوان می شود تا شایدمرهمی برلبان تشنه کویر این استان باشد.

هرچند که طرح انتقال آب به خراسان جنوبی 10 سالی است که مطرح شده است و سفر محمود احمد نژاد رئیس جمهور سابق به خراسان جنوبی در خصوص وعده انتقال آب به استان از دریای عمان و خزر انتظار جديدي را براي مردم کويرنشين استان که با ضربات سنگین خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند ایجاد کرد که بعد از گذشت هشت سال همچنان این وعده ها درحد شعار باقی مانده است، حال اینکه مردم استان در خصوص طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به تصمیمات دولت یازدهم چشم دوخته اند.

هم اکنون حفر چاه های غیر مجاز، روش های سنتی آبیاری اراضی کشاورزی و خشکسالی های چندین ساله منابع آبی استان خراسان جنوبی را در شرایط بحرانی قرار داده است.

*انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آبی مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ، افزود: درحال حاضر 95 درصد روستاهای استان با کمبود آب مواجه هستند که خشکسالی های اخیر باعث کاهش آب سفره های زیرزمینی استان شده است.

وی با بیان اینکه انتقال آب اولویت مهم خراسان جنوبی است، افزود: تاکنون مطالعات فاز اول طرح انتقال آب از سد دوستی مشهد انجام شده است.

حجت الاسلام عبادی اظهارکرد: خراسان جنوبی دورترین نقطه به منابع آبی در کشور است که با توجه به اینکه این استان از یک جایگاه استراتژیک برخوردار است رفع این مشکل باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

وی به اهمیت موضوع آب برای تقویت مرزها اشاره کرد و افزود: آب برخی از روستاهای استان به خصوص روستاهای مرزنشین که به لحاظ استراتژیک و امنیتی از اهمیت بالایی برخوردارند با تانکر تامین می شود و این موضوع نیازمند اقدامات جدی و عملیاتی از سوی دولت است.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه در خصوص طرح انتقال آب با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور دیدار و مشکلات استان را مطرح کرده ام، بیان داشت: هنوز دولت برنامه جامعی برای انتقال آب به استانهایی که با مشکل کم آبی مواجه هستند ندارد و تکلیف در این رابطه روشن نیست.

*انتقال آب از مرزهای شرقی کشور نیز به اما و اگرهایی وابسته است

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر سرگردانی در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی برطرف شده است، اظهارکرد: وزارت نیرو قول داده است که ظرف شش ماه آینده تکلیف انتقال آب به استان را روشن کند که امیدواریم در خصوص انتقال آب به استان پیگیری های لازم را انجام دهد.

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه مطالعات فاز اول انتقال آب از سد دوستی مشهد به اتمام رسیده است، بیان کرد: دولت برنامه دارد که به دلیل کاهش منابع آبی سد دوستی مشهد، آب را از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان خریداری و به این سد انتقال دهد که انتقال آب از سد دوستی مشهد منبع آب مطمئنی برای خراسان جنوبی نیست.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف ادامه داد: انتقال آب از تاجیکستان و ازبکستان نیز به اما و اگرهایی وابسته و قطعی و ملی نیست.

حجت الاسلام عبادی تصریح کرد: اگر انتقال آب در صورت حمایت دولت از سد دوستی تامین شود این آب قابل شرب و بهترین نوع آب است و قابل مقایسه با آب دریای خزر و عمان نیست ولی به اما و اگرهایی وابسته است و تضمین شده نیست.

نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در پایان یادآورشد: راهکار برون رفت از بحران کم آبی مدیریت صحیح در مصرف سفره های آبی، مکانیزه شدن صنعت آبیاری، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب شرب است.

*وزارت نیرو در خصوص انتقال آب به خراسان جنوبی چاره اندیشی کند

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی ، با اشاره به اینکه در حال حاضر خراسان جنوبی با وجود خشکسالی های اخیر با کمبود آب مواجه است، افزود: ضرورت دارد برای تامین آب استان چاره اندیشی شود.

همایون نخعی نژاد اظهارکرد: در حال حاضر مطالعات فاز اول طرح انتقال آب به خراسان جنوبی به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون از طرف استاندار خراسان جنوبی مکاتبات زیادی با وزارت نیرو انجام شده است،عنوان کرد: باید انتقال آب به هر طریق ممکن توسط وزارت نیرو پیگیری شود.

معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرزمشترک با کشور افغانستان دارد، اظهار کرد: باید برای ثبات جمعیتی در خراسان جنوبی هرچه سریعتر انتقال آب به هرطریق ممکن توسط وزارت نیرو انجام شود.

*آب سد دوستی پاسخگوی مصرف شهروندان مشهدی نیست

مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در حال حاضر خراسان رضوی با مشکل کمبود آب مواجه است، افزود: با این شرایط تخصیص آب برای خراسان جنوبی از سد دوستی مشهد منطقی نیست.

محمد حسین جعفری در خصوص انتقال آب از سد دوستی به خراسان جنوبی، افزود: تخصیص آب به خراسان جنوبی کمتر از 120 میلیون متر مکعب است که با شرایط آبگیری موجود این سد امکان انتقال وجود ندارد.

وی اظهار کرد: باید انتقال آب به خراسان جنوبی از محل منابع آبی فرا مرزی انجام شود که در این خصوص دولت برنامه دارد که برای خراسان جنوبی و رضوی و دیگر استان های گرفتار در مشکل کم آبی؛ آب را از مرزهای شرقی کشور یعنی کشور های ترکمنستان،ازبکستان و افغانستان تامین کند.

وی ادامه داد: نقطه ورود آب از مرزهای شرقی کشور در مجاورت سد دوستی مشهد قرار دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی بشاگرد نوین، کدخبر: 2268: www.bashagard10.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین